Brunberg lanseeraa Suukkoihin uuden ”kirpeän raikkaan” maun - Talous | HS.fi

Brunberg julkaisee uuden ”kirpeän raikkaan” Suukon

Brunbergin liikevaihto putosi koronavuonna hieman edellisvuodesta.

Brunberg aloitti perinteisen makeisen teollisen valmistuksen Porvoossa vuonna 1951. Uusi maku julkaistaan maaliskuussa.­

24.2. 11:36 | Päivitetty 24.2. 14:50

Porvoolainen makeisvalmistaja Brunberg julkaisee uuden Suukko-maun, yhtiö kertoo tiedotteessaan.

Brunberg aloitti perinteisen makeisen teollisen valmistuksen Porvoossa vuonna 1951. Uusi mustaherukka-maku julkaistaan maaliskuussa Suukon 70-vuotisjuhlan kunniaksi.

Brunberg kuvailee tiedotteessaan mustaherukkavaahdon makua ”kirpeän raikkaaksi”.

Nykyisin makeisen makuja on neljä: mansikka, vanilja, mokka ja toffee. Brunberg kertoo tehneensä toissa vuonna kuluttajille kyselyn, jossa kysyttiin ehdotuksia uudeksi mauksi.

Brunberg valmistaa Suukko-tuotteita noin 18 miljoonaa kappaletta vuosittain. Se on yhtiön myydyimpiä tuotteita.

Tuotteen nimi oli vuoteen 2001 asti Neekerinsuukko. Viime vuonna Brunberg muutti paketin kansikuvaa. Suukotteleva pariskunta vaihtui kuvaan, jossa näkyy Vanha Porvoo.

HS julkaisi Brunbergista laajan jutun marraskuussa 2019. Jutussa kerrottiin, että Suukko on käytännössä puoliksi ilmaa.

Lue lisää: Suomalaisten rakastama makeinen on käytännössä puoliksi ilmaa – Suklaasuukkojen syntyä kuvaavaa hypnoottista videota tuijottaisi helposti monta tuntia

Brunbergin suklaatehdas perustettiin lähes 150 vuotta sitten, vuonna 1871. Se on siis 20 vuotta vanhempi kuin vuonna 1891 syntynyt Fazer. Molemmat aloittivat leipomoina, jotka tekivät sivutuotteena makeisia esimerkiksi häihin.

Vanhin Brunbergillä yhä valmistuksessa oleva tuote on Alku-karamelli, pehmeä toffee.

Brunbergin liikevaihto oli vuonna 2020 noin 9,3 miljoonaa euroa. Se työllisti 65 henkilöä. Liikevaihto putosi hieman vuodesta 2019, jolloin liikevaihto oli 9,6 miljoonaa euroa.

Artikkeliin liittyviä aiheita