Supercellin Brawl Stars -pelistä on tullut yhtiön neljäs miljardi dollaria tuottanut peli, analyytikko­yhtiö arvioi - Talous | HS.fi

Supercellin Brawl Stars -pelistä on tullut yhtiön neljäs miljardi dollaria tuottanut peli, analyytikko­yhtiö arvioi

Erityisesti Brawl Stars -pelin Kiinan-julkaisu siivitti myyntiä viime vuonna. Etelä-Koreassa siitä oli tullut kansallinen ilmiö jo aiemmin.

Kuva Supercellin toimiston sisätiloista Helsingissä.­

1.2. 15:43

Suomalaisen mobiilipeliyhtiö Supercellin Brawl Stars -peli on Sensor Tower -analyytikkoyhtiön arvion mukaan ylittänyt yhden miljardin dollarin myynnin pelin elinaikana, pelialaa seuraava Gamesindustry kertoo.

Syynä hyvään myyntiin on ennen kaikkea pelin vahva suosio viime vuonna.

Kyseessä olisi neljäs Supercellin tekemä peli Clash of Clashin, Clash Royalen ja Hay Dayn jälkeen, jonka tuotot ovat nousseet yli miljardiin dollariin.

Ensimmäisenä asiasta kertoi tiettävästi Pocket Gamer -media.

Clash of Clans on yhä Supercellin eniten liikevaihtoa kerryttänyt peli.

Se tuotti Gamesindustryn mukaan viime vuonnakin 681 miljoonaa dollaria.

Brawl Stars oli yhtiön toiseksi myydyin 526 miljoonaan dollarin liikevaihdolla, Gamesindustry raportoi.

Brawl Strars julkaistiin eri puolilla maailmaa vuonna 2018 edellisvuotena tapahtuneen testausjulkaisun jälkeen.

Toisin sanoen viime vuoden myynti toi yli puolet pelin elinaikana kertyneestä myynnistä.

Osa kasvusta selittyy sillä, että peli julkaistiin Kiinassa kesäkuussa 2020. Sen ansiosta myynti kasvoi kuukaudessa 90 prosenttia liki 90 miljoonaan dollariin. Kiinan tuotot ovat ylittäneet jo sata miljoonaa dollaria, Gamesindustry raportoi.

Brawl Stars -peliä on ladattu tähän mennessä 265 miljoonaa kertaa.

Supercell on kiinalaisen teknologiajätti Tencentin enemmistöomistama yhtiö, josta sen suomalaiset perustajat ja yhtiön työntekijät omistavat vähemmistöosuuksia.

Brawl Stars saattaa tosin olla jo viides Supercellin miljardimyyntiin yltänyt peli.

Toimitusjohtaja Ilkka Paananen kertoi nimittäin jo viime vuoden helmikuussa Helsingissä, että Supercellin viidestä menestyspelistä (Hay Day, Clash of Clans, Boom Beach, Clash Royal ja Brawl Stars) neljä on tuolloin tuonut kukin elinaikanaan yhtiölle jo yli miljardin dollarin liikevaihdon.

Tuolloin Brawl Starsista oli tullut iso ilmiö Etelä-Koreassa, ja sitä pelasi Paanasen mukaan tuolloin kymmenesosa koko maan väestöstä.

Supercellin toimitusjohtaja Ilkka Paananen kertoi noin vuosi sitten yhtiön 10-vuotista taivalta juhlistaneessa tilaisuudessa yhtiön menestyneimpien mobiilipelien myynneistä.­

Jos Brawl Stars ei tuolloin ollut vielä ylittänyt miljardin rajapyykkiä, se olisi nyt jo viides miljardin dollarin myyntiin elinaikanaan yltänyt peli.

Paananen kertoi tuolloin, että Supercellin kaksi suosikkipeliä Clash of Clans ja Clash Royal olivat keränneet yli kymmenen miljardia dollaria liikevaihtoa historiansa aikana.

Hän vertasi lukua yhteensä yhdeksän Star Wars -elokuvan lipputuloihin, jotka ovat yhdeksän miljardia dollaria.