Teknologiajätti Google sanoo lopettavansa käyttäjien selaustietojen tarkkailun: Se voi muuttaa nettimainonnan logiikan täysin - Talous | HS.fi

Teknologiajätti Google sanoo lopettavansa käyttäjien selaustietojen tarkkailun: Se voi muuttaa nettimainonnan logiikan täysin

Google aikoo estää kolmansien osapuolten evästeiden käytön selaimessaan ensi vuonna. Mainostajat ovat olleet riippuvaisia evästeistä mainonnan kohdentamisessa ja tehokkuuden mittaamisessa.

Google on hallinnut isoa osaa verkkomainonnasta. Kuvassa Googlen Euroopan-pääkonttori, joka sijaitsee Dublinissa.­

5.3. 9:49

Teknologiajätti Google ei jatkossa hyödynnä netinkäyttäjien eri verkkosivustojen välisiä selaustietoja mainosliiketoiminnassaan.

Google ilmoitti keskiviikkona, että ensi vuodesta lähtien yhtiö ei aio enää käyttää tai rahoittaa teknologiaa, jonka avulla netinkäyttäjien liikkumista sivustojen välillä voidaan seurata yksilöllisesti.

Käytännössä Google estää kolmansien osapuolten evästeiden käytön Chrome-selaimessaan. Näistä evästeistä Google päätti luopua vuosi sitten. Nyt Google sitoutuu evästeiden käytön päättyessä myös olemaan kehittämättä tai käyttämättä uusia yksilöllisen seurannan tapoja.

Muutos johtaa siihen, että mainonnan kohdentaminen netinkäyttäjän liikkeiden perusteella vaikeutuu eikä verkkomainontaa ole yhtä helppo räätälöidä. Verkkomainonta on tähän saakka ollut riippuvainen evästeistä mainonnan kohdentamisessa ja tehokkuuden mittaamisessa.

Toisaalta seurantaan ja evästeiden käyttöön liittyy tietosuojakysymyksiä, minkä vuoksi asiaan ovat tarttuneet myös lainsäätäjät.

”Asetamme vapaan ja avoimen internetin riskialttiiksi, jos digimainonta ei kehity ottamaan huomioon ihmisten kasvavia huolia, jotka liittyvät heidän yksityisyyteensä ja henkilökohtaisten tietojensa käyttöön”, kommentoi Googlen tuotehallinnan johtaja David Temkin yhtiön blogissa.

Temkinin mukaan yhtiö on tietoinen siitä, että muut palveluntarjoajat voivat jatkossa tarjota tarkempaa käyttäjien seurantaa. Yhtiö on kuitenkin vakuuttunut, että tulevaisuudessa ihmiset odottavat kattavampaa yksityisyyden suojaa internetissä ja sääntely muuttuu rajoittavammaksi.

Evästeet ovat pieniä tiedostoja, jotka tallentavat netinkäyttäjien selaustietoja. Evästeiden avulla sivusto voi säilyttää tehdyt valinnat, kuten kirjautumistiedot, ja kerätä tietoja siitä, miten käyttäjät sivustolla toimivat ja miltä sivustolta he ovat tulleet.

Ensimmäisen osapuolen evästeet ovat peräisin kulloinkin avoinna olevalta sivustolta. Kolmannen osapuolen evästeet ovat peräisin muilta sivustoilta, jotka omistavat mainoksia, kuvia tai muita sisältöjä, joita käytetään auki olevalla sivulla.

Myös Apple aikoo auttaa käyttäjiään estämään mainostajia seuraamasta heitä sovellusten välillä. Apple aikoo tuoda laitteisiinsa päivityksen, joka muuttaa tapaa antaa käyttäjien tietoja sovelluksien kehittäjille.

Käytännössä Apple vaatii laitteisiin asennettuja sovelluksia lähettämään push-ilmoituksen. Siinä käyttäjät voivat pyytää sovellusta estämään mainostajia seuraamasta heitä sovellusten välillä. Sovelluksen kehittäjä voi myös perustella, miksi seurantaa tehdään.

Muutos on saanut Facebookin miltei sotajalalle, ja yhtiö on voimallisesti alkanut lobata kohdennetun mainonnan puolesta. Lähes kaikki Facebookin tulovirta tulee mainonnasta, ja sen kohdentaminen on ehdottoman tärkeä osa yhtiön strategiaa. Facebookin mainostyökalut hyödyntävät sekä ensimmäisen että kolmannen osapuolen evästeitä.

Tähän saakka internetin logiikka on toiminut niin, että käyttäjät maksavat ilmaispalveluista luovuttamalla palveluntarjoajalle tietoja itsestään. Näitä tietoja esimerkiksi Google ja Facebook ovat hyödyntäneet mainosliiketoiminnassa, josta ne saavat tulonsa.

Teknologiaa tiiviisti seuraava HS:n videotuottaja Juho-Pekka Pekonen kirjoitti analyysissaan sunnuntaina, että Facebook ja Apple ovat lähes täydessä sodassa keskenään.

Googlen tekemät muutokset mainoskäytäntöihinsä voivat mullistaa digimainontaa, koska yhtiö on alan ylivoimaisesti suurin toimija.

Maailmanlaajuisesta 292 miljardin dollarin digimainonnan potista Googlelle valui viime vuonna 52 prosenttia. Osuuden on selvittänyt Jounce Media -konsulttiyhtiö, jonka mukaan Googlen mainostyökalujen kautta kulkee noin 40 prosenttia mainostajilta verkkosivujen ylläpitäjille liikkuvasta rahavirrasta suljettujen järjestelmien ulkopuolisessa internetissä. Suljettuja järjestelmiä ovat esimerkiksi Facebook, Googlen omistama Youtube ja Googlen hakukone.

Googlen mainosliiketoiminta on ollut jatkuvassa kasvussa. Vuonna 2010 liikevaihto oli runsaat 28 miljardia dollaria, ja viime vuonna summa oli jo liki 147 miljardia dollaria. Viime vuonna Googlen emoyhtiön Alphabetin liikevaihdosta 81 prosenttia koostui mainosliiketoiminnasta.

Markkinointialalla Googlen päätös on otettu vastaan ristiriitaisesti, kertoo sanomalehti The Wall Street Journal (WSJ). Osa toimijoista myöntää päätöksen olevan eduksi netinkäyttäjille ja kuluttajille. Google kuitenkin tarjoaa myös jatkossa mainostajille työkaluja, joiden luvataan täyttävän samoja tavoitteita kuin evästeiden. Siksi jotkut katsovat, että päätös voi jopa lisätä Googlen valtaa.

Muutos tulee WSJ:n mukaan olemaan kova kolaus erityisesti niille mainostajille, joilla ei ole juuri omaa, verkkosivuston tai sovellusten kautta kerättyä dataa asiakkaistaan.

Mediatoimistoketju Omnicom Media Groupin Pohjois-Amerikan-toimitusjohtajan Scott Hagedornin mukaan Googlen päätös on osa väistämätöntä muutosta, johon on myös osattu valmistautua jo vuosia. Myös suomalainen mediatoimisto Dagmar arvioi, että evästeiden roolin kaventumista on jo ennakoitu.

Hagedorn kertoo, että varautumiseen ovat kuuluneet viime vuosien kokeilut suorasta yhteistyöstä isojen teknologia-alustojen kuten Googlen kanssa niin, ettei käyttäjien selaustietoja ole hyödynnetty.

Artikkeliin liittyviä aiheita