Kiinan suurin kyytipalvelu hyökkäsi uiguureita puolustanutta H&M:ää vastaan: poisti vaateliikkeiden sijainnit kartoistaan - Talous | HS.fi

Kiinan suurin kyytipalvelu hyökkäsi uiguureita puolustanutta H&M:ää vastaan: poisti vaate­liikkeiden sijainnit kartoistaan

Kiinassa vastarinta Xinjiangin ihmisoikeustilannetta kommentoineita länsimaisia yhtiöitä vastaan kiihtyy.

Vaateketju H&M:ää tai sen myymälöitä ei enää löydy useiden kiinalaisten suuryritysten verkkopalveluista. Kuvassa H&M:n liike Pekingissä.

26.3. 20:57

Kiinan suosituin kyytipalvelusovellus Didi Chuxing on poistanut ruotsalaisen H&M:n myymälöiden sijainnit pois sovelluksensa kartoista, uutistoimisto Reuters kertoo.

Reutersin mukaan kyseessä on vastatoimi sille, että H&M on kritisoinut julkisesti sitä, miten ihmisiä kohdellaan Xinjiangin maakunnassa.

Perjantaina Didin hakutoiminnot eivät näyttänet suurimmissa Kiinan kaupungeissa yhtäkään H&M:n myymälää, Reuters raportoi.

Didi Chuxing ei välittömästi kommentoinut tapahtunutta.

Toimet H&M:ää vastaan alkoivat tällä viikolla, kun sosiaalisessa mediassa jaettiin yhtiön viime vuonna tekemää linjausta siitä, ettei se enää hanki puuvillaa Xinjiangista.

Yhtiö on perustellut kantaansa sillä, ettei se voi varmistua siitä, ettei puuvilla ole peräisin pakkotyöleireiltä.

Ihmisoikeusjärjestöjen mukaan ainakin miljoona uiguuria ja muita pääosin muslimivähemmistöihin kuuluvia ihmisiä on vangittu Kiinan länsiosassa Xinjiangissa leireille. Raporttien mukaan leireillä teetetään pakkotyötä ja naisia on steriloitu.

Esimerkiksi Yhdysvallat on määritellyt Kiinan toimet uiguurialueella kansanmurhaksi.

Kiinan hallinto on kiistänyt syytökset väärinä. Se kutsuu leirejä koulutuskeskuksiksi, joissa autetaan uskonnollisiin äärisuuntauksiin eksyneitä, Reuters kertoo.

Reutersin mukaan myös verkkokauppajätti Alibaban, verkkokauppasovellus Meituan ja hakukone Baidun karttasovellus ovat kaikki poistaneet H&M:n listauksistaan.

Kiina on jo aiemmin ryhtynyt painostamaan useita tavaramerkkejä, jotka ovat kritisoineet Xinjiangissa tapahtuvaa vähemmistöjen sortoa.

Kiinassa julkiseen ryöpytykseen ovat joutuneet esimerkiksi urheilubrändi Nike ja luksusmerkki Burberry.

Euroopan unionin ulkoministerit vahvistivat tällä viikolla pakotteiden langettamisen neljälle kiinalaisviranomaiselle uiguurien kohtelusta.

Kiina vastasi tähän lähes välittömästi asettamalla tukun omia pakotteitaan eurooppalaisille poliitikoille ja tutkijoille.

EU:n pakotepäätöksen jälkeen omista Kiinan-vastaisista pakotteistaan kertoivat maanantaina myös Britannia, Yhdysvallat ja Kanada.

Myös monet kiinalaiset julkisuudenhenkilöt ovat kertoneet yhteistyön päättymisestä myös Adidaksen, Conversen ja Calvin Kleinin kanssa. Peliyhtiö Supercellin omistava Tencent on vetäytynyt yhteistyöstä Burberryn kanssa.