Euroopan satamien odotetaan tukkeutuvan tällä viikolla, kun Suezin kanavan purkautuminen tuo joukon laivoja perille samaan aikaan - Talous | HS.fi

Euroopan satamien odotetaan tukkeutuvan tällä viikolla, kun Suezin kanavan purkautuminen tuo joukon laivoja perille samaan aikaan

Hampurin satama vuokraa satatuhatta neliömetriä lisätiloja, Kreikan Pireuksen satamassa lasteja puretaan ympäri vuorokauden. Yhdysvalloissa Los Angelesin sataman edustalla 26 konttialusta odottaa satamaan pääsyä, ja siellä odotusaika on kasvanut kahdeksaan päivään.

Egyptin rannikkovartiosto valvoi rahtialusten matkaa Suezin kanaalissa 30. maaliskuuta.­

5.4. 17:53

Euroopan keskeisten satamien odotetaan tukkeutuvan alkaneella viikolla Suezin kanavan avauduttua. Sadat konttialukset odottivat jumiin jääneen Ever Given -aluksen irtoamista karilta kuuden päivän ajan, ja nyt ne ovat saapumassa satamiin samaan aikaan, kun Afrikan kiertäneet alukset tulevat kiertotietä perille.

Globaalin tavarakuljetusten toimitusketjujen ongelmia lisää moni muukin seikka.

Koronaviruksen aiheuttamat vaikeudet ovat hidastaneet konttien purkua. Erityisesti Yhdysvalloissa alusten satamaan pääsyssä ja rahtien purkamisessa on ollut jatkuvia viivästyksiä.

Yhdysvaltain länsirannikolla konttialusten odotusaika Los Angelesin edustalla ennen lastin purkamista on kasvanut kahdeksaan päivään, uutistoimisto Bloomberg kertoi maanantaina.

Los Angelesin ja Long Beachin edustalla satamaan pääsyä odottaa 26 konttialusta. Viime keskiviikkona aluksia oli 20.

Lue lisää: Merten konttihirmujen koon kasvulle ei näy loppua, koska varastot ovat nykyään vetten päällä

Los Angelesin ja Long Beachin kaksoissatama on aasialaisten tavaroiden pääreitti Yhdysvaltoihin.

Euroopan ja Yhdysvaltojen ruuhkien takia tyhjistä konteista on pulaa Aasiassa.

Kiinassa China Merchants Port Holdings -yhteenliittymän johtaja Li Jianjui arvioi viime tiistaina, että seitsemästä Kiinasta Eurooppaan tai Yhdysvaltoihin matkaavasta kontista vain kaksi palaa takaisin.

New Yorkin satama 2. helmikuuta.­

Noin 80 prosenttia kaikista Eurooppaan saapuvista tuotteista tuodaan laivoilla, ja suurin osa niistä tulee Suezin kanavan kautta.

400 metriä pitkä Ever Given -alus jumitti karilla ollessaan kanavan liikenteen maaliskuun 23. päivästä 29:teen päivään.

Lue lisää: Suezin kanavan tukkineessa aluksessa on S-ryhmän tilaamia tuotteita – Kauppaketjujen mukaan ruokavarastot kestävät viikkojenkin viiveet

Jo ennen Ever Given -aluksen aiheuttamaa jumia globaaleissa toimitusketjuissa oli paljon ongelmia. Arviolta yli puolet kuljetuksista oli myöhässä jo ennen onnettomuutta.

Aiemmat viivästykset johtuivat pääosin henkilöstöpulasta ja erilaisista koronaviruksen aiheuttamista liikkumisrajoituksista.

Ever Given -alus kuvattuna maaliskuussa.­

Konttialusten pakkautumisen suuriin eurooppalaisiin satamiin ennustetaan aiheuttavan vaikeuksia myös siihen, miten Euroopasta Aasiaan suuntautuva vienti saadaan aikataulutettua.

Tilannetta hankaloittaa entisestään se, että amerikkalaiset saavat pian kukin 1 400 dollarin eli noin 1 200 euron arvoisen koronavirussekin, jonka avulla presidentti Joe Bidenin hallinto pyrkii elvyttämään maan taloutta.

”Se johtaa jyrkkään Aasiassa valmistettujen tavaroiden kysynnän kasvuun, joka puolestaan lisää kilpailevaa kysyntää konteille Aasian ja Pohjois-Amerikan välisille reiteille”, arvioi itävaltalaisen kuljetusyhtiö Gebrueder Weissin toimitusjohtaja Lothar Thoma Nikkei Asialle.

Hänen arvionsa mukaan normaaliin tilanteeseen palataan vasta helmikuussa 2022, samalla kun rahtihinnat nousevat.

Merirahdin kysyntää lisää sekin, että moni Aasian maa on pidentänyt erilaisia karanteenimääräyksiä tämän vuoden loppupuolelle saakka.

Tällöin tavallisesti matkustajalentojen yhteydessä reittilennoilla kuljetettavaa rahtikapasiteettiakaan ei ole, kun lentojen määrää on vähennetty olennaisesti.

Siperian kautta tuleva junarahti on sekin kapasiteetiltaan pientä.

Lähes kaikilla toimialoilla on jo pyritty mahdollisimman nopeaan tavarakiertoon niin, että varastojen koko ja liiketoimintaan sitoutuneena olevat pääomat pysyisivät mahdollisimman pieninä.

Kun varastoja ei ole, toimitusketjut ovat alttiita erilaisille häiriöille.

Saksan suurin satama on Hampurissa. Sen konttioperaattori Hamburger Hafen und Logistik aikoo vuokrata ylimääräiset satatuhatta neliömetriä varastotilaa konttien varastoimiseen.

Kontteja noutamaan tuleville ajoneuvoille on annettu määräys, että ne eivät saa saapua satamaan kuin vasta 48 tuntia ennen konttialuksen odotettua saapumista, Nikkei Asia kertoo.

Kreikassa Pireuksen satamassa rahtia puretaan ympäri vuorokauden niin kauan kuin se on tarpeen, kiinalaisten enemmistöomistama satama ilmoitti. Pireuksen satama on Kreikan suurin.

Isojen konttialusten rahdit siirretään Euroopan suurissa satamissa pienempiin laivoihin, jotka tuovat kontit ja tavarat Suomeen.