Apple voitti kiistan sovellusten tietosuojakiistassa: Käyttäjät voivat jatkossa estää mainostajia seuraamasta heidän toimintaansa - Talous | HS.fi

Apple voitti kiistan sovellusten tietosuojakiistassa: Käyttäjät voivat jatkossa estää mainostajia seuraamasta heidän toimintaansa

Ranskan kilpailuviranomaisen mukaan Applen tuleva tietosuojaominaisuus ei ole syrjivä. Virasto kuitenkin käynnistää tutkimuksen siitä, suosiiko Apple omia palveluitaan.

Ranskan kilpailuviraston johtaja Isabelle de Silva tiedotustilaisuudessa keskiviikkona­

17.3. 16:17

Ranskan kilpailuvirasto on torjunut mainostajien vetoomuksen estää amerikkalaisen Applen älypuhelinten tulevan tietosuojaominaisuuden. Virasto kuitenkin käynnistää tutkimuksen siitä, suosiiko Apple epäreilusti omia palveluitaan.

Applen uusi yksityisyysominaisuus sallii käyttäjien estää mainostajia seuraamasta käyttäjän toimintaa eri sovellusten välillä.

Ranskan kilpailuvirasto katsoi keskiviikkona, että Applen suunnitelma hankkia suostumus käyttäjien seuraamiseksi ei vaikuta ”väärinkäytökseltä”, amerikkalaislehti Wall Street Journal (WSJ) kertoo.

WSJ:n mukaan kilpailuvirasto kertoi, ettei se ole tässä vaiheessa löytynyt tapauksesta merkkejä syrjinnästä eikä se voi toimia vain sen perusteella, että Applen ominaisuudella voi olla kielteisiä vaikutuksia yrityksille Applen ekosysteemissä.

Uutistoimisto Reutersin mukaan kilpailuviraston omat tutkimukset tukivat Applen ominaisuuden kieltämistä, mutta Applelle myönteistä päätöstä tukivat vahvasti Euroopan unionin GDPR-tietosuoja-asetuksen vaatimukset.

Kilpailuvirasto kertoi aloittavansa jatkotutkimuksen siitä, voiko Applen muutoksia pitää sitä itseään suosivina, koska ulkopuolisia sovelluksia koskevat säännöt ovat tiukempia kuin Applen omilla palveluilla. Tarkoituksena on siis Reutersin mukaan selvittää, suosiiko Apple omia tuotteitaan ja palveluitaan. Tutkimus kestää todennäköisesti ensi vuoteen asti.

Applen aikeita ovat yleisesti kritisoineet Facebook, sovelluskehittäjät ja startup-yritykset, joiden liiketoiminta perustuu mainosseurantaan.

Lue lisää: Facebook ja Apple ovat lähes täydessä sodassa – tästä on kyse kiistassa, joka eskaloituu tulevassa Iphone-päivityksessä

Ranskassa Applen suunnitelmasta valittivat kilpailuviranomaisille joukko etujärjestöjä viime vuonna. Valittajien mukaan yritysten ja kehittäjien olisi jatkossa vaikea saada tuloja personoidusta mainonnasta, koska harva käyttäjä antaisi lupaa seurantaan.

Ranskalaisia etujärjestöjen edustaja kertoi WSJ:lle, että etujärjestöt ovat pettyneitä Ranskan viranomaisten päätökseen, mutta tyytyväisiä uudesta tutkinnasta.