Ruotsalainen Budbee tuo paketit kotiin ja hakee palautukset kotiovelta – Nyt se yrittää valloittaa Suomen ”kaupunki kaupungilta” - Talous | HS.fi

Ruotsalainen Budbee tuo paketit kotiin ja hakee palautukset kotiovelta – Nyt se yrittää valloittaa Suomen ”kaupunki kaupungilta”

Sata miljoonaa euroa riskirahaa sijoittajilta saanut kuljetusyhtiö yli tuplaa liikevaihtonsa vuosittain, yhtiön suomalainen varatoimitusjohtaja Lucas von Hertzen kertoo.

Budbee-yhtiö tuo paketit kotiin ja hakee palautukset kotiovelta. Aleksi Poropudas (edessä) ja Max Kaurala laittavat paketteja lajittelukoneeseen.­

25.2. 2:00 | Päivitetty 25.2. 6:43

Postin tai suurten lähettiyhtiöiden toimittamat verkkokaupoista ostetut paketit eivät useinkaan tule sovitussa ajassa kotiin, vaan niitä saa syystä tai toisesta käydä hakemasta vasta myöhemmin jostain jakelupisteestä – tai siltä ainakin usein tuntuu.

Ruotsalainen Fredrik Hamilton keksi tarttua tähän ongelmaan vuonna 2015. Hän perusti Budbee-yhtiön.

Sen liikeidea oli hämmentävän yksinkertainen – mitä jos verkkokaupan paketit toimitettaisiin kotiovelle silloin, kun kuluttaja on kotona?

Ja entä jos verkkokaupan ostokset voisi myös palauttaa yhtä helposti? Kuljettaja kävisi hakemassa ne kotiovelta.

Hamiltonin idean taustalla oli muutama markkinoiden muuttumista koskeva havainto. Kuljetusalaa tuntematonkin peluri saattoi päästä mukaan kilpaillulle alalle.

Kotiinkuljetuksia hoitivat yleensä erilaiset kuljetus- ja liikennöintiyrittäjät. Ne toimittivat erilaisia kaupan alan ja yritysten kuljetuksia päiväsaikaan, silloin kun verkkokauppatilauksia odottavat kuluttajat olivat yleensä työpaikoilla. Näin oli varsinkin ennen kuin etätyö yleistyi koronapandemian aikana.

Siksi verkkokauppojen pakettitoimitukset usein tyssäsivät siihen, että vastaanottaja ei ollut jakeluaikaan kotona.

Kuljetusyrittäjiä lisätienestit voisivat kuitenkin kiinnostaa, jos niille tarjoaisi lisäkeikkoja illansuussa, kun ihmiset ovat palanneet töistä kotiin, Hamilton ajatteli.

Lisäpainetta kuljetusyrittäjille loi nimittäin se, että kirjeiden ja lehtien kuljetukset hupenivat ja kalustolle sekä kuljettajille piti löytää korvaavaa työtä.

Budbee oli alusta alkaen puhtaasti ohjelmistoyritys, joka ostaa lähes kaikki palvelut alihankintana ja ohjaa kuljetusten järjestelyä mobiilisovelluksella.

Näin henkilökunta saatiin pidettyä pienenä, mutta arvokas datatieto asiakkaiden ostotottumuksista pysyi itsellä.

Budbee käyttää omaa sovellusta, jonka avulla paketin melko tarkka saapumisaika on tiedossa etukäteen. Sovelluksen avulla voi myös palauttaa paketin siten, että se noudetaan kotoa.­

Startupin etuna esimerkiksi Postin kaltaiseen suureen toimijaan verrattuna oli sekin, että se saattoi poimia rusinat pullasta ja toimia aluksi alueilla, joilla väestötiheys on suuri. Nyt se tosin tarjoaa palveluitaan esimerkiksi koko Hollannin alueella.

Budbee aloitti toimintansa järjestämällä ruokakassien ja verkkokauppaostosten kuljetuksia Tukholmassa.

Vuoden 2017 aikana se teki suuren muutoksen strategiassa.

Se sai tuolloin peräti 70 prosenttia liikevaihdosta tuoretuotteita sisältävien ruokakassien kotiinkuljetuksista mutta päätti hylätä ne kokonaan, Budbeen suomalainen varatoimitusjohtaja Lucas von Hertzen kertoo. Budbeen kansainvälistymistä ja laajentumista johtava von Hertzen oli tuolloin strategiamuutosta tehtäessä vasta ensimmäistä viikkoa töissä yhtiössä.

Budbee päätti keskittyä pelkästään pieniin pakettitoimituksiin, koska yhteen asiaan keskittyminen nähtiin parhaana. Kannattavinta liiketoimintaa edustanut ruokakassien toimitus lopetettiin.

Erikoistuminen toi taas yhden kilpailuedun.

Budbeen varatoimitusjohtaja Lucas von Hertzen, 31, meni Budbeelle töihin 2017.­

”Isot lohikäärmeet tekevät niin paljon kaikkea kirjeistä isoihin bulkkitoimituksiin”, von Hertzen selittää.

Budbeen kasvu on ollut nopeaa.

