Koronavuosi ajoi suomalaiset ravintoloista ruokakauppaan, mutta alkoholittomat juomat kasvattivat panimoalan myyntiä - Talous | HS.fi

Koronavuosi ajoi suomalaiset ravintoloista ruokakauppaan, mutta alkoholittomat juomat kasvattivat panimoalan myyntiä

Panimoalan tuottajien valmistamien juomien myynti kasvoi koronavuonna. Kasvua siivittivät ruokakauppojen alkoholittomat limonadit ja kivennäisvedet.

Panimoalan myyntiä kasvattivat virvoitusjuomat ja kivennäisvedet. Myös alkoholittomien oluiden myynti kasvoi merkittävästi.­

23.2. 9:09

Panimoalan valmistamien juomien myynti ravintoloissa romahti koronarajoitusten vuoksi Suomessa viime vuonna. Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton mukaan myynti kuitenkin siirtyi ruokakauppoihin lähes kokonaan ja juomien kokonaismyynti kasvoi.

Liiton myyntiluvut perustuvat sen jäsenyritysten tilastoihin. Hartwall, MBH Breweries, Momentin Group, Olvi, Red Bull ja Sinebrychoff tekevät Suomessa toimivan panimoteollisuuden myynnistä noin 95 prosenttia.

Suomessa ostettiin yhteensä 805,5 miljoonaa litraa olutta, siideriä, long drink -juomia sekä virvoitusjuomia ja kivennäisvesiä. Kokonaismyynti kasvoi 0,9 prosenttia eli 6,8 miljoonaa litraa edellisvuodesta.

Myynnin kokonaismäärää kasvattivat alkoholittomat virvoitusjuomat ja kivennäisvedet, joita ostettiin 375,4 miljoonaa litraa. Myynti oli runsaan kolmen prosentin kasvussa.

”Koronapandemian alettua ennustettiin, jopa peloteltiin, että erityisesti olutta hamstrataan koteihin. Oluen osalta vain alkoholittoman oluen myynti kasvoi, edellisvuoteen verrattuna 10,2 prosenttia”, sanoo liiton toimitusjohtaja Tuula Loikkanen tiedotteessa.

Ravintoloissa alkoholia sisältävien oluiden kulutus supistui viime vuonna 41 prosenttia. Lonkeroita juotiin 44 prosenttia vähemmän ja siidereitä puolet vähemmän kuin edellisvuonna.

Alkoholittomista juomista virvoitusjuomien kulutus ravintoloissa väheni 22 prosenttia ja kivennäisvesien 39 prosenttia.