Koronapandemia siivitti Verkkokauppa.comin ennätystulokseen, yhtiö jakaa lisäosinkoa - Talous | HS.fi

Koronapandemia siivitti Verkkokauppa.comin ennätystulokseen, yhtiö jakaa lisäosinkoa

Yhtiön tavoitteena on kaksinkertaistaa liikevaihto vuoteen 2025 mennessä.

Black Friday -alennusmyynneistä jouluun kestänyt kausi oli Verkkokauppa.comin mukaan ”kaikkien aikojen verkko-ostossesonki”.­

12.2. 8:26 | Päivitetty 12.2. 10:52

Verkkokauppayhtiö Verkkokauppa.com kasvatti viime vuonna myyntiään noin 10 prosenttia ja teki ennätyssuuren tuloksen. Viimeisellä vuosineljänneksellä yhtiön vertailukelpoinen liiketulos oli historian paras, 6,2 miljoonaa euroa. Yrityksen hallitus esittääkin osakkeenomistajille lisäosinkoa.

Yhtiön koko vuoden liikevaihto nousi 554 miljoonaan euroon edellisvuoden 504 miljoonasta eurosta. Liiketulos nousi edellisvuoden 11,3 miljoonasta eurosta 19,6 miljoonaan euroon. Yhtiön kannattavuus parani: liiketulosprosentti nousi 2,2:sta 3,5:een.

Hallitus ehdottaa yhtiökokoukselle, että viime vuoden tuloksesta omistajille jaetaan osinkoa yhteensä 0,45 euroa osakkeelta. Tämä jakautuisi 0,23 euron osinkoon, joka maksetaan osissa neljännesvuosittain, sekä 0,22 lisäosinkoon, joka maksetaan yhtiökokouksen yhteydessä.

Tulosjulkistus sai Verkkokaupan osakekurssin nousuun. Kello 10.55 osake oli kallistunut runsaat 5 prosenttia.

Toimitusjohtaja Panu Porkka sanoo, että yhtiö hyötyi koronaviruspandemian aiheuttamasta kuluttajakäyttäytymisen muutoksesta.

”Siirtyminen kivijalasta verkkoon kiihtyi entisestään koronaviruspandemian aikana, jolloin ihmisten täytyi vähentää vierailuja kivijalkaliikkeisiin ja he tottuivat verkko-ostamisen ja kotiinkuljetusten helppouteen”, Porkka sanoo tiedotteessa.

Yhtiö kertoo, että liikevaihdon kasvun takana oli ennen kaikkea suurten kodinkoneiden, urheilutarvikkeiden, audio- ja hifituotteiden, toimistotarvikkeiden sekä grillaustuotteiden ja lelujen myynnin kasvu.

Porkan mukaan marraskuun Black Friday -tarjouspäivästä jouluun kestänyt aika oli ”kaikkien aikojen verkko-ostossesonki”. 66 prosenttia kaikista Verkkokaupan ostoksista tehtiin verkossa ja 65 prosenttia näistä ostoksista toimitettiin kotiin.

Perjantaina yhtiö julkisti myös uuden strategian. Yhtiö hakee nyt voimakasta kasvua. Tavoitteena on, että vuonna 2025 yhtiö yltäisi miljardin euron liikevaihtoon ja 5 prosentin liikevoittoa.

Artikkeliin liittyviä aiheita