Suezin kanava­tukoksen pelastus­palkkiot voivat nousta lähes miljardiin, S-ryhmäkin joutuu maksamaan kuluja ikivanhan käytännön takia

Onnettomuuden kustannusten jakaminen perustuu niin sanottuun yhteishaverimenettelyyn, jonka periaatteet on kirjattu kansainvälisiin merenkulkusopimuksiin sekä merilakiin. Yhteishaverimenettelyä on sovellettu jo ennen ajanlaskun alkua. Näin se toimii.

Suezin kanavaan juuttuneen Ever Given -aluksen korvausvastuissa sovellettaan niin sanottua yhteishaverimenettelyä.

12.4.2021 13:34 | Päivitetty 12.4.2021 14:36

Suezin kanavassa tapahtuneen laivaonnettomuuden kustannuksia selvitellään vielä pitkään.

Näin arvioi asianajaja Lauri Railas, joka toimii Suomessa valtion osoittamana merivahingonlaskijana.

”Vastaavat tapaukset ovat harvinaisia, mutta muistan eräänkin vastaavan kokoluokan haverin, jossa korvausvastuiden selvittelyssä meni yhdeksän kuukautta”, Railas sanoo.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita