Britanniassa odotetaan yhä joulu­lahjoja Suomesta: Brexit ja pandemia pysäyttivät postin­kulun alku­vuodeksi - Talous | HS.fi

Britanniassa odotetaan yhä joulu­lahjoja Suomesta: Brexit ja pandemia pysäyttivät postin­kulun alku­vuodeksi

Myös verkkokauppa hankaloitui brexitin jälkeen. Fazer lopetti alkuvuonna myynnin Britanniaan, mutta Marimekolta paketti saapuu ennätysajassa. Tullissa on kiire, kun brexit-byrokratia hämmentää asiakkaita.

Asiakkaita postittamassa pakettejaan Postin Kasarminkadun toimipisteessä Helsingissä 15. joulukuuta 2020.­

28.2. 2:00 | Päivitetty 28.2. 11:28

Lontoo

Postinkulku Suomesta Britanniaan on ollut lähes pysähdyksissä alkuvuoden.

Osa britanniansuomalaisista odottaa yhä joulupaketteja, jotka on postitettu Suomessa joulukuussa. Osa odottaa viikkoja sitten postitettuja kirjelähetyksiä.

Osasyy postinkulun takelteluun on ollut Britannian EU-ero eli brexit, jonka siirtymäkausi päättyi vuoden vaihtuessa. Uudet raja- ja tullimuodollisuudet ovat tukkineet jakelutiet.

Pääsyy on ollut kuitenkin pandemia ja etenkin koronaviruksen vaarallinen brittimuunnos, joka ilmaantui joulukuussa.

”Se aiheutti lentokiellon, jonka kestosta meillä ei ollut mitään tietoa. Paketit jäivät odottamaan, ja kun lennot taas avattiin, ei kapasiteetti riittänyt”, Postin kansainvälisestä pakettiliikenteestä vastaava johtaja Sami Finne kertoo.

Rekat jonottavat M20-valtatiellä Folkestonen lähellä pääsyä Englannista Ranskaan joulukuun 21. päivänä viime vuonna. Ranska pani väliaikaisen sulun Britanniasta tulijoille koronapandemian takia.­

Valtaosa paketeista ja kirjepostista Suomesta Britanniaan kulkee matkustajakoneiden ruumassa.

Kun Finnair alkuvuonna lisäsi lentojaan Britanniaan, eivät Postin paketit mahtuneetkaan mukaan. Postissa päätettiin panna silloin paketteja rekkakyytiin. Palvelu ostettiin kansainväliseltä kuljetusyhtiöltä.

Finnairin lentokoneita Helsinki-Vantaan lentokentällä helmikuun puolivälissä. Finnair käynnisti matkustajalennot Britanniasta ja Irlannista Suomeen 25. päivä tammikuuta kuukauden tauon jälkeen, kun Traficom salli taas matkustajalentojen jatkumisen.­

Tämäkään ei sujunut ongelmitta.

”Epäonneksi yhdellä rekalla ei ollut paperit kunnossa, joten se joutui palaamaan tammikuun puolessavälissä takaisin Suomeen”, Finne kertoo.

Nyt Suomesta Britanniaan matkalla oleva pakettisuma on viimein purkautumassa. Posti on käynnistänyt kuljetukset muiden lentoyhtiöiden kanssa.

”Puolentoista viikon sisällä viimeisimmätkin [lähetykset] pääsevät liikkeelle.”

Normaalisti Suomesta Britanniaan kulkee noin tuhat kiloa postirahtia päivässä.

Finnen mukaan tilanne helpottaa kevään kuluessa siinäkin mielessä, että lentojen määrä ei ole ainakaan vähenemässä. Britannia ja monet muut Euroopan maat alkavat purkaa pikkuhiljaa koronarajoituksiaan.

Brexit lisäsi byrokratiaa EU:n ja Britannian välisessä tavaraliikenteessä. Tavarat pitää nyt tullata. Britannia ei kuulu enää EU:n tulliliittoon eikä ole sisämarkkinoiden jäsen.

Muutos ei koske Pohjois-Irlantia, mikä mutkistaa tilannetta entisestään.

Stena Line -yhtiön lautta toi rekkoja Kaakkois-Irlannin Rosslaren satamaan tammikuun lopussa. Lauttayhtiöt ovat lisänneet vuoroja Irlannista Manner-Eurooppaan. Näin viejät ja tuojat välttävät brexit-byrokratian, kun rekkojen ei tarvitse ajaa Britannian kautta.­

Uudet määräykset ovat herättäneet epätietoisuutta ja aiheuttaneet lisätyötä niin yritysten kuin kuluttajienkin keskuudessa.

”Yhteydenotot ovat olleet alkuvuonna selvässä kasvussa. Aloitimme viestintäkampanjan brexitistä jo kaksi vuotta sitten, ja ilman sitä tilanne olisi varmaan vieläkin pahempi”, Tullin asiakasneuvonnan esimies Annika Salokannel kertoo.

Byrokratian takia osa brittiyrityksistä ei tarjoa enää tuotteitaan EU-maiden asiakkaille. Vastaavasti osa EU-maiden yrityksistä on pannut verkkokauppansa kiinni Britannian suuntaan.

Yksi näistä on Fazer, joka keskeytti verkkomyynnin Britanniaan joulukuussa hieman ennen brexitin siirtymäkauden päättymistä.

”Erilaisten brexitiin liittyvien rekisteröintiprosessien takia emme ole tässä välissä voineet myydä verkkokaupan kautta [Britanniaan]. Nyt olemme loppusuoralla tässä prosessissa, ja ennusteemme mukaan myynti alkaisi jälleen maaliskuun lopussa”, Fazerin viestintäjohtaja Joséphine Mickwitz kertoo.

HS:n Lontoon-toimitus testasi tammi–helmikuussa verkkokaupan sujuvuutta EU-maista Britanniaan.

Parhaiten brexitin jälkeiset palvelut pelasivat Marimekossa. Marimekon verkkokaupasta tiistaina tilattu kangas saapui Lontooseen DHL-kuriirilla saman viikon perjantaina.

Tilauksen arvo jäi nyt juuri ja juuri alle brittiläisen tullirajan eli 135 punnan (noin 156 euroa). Mutta mitä jos se olisi ollut kalliimpi?

”Marimekko huolehtii kaikista kuljetus- ja tullauskuluista lähetyksen arvosta riippumatta. Asiakkaalle ei aiheudu lisäkuluja ostotapahtuman jälkeen”, Marimekon viestinnästä kerrotaan.

Pandemia on kurittanut matkustajaliikennettä, mutta kuriiripalveluille on ollut paljon kysyntää. Kuvassa DHL:n kone lähdössä Hollannista joulun alla. DHL on osa saksalaista Deutsche Postia.­

Ranskasta tilattu Petit Bateau -rantamekko saapui kanaalin toiselle puolelle vajaassa kahdessa viikossa. Kuriirina toimi Hermes-yhtiö. Toimitusaika oli pitkähkö, jos sitä vertaa brexitiä edeltävään aikaan.

Espanjasta tammikuun lopussa tilatut Pikolinos-kengät saapuivat Lontooseen vajaassa neljässä viikossa. Vielä viime vuonna vastaava toimitus tuli noin viikossa. Seurantalinkin mukaan lähetys seisoi pitkään tullissa.

Brexitin takia EU-maista Britanniaan lähetetyt tavarat pitää nyt tullata ja päinvastoin. Uudet määräykset koskevat niin verkko-ostoksia kuin lahjojakin.

Jos Britanniassa asuvan asiakkaan suomalaisesta verkkokaupasta ostama tuote maksaa 135 puntaa (noin 156 euroa) tai alle, ei tullimaksua mene. Arvonlisävero maksetaan silloin yleensä jo tilauksen yhteydessä.

Royal Mail -postiyhtiön työntekijä jakamassa postia Lontoossa tammikuussa. Koronapandemia on hidastanut jakelua joillakin alueilla.­

Jos taas tuote maksaa yli 135 puntaa, pitää tilaajan maksaa tullimaksu, joka vaihtelee tuotteittain ja on 0–25 prosenttia tuotteen hinnasta. Lisäksi tulee arvonlisävero brittiverokannan mukaan. Se maksetaan yleensä vasta kun tuote toimitetaan perille.

Britanniassa kuluttajia varoitellaan jo huijareista, jotka lähettävät kuluttajille tullilaskuja kuriiriyhtiöiden nimissä. Yhtä lailla pitää varoa sitä, että ei maksa arvonlisäveroa kahdesti.

Tullin Annika Salokannel sanoo, että Suomessakin on nähty huijausyrityksiä.

”Tulli ei ikinä lähetä etukäteen laskuja, vaan kaikki lähtee siitä, että asiakkaalle tulee lähetys, jonka hän haluaa tullata. Tullilasku maksetaan vasta selvityksen jälkeen”, hän neuvoo.

Postin työntekijä lajittelee paketteja pakettiautomaattiin Helsingissä 14. joulukuuta 2020.­

Suomessa asuva kuluttaja joutuu tullaamaan ja maksamaan arvonlisäveron Britanniasta tilaamastaan tuotteesta, joka on arvoltaan yli 22 euroa.

”Heinäkuun alussa EU-sääntö muuttuu ja arvonlisävero pitää maksaa aivan kaikista EU:n ulkopuolelta tilatuista tuotteista.”

Yli 150 euron arvoisista lähetyksistä pitää maksaa yleensä myös tullimaksu. Maksujen kannalta on olennaista se, mistä maasta tuote toimitetaan sekä mikä on tuotteen alkuperämaa.

Tullin verkkosivuilta löytyy tullilaskuri, jolla voi laskea eri maista tilattujen tuotteiden lisäkulut.

Jos esimerkiksi tilaa Britanniasta 200 euron hintaisen nahkalaukun, pitää siitä maksaa arvonlisäveroa 49,44 euroa ja tullimaksua kuusi euroa. Tullimaksua ei kuitenkaan tarvitse maksaa, jos pystyy osoittamaan, että laukku on brittiläinen alkuperätuote.

Myös Britanniasta saapuvat lahjat pitää tullata. Arvonlisäveroa ei mene, jos lahjan arvo ei ylitä 45:tä euroa.

Vastaavasti Suomesta Britanniaan lähetetty lahja on veroton ja maksuton, jos sen arvo ei ylitä 39:ää puntaa (noin 45 euroa).

Liikennettä Englannin kanaalissa tammikuun puolivälissä 2021.­

Brexit-arki alkoi tammikuussa

Britannia erosi EU:sta jo yli vuosi sitten, mutta brexitin siirtymäkausi päättyi tammikuun alussa.

Samalla Britannia lähti EU:n sisämarkkinoilta ja tulliliitosta.

Brexit vaikuttaa muun muassa verkko-ostoksiin. EU:n ulkopuolelta tulevista tavaroista pitää maksaa arvonlisävero ja tullimaksu, jos eurorajat ylittyvät.

Artikkeliin liittyviä aiheita