Yhtiön pakettitoimitusten liikevaihto on kasvanut vuoden 2017 aikaisesta 800 000 eurosta nykyiseen 40 miljoonaan euroon, von Hertzen kertoo.

”Vuosina 2019–2020 liikevaihto yli 2,5-kertaistui kumpanakin vuonna. Ja ainakin sitä vauhtia kasvu näyttää jatkuvan.”

Ruotsalaiset pääomapiirit ottivat Budbeen nopeasti suojelukseensa.

Toukokuussa 2018 muun muassa Zalando-verkkokaupan suuromistajana tunnettu Kinnevik osti Budbeesta 20 prosentin osuuden. Myös ruotsalainen vaatejätti H&M tuli yhtiöön omistajaksi. Sijoittajien joukossa on myös muutama suuri ruotsalainen eläkeyhtiö.

Nyt yhtiö on kerännyt sijoittajilta varoja sata miljoonaa euroa kansainvälistä kasvua varten.

”Tämä on tosi pitkäjänteinen reissu meille kaikille. Meillä ei ole mitään exit-suunnitelmia. Halutaan rakentaa tosi iso kansainvälinen yhtiö”, von Hertzen sanoo.

Pörssilistautuminenkin voi olla mahdollinen, mutta siitä von Hertzen sanoo, että hänellä ei ole aiheesta ”mitään konkreettista kerrottavaa”.

Von Hertzenin mukaan yhä useampi verkkokauppa on siirtynyt kuljetuksissaan malliin, jossa ostaja saa verkkokaupan kassalla itse valita mieleisensä kuljetusyhtiön.

Budbee pyrkii von Hertzenin mukaan yleensä siihen, että sen kotiinkuljetus olisi noin euron kalliimpi kuin perinteiset postien palvelut, mutta parempi palvelukokemus saisi joko verkkokauppiaan maksamaan erotuksen tai sitten ratkaisu jätettäisiin kuluttajalle.

Budbee pyrkii selvittämään yhdessä verkkokauppojen kanssa, käykö kauppa käy paremmin, jos asiakas on tyytyväinen. Tämä tehdään esimerkiksi käyttäjien kertaostosten laskujen määrää tai asiakastyytyväisyyttä mittaamalla.

”Jo toimiva palautuspalvelu voi saada asiakkaat ostamaan enemmän ja useammin.”

Viime viikolla Budbee kertoi tarjoavansa asiakkailleen ”kuukausijäsenyyttä”, jonka avulla paketit toimitetaan asiakkaan sovellukseen personoimina aikoina.

Lucas von Hertzen, 31, kertoo tutustuneensa Fredrik Hamiltoniin vuonna 2012. Hän kertoo tehneensä Hankenin rahoituslinjalta valmistuttuaan töitä jonkin aikaa finanssialalla pankkitöissä ja sen jälkeen liikkeenjohdon konsulttina, mutta veri veti kasvuyrityksiin.

Hän siirtyi ystävänsä Hamiltonin yhtiöön Tukholmaan vuonna 2017.

Von Hertzen kertoo työtehtäviinsä kuuluvan esimerkiksi sen, että kuljettajille maksettavat tuntikorvaukset ovat riittävän hyviä ja että kuljettajat noudattavat Budbeen eettistä ohjeistusta.

”Teemme yhteistyötä monien eri kuljetusyhtiöiden kanssa. Ne seuraavat ohjeitamme, ja me teemme kuljettajien työn esimerkiksi reitityksen, luovutusohjeiden ja kuljetuskokojen suhteen helpoksi.”

Kestävään kehitykseen panostetaan paljon. Suomessa jo yli kaksi kolmasosaa kuljetuksista tapahtuu fossiilittomilla polttoaineilla, ja kuljetusyhtiöitä kannustetaan eri keinoin siirtymään sähköautoihin ja pyöriin, von Hertzen kertoo.

Suomeen Budbee rantautui vuonna 2018. Se kirjattiin esimerkiksi kaupparekisteriin heinäkuussa 2018. Vielä vuonna 2019 sen Suomeen raportoitu liikevaihto oli varsin vaatimaton, noin 595 000 euroa. Budbeen mukaan Suomen-liikevaihto noin nelinkertaistui 2020 vuoteen 2019 verrattuna.

Kansainvälinen yhteistyö isojen verkkokauppiaiden kanssa auttaa von Hertzenin mukaan Budbeetä laajenemaan pienemmillekin paikkakunnille.

Ruotsissa Budbee toimii jo alle 40 000 hengen kaupungeissa, hän kertoo.

Suomessa Budbee toimii nykyisin pääkaupunkiseudulla, Tampereella, Turussa ja Oulussa.

”Nyt pystymme toimittamaan jo melkein kolmasosalle suomalaisista. Kaupunki kaupungilta on tarkoitus kasvaa.”

Budbee löysi markkinaraon

Verkkokauppojen kotitoimituksiin ja -palautuksiin erikoistunut ruotsalainen Budbee-teknologiayhtiö toimii neljässä maassa.

Yhtiöllä on runsaat 200 työntekijää.

Kuljetukset ja palautukset kotiovelle tai kotiovelta hoidetaan alihankintana.

Yhtiö kertoo tekevänsä yli miljoona kuljetusta kuukaudessa.