Suomalainen design-verkkokauppa kasvoi korona-aikana yli 40 miljoonan euron liiketoiminnaksi – ”Suomessa usein voivotellaan, miten vaikeaa täältä on myydä tuotteita muualle maailmaan” - Talous | HS.fi

Suomalainen design-verkkokauppa kasvoi korona-aikana yli 40 miljoonan euron liiketoiminnaksi – ”Suomessa usein voivotellaan, miten vaikeaa täältä on myydä tuotteita muualle maailmaan”

Finnish Design Shopin liikevaihto kasvoi 54 prosenttia vuonna 2020. Asiakkaita on etenkin Yhdysvalloissa, jossa moni kuluttaja ostaa tuhansilla euroilla sisustustavaraa kerralla.

Finnish Design Shopilla on 5000 neliömetrin kokoinen varasto Turussa. Nyt yhtiö on rakentamassa uutta varastoa, jossa tuotteiden keräily on automatisoitu.­

25.3. 2:00 | Päivitetty 25.3. 9:54

Jos asiakas Yhdysvalloissa tarvitsee kymppitonnin maksavan sohvan, kääntyy hän yhä useammin Turussa sijaitsevan verkkokaupan puoleen.

Finnish Design Shopista on tullut viime vuosina menestystarina, joka perustuu pitkälti kansainvälisen kuluttajamarkkinan tuomaan nosteeseen.

Korona-aikana yhtiön kasvu on kiihtynyt entisestään: vuonna 2020 verkkokaupan liikevaihto kasvoi 54 prosenttia ja oli 43,3 miljoonaa euroa. Myynti kehittyi voimakkaasti jo edellisinä vuosina, jolloin liikevaihto kasvoi 40 prosentin vuosivauhdilla.

Nyt kuluttajat vaikuttavat löytäneen suomalaiskaupan entistäkin paremmin. Yhtiön liikevoitto lähes kaksinkertaistui edellisvuoteen verrattuna ja oli noin 2,1 miljoonaa euroa.

Finnish Design Shop myy laajaa valikoimaa suomalaista ja pohjoismaista muotoilua ja design-tavaraa, kuten sisustusesineitä, valaisimia ja keittiövälineitä. Valikoimassa on myös suurempia huonekaluja, kuten tuoleja, ruokapöytiä ja sohvia.

”Koko ajan tilataan isompia ja tavallaan vaikeammin hahmotettavia tuotteita. Moni asiakas uskaltaa jo tilata sohvan, vaikka ostopäätös perustuu pääasiassa verkossa nähtäviin kuviin”, sanoo yhtiön toimitusjohtaja Teemu Kiiski.

Suomessa verkkokaupassa toimivista yrityksistä useimmat ovat sellaisia, että niiden liiketoiminta keskittyy pelkästään kotimarkkinoille. Finnish Design Shop taas on harvinainen esimerkki suomalaisesta verkkokaupasta, jonka liikevaihdosta enemmistö tulee ulkomailta.

Viime vuonna yhtiön ulkomaille toimittamien tuotteiden arvo ylitti kotimaisen markkinan osuuden. Suurin yksittäinen ulkomaanmarkkina on Yhdysvallat, josta tulee noin 15 prosenttia verkkokaupan liikevaihdosta.

Kokonaisuutena kaupalla on asiakkaita 99 maasta, joista tärkeimpiä ovat esimerkiksi Japani, Britannia, Australia, Saksa ja Sveitsi. Ulkomaiset asiakkaat tilaavat usein isommilla summilla kerrallaan kuin kotimaiset asiakkaat.

”Olemme toimittaneet tuotteita esimerkiksi Aruban saarelle. Kun toimituskulut nousevat tuhansiin euroihin, on selvää, ettei tuotteen hinta ole asiakkaalle ensisijainen kynnyskysymys”, Kiiski sanoo.

Hänen mukaansa asiakaskunta on kuitenkin laveaa, ja tuotteiden kirjo vaihtelee. Myynnissä on esimerkiksi muutaman euron maksavaa pikkutavaraa, kuten lautasliinoja ja hammasharjoja.

Toisaalta tällä hetkellä kallein myynnissä oleva sohva maksaa 20 000 euroa.

