Volkswagen investoi 46 miljardia euroa sähköautoihin – osakekurssi singahti nousuun - Talous | HS.fi

Volkswagen investoi 46 miljardia euroa sähköautoihin – osakekurssi singahti nousuun

Yhtiö tähtää sähköisen liikenteen globaaliksi markkinajohtajaksi vuonna 2025.

Volkswagenin ID3 nousi viime vuonna yhdeksi Euroopan myydyimmistä sähköautoista. Nyt yhtiö on tuonut markkinoille sen seuraajan, katumaasturikokoisen ID4:n.­

16.3. 10:28 | Päivitetty 16.3. 15:08

Maailman suurimpiin autovalmistajiin lukeutuva saksalainen Volkswagen aikoo investoida sähkö- ja hybridiautoihin noin 46 miljardia euroa seuraavan viiden vuoden aikana. Yhtiön tavoitteena on olla sähköisen liikenteen globaali markkinajohtaja viimeistään vuonna 2025.

Viime vuonna yhtiön sähköautomyynti kolminkertaistui, ja tänä vuonna yhtiö uskoo myyvänsä jo miljoona täyssähköautoa. Yhtiö ennustaa, että vuonna 2030 jo 60 prosenttia sen myymistä autoista Euroopassa on täysin sähköisiä.

Yhtiö ei kuitenkaan halua asettaa takarajaa polttomoottoreista luopumiselle.

Yhtiö kertoi aikeistaan tiistaina vuosikertomuksen julkaisun yhteydessä.

Jo maanantaina Volkswagen kertoi isoista investoinneista akkuteknologiaan. Yhtiö kertoi rakentavansa Eurooppaan kuusi suurta akkutehdasta. Yhden niistä se rakentaa yhdessä ruotsalaisen Northvolt-yhtiön kanssa Ruotsin Skellefteåån.

Yhtiön tavoitteena on painaa akkujen hintoja alas 30–50 prosenttia. Akku on sähköauton kallein komponentti.

Tiistaina yhtiö kertoi lisätietoja siitä, kuinka se aikoo valloittaa maailman sähköautomarkkinat.

Yhtiö on jo luonut sähköautoille räätälöidyn MEB-alustan, jota esimerkiksi UBS-pankki pitää erittäin kilpailukykyisenä ja varteenotettavana haastajana yhdysvaltalaiselle Teslalle.

MEB-alustalle perustavia malleja on tulossa markkinoille useita. Ensi vuonna yhtiö aikoo myös tuoda markkinoille ensimmäisen kehittyneemmälle PPE-alustalle perustuvan mallin. PPE-alusta mahdollistaa auton suuremman kiihtyvyyden, nopeamman latausajan ja pidemmän akun kestävyyden.

Yhtiö investoi huomattavasti myös ohjelmistokehitykseen sekä liikkumispalveluihin. Sen sijaan, että konsernin lukuisat merkit – kuten Volkswagen, Audi ja Škoda – kehittäisivät kukin omia ratkaisujaan, uudet alustat, akut ja ohjelmistot palvelevat konsernin kaikkia merkkejä.

”Sähköistyminen ja digitalisaatio muuttavat ajoneuvoja nopeammin ja radikaalimmin kuin koskaan aiemmin. Mittakaavaedut ovat meille kriittisen tärkeitä molemmissa. Alustatiekarttamme antaa meille entistä paremmat mahdollisuudet hyödyntää konserniyhteistyön koko potentiaalin”, Volkswagen-konsernin toimitusjohtaja Herbert Diess sanoo tiedotteessa.

Uutiset saivat Volkswagenin osakkeen nousuun.

Kello 14.15 Volkswagenin osake oli lähes 6 prosentin nousussa.

Isoista investoinneista huolimatta yhtiö aikoo kohentaa lähivuosina myös kannattavuuttaan. Yhtiö tavoittelee seuraavan kahden vuoden aikana noin 2 miljardin euron säästöjä kiinteistä kuluista. Myös materiaalikuluista se hakee noin 7 prosentin säästöjä.

Artikkeliin liittyviä aiheita