KKV: Algoritmit voivat johtaa personoituun hinnoitteluun – eri asiakkailta voidaan periä samasta tuotteesta eri hintoja - Talous | HS.fi

KKV: Algoritmit voivat johtaa personoituun hinnoitteluun – eri asiakkailta voidaan periä samasta tuotteesta eri hintoja

Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan personoidun hinnoittelun seurauksena kuluttajien on entistä vaikeampaa pysyä perillä yleisestä hintatasosta. Toisaalta personoidusta hinnoittelusta voi seurata asiakkaille myös hyötyjä.

Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan personoidun hinnoittelun seurauksena kuluttajien on entistä vaikeampaa pysyä perillä yleisestä hintatasosta ja vertailla hintoja. Myös hakukone voi näyttää eri asiakkaille erilaisia tuotteita asiakkaan oletetun maksuvalmiuden mukaan.­

5.2. 13:57

Yritykset voivat personoida hintoja yhdistämällä algoritmeja asiakkaista keräämäänsä dataan, kertoo Kilpailu- ja kuluttajavirasto KKV. Eri asiakkailta voidaan näin periä samasta tuotteesta tai palvelusta eri hintoja sen perusteella, mitä asiakkaiden oletetaan olevan valmiita maksamaan.

Artikkeliin liittyviä aiheita