”Totta kai on paljon asiakkaita, joiden ei tarvitse miettiä hintalappua. Heitä on etenkin kansainvälisillä markkinoilla. Sitten toisaalta moni asiakas saattaa säästää pitkään saadakseen jonkun haluamansa sisustusesineen”, Kiiski sanoo.

Finnish Design Shop perustettiin vuonna 2004. Ajatuksena oli myydä suomalaista laatutavaraa suoraan verkon kautta koko maailmaan, ja liikkeelle lähdettiin Euroopasta. Tuolloin kotimainen verkkokauppa oli vielä melko vaatimatonta, eikä mahdollisuuteen päästä kansainvälisille markkinoille uskottu.

”Suomessa usein voivotellaan, miten vaikeaa täältä on myydä tuotteita muualle maailmaan”, Kiiski sanoo.

Menestys ei tullut heti, mutta verkkokauppa löysi yrityksen ja erehdyksen kautta tavan, jolla myyntiä saatiin kasvatettua vähitellen. Viime vuosien jyrkkä nousukiito on pitkälti vuosien työn seurausta.

Yhtiö on panostanut voimakkaasti siihen, että tilaaminen on asiakkaalle mahdollisimman vaivatonta. Esimerkiksi monessa perinteisessä huonekalukaupassa kuluttaja saattaa joutua odottamaan nojatuolia tai sohvaa viikkoja, jopa kuukausia.

Finnish Design Shopilla on ollut alusta alkaen periaatteena, että valtaosa myytävistä tuotteista on heti varastossa. Siksi yhtiö on saanut paljon asiakkaita myös esimerkiksi hotelleista ja ravintoloista.

Jos asiakas tarvitsee viikon päästä sata Aalto-jakkaraa, pystytään ne yleensä myös toimittamaan.

HS kertoi tiistaina ruotsalaisesta Deseniosta, joka kasvoi pörssiyhtiöksi myymällä kuluttajille muutaman kympin taidejulisteita verkossa. Yhtiön yksi menestystekijä on ollut tehokas logistiikka, jolla pystytään palvelemaan useiden eri maiden markkinoita Euroopassa.

Myös Finnish Design Shop on panostanut logistiikkaan ja erityisesti asiakaskokemukseen. Molempien tekijöiden pitää olla kunnossa, jotta kuluttaja uskaltaa tilata vaikka tuhansia euroja tai enemmän maksavan ruokapöydän näkemättä sitä paikan päällä.

Yhtiö panostaa yhä enemmän 3d-tekniikkaan ja lisättyyn todellisuuteen, joiden avulla asiakas pystyy näkemään käytännössä suoraan, miltä tietty esine näyttäisi hänen omassa kodissaan.

Samalla yhtiö luottaa asiakashankinnassaan myös perinteisiin kanaviin – sähköpostilla lähetettävä uutiskirje on edelleen tärkeässä asemassa.

”Uutiskirjeiden kuolemaa on povattu jo pitkään, mutta meillä se on kolmanneksi tärkein asiakasvirtaa tuova tekijä heti orgaanisten ja maksettujen Google-hakutulosten jälkeen”, Kiiski sanoo.

Verkkokaupan enemmistöomistaja on mediakonserni A-lehdet, eikä perheyhtiöllä tiettävästi ole ainakaan tällä erää suunnitelmia viedä design-verkkokauppaa pörssiin.

Sen sijaan toimintaa kasvatetaan myös jatkossa. Yhtiö on aloittanut jo uuden, huipputeknisen logistiikkakeskuksen rakennustyöt Turun seudulla. Kun logistiikkakeskus valmistuu loppuvuodesta, hoidetaan kaikkien pientuotteiden keräily automaattisesti robottien avulla.

Automaatio perustuu Autostore-järjestelmään, joka on yleistynyt logistiikka-alalla nopeasti.

”Pystymme uudessa keskuksessa keräilemään tuotteita moninkertaisella vauhdilla vanhaan varastoon verrattuna, jopa 4500 tuotteen päivävauhdilla. Tietääkseni olemme ensimmäinen verkkokauppa Suomessa, joka ottaa robottiautomaation käyttöön tuotteiden keräilyssä”, Kiiski kertoo.