Alkon myynti kasvoi kahdeksan prosenttia tammikuussa, samalla viinakaupoissa tehtiin ”historiallinen” käänne - Talous | HS.fi

Alkon myynti kasvoi kahdeksan prosenttia tammikuussa, samalla viinakaupoissa tehtiin ”historiallinen” käänne

Alkon myynnissä tapahtui tammikuussa historiallinen muutos, kun Italia ohitti kuohuviinimaana Espanjan.

Alkon mukaan Italian suosiota kuohuviinien lähtömaana nostattavat erityisesti roseeprosecco-juomat.­

15.2. 13:17

Alkon litramyynti kasvoi edellisvuoteen verrattuna kahdeksan prosenttia tammikuussa. Alkoista ostettiin juomia kaikkiaan yli 5,5 miljoonan litran edestä.

Prosentuaalisesti eniten lisääntyi roseeviinien myynti, joka oli nyt tammikuussa 38,5 prosenttia edellisvuotta suurempaa. Roseeviinien litramyynti oli kuitenkin edelleen melko pientä eli 70 000 litraa.

Isommissa tuoteryhmissä olivat kasvussa punaviinien ja muiden väkevien alkoholien kysyntä. Muihin väkeviin kuuluvat muiden muassa konjakit, viskit, rommit ja liköörit.

Tammikuussa suosituimman tuoteryhmän eli punaviinien litramyynti kasvoi 12,3 prosenttia yhteensä 1,6 miljoonaan litraan. Muiden väkevien tuoteryhmässä myynti kasvoi 12,8 prosenttia yli puoleen miljoonaan litraan.

Valkoviinien myynti kasvoi 8,5 prosenttia, oluiden myynti 8,7 prosenttia ja alkoholittomien 7,4 prosenttia. Alkoholittomien tuotteiden litramyynnin määrä on noin puolet roseeviinien myynnistä.

Merkittävä muutos kuohuviinien myynnissä oli Alkon mukaan se, että perinteisesti suurin kuohuviinimaa Espanja menetti myyntiluvuissa paikkansa Italialle. Italialaisia kuohuviinejä myytiin tammikuussa 85 000 litraa kun taas espanjalaisia kuohuviinejä myytiin 84 000 litraa.

”Ero on hiuksenhieno, mutta historiallinen. Näyttävät pakkaukset ja raikas hedelmäisyys kiehtovat suomalaista kuluttajaa”, Alkon tuotepäällikkö Karina Tiihonen sanoo tiedotteessa.

Tiihosen mukaan Italian suosion kasvua on siivittänyt muiden muassa roseeproseccon suosion kasvu.

”Itse uskon Italian kuohuviinien kasvun jatkuvan, sillä se on kuohuviinimaana hyvin monipuolinen.”

Kuohuviinien tammikuun myynnin kasvu oli hieman alle kolme prosenttia. Myynnin kasvua rajoittavat koronaviruksen vuoksi asetetut rajoitukset.

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat