Kuluttaja-asiamies perii sähköyhtiö Fi-Nergyltä rahansa menettäneiden asiakkaiden saatavia – ”Kielii räikeästä piittaamattomuudesta” - Talous | HS.fi

Kuluttaja-asiamies perii sähköyhtiö Fi-Nergyltä rahansa menettäneiden asiakkaiden saatavia – ”Kielii räikeästä piittaamattomuudesta”

Kuluttaja-asiamiehen mukaan yhtiö on perinyt sähköstä ennakkomaksuja, joita se ei ole palauttanut, vaikka asiakas on vaihtanut yhtiötä. Kuluttaja-asiamies vei yhtiön jo vuosi sitten markkinaoikeuteen.

Sähköä myyvä Fi-Nergy on kuluttaja-asiamiehen mukaan jättänyt maksuja palauttamatta asiakkaille.­

21.4. 11:31

Kuluttaja-asiamies on ryhtynyt avustamaan sähköyhtiö Fi-Nergyn asiakkaita yhtiön palauttamatta jääneiden ennakkomaksujen perinnässä. Käytännössä se tarkoittaa, että kuluttaja-asiamies vie perintäasiat käräjäoikeuteen asti kuluttajien puolesta.

Kuluttaja-asiamies toimitti jo helmikuussa Fi-Nergylle ensimmäisen listan henkilöistä, joita se avustaa käräjäoikeudessa saatavien oikeudellisessa perinnässä, ellei yhtiö palauta rahoja. Kuluttaja-asiamies toimittaa Fi-Nergylle lisää samantyyppisiä maksuvaatimuksia kevään aikana.

Ensimmäisenä on peritty eniten menettäneiden asiakkaiden saatavia. Suurimmat palauttamatta jääneet ennakkomaksut ovat satoja euroja.

Fi-Nergyn toiminta poikkeaa muista sähkönmyyntiyhtiöistä siinä, että se laskuttaa asiakkaitaan ennakkoon. Yhtiö ei ole palauttanut asiakkailleen heidän liikaa maksamiaan ennakkomaksuja, vaikka asiakkuus on päättynyt.

Kuluttaja-asiamies vei jo huhtikuussa 2020 Fi-Nergyn markkinaoikeuteen kuluttajansuojasäännösten rikkomisesta. Markkinaoikeus piti ensimmäisen istunnon asiassa huhtikuussa 2021.

Markkinaoikeudessa kuluttaja-asiamies vaatii yhtiön menettelylle uhkasakolla tehostettua kieltoa. Markkinaoikeus ei kuitenkaan käsittele yhtiön ja kuluttajien välisiä yksittäisiä sopimuksia, ja siksi kuluttaja-asiamies on aloittanut kuluttajien avustamisen perintäasiassa.

Vireillä olevien avustusjuttujen tavoitteena on kuluttaja-asiamiehen mukaan se, että Fi-Nergy palauttaisi ennakkomaksut takaisin lopuillekin asiakkailleen oma-aloitteisesti.

Kuluttaja-asiamiehen mukaan Fi-Nergyn toiminnasta on tullut kuluttajaneuvontaan tänä vuonna vielä yli 300 yhteydenottoa, vaikka kuluttaja-asiamies on vaatinut yhtiötä muuttamaan toimintatapojaan ja palauttamaan ennakkomaksut jo vuosi sitten.

Viime vuonna yhteydenottoja tuli noin 900. Kaikki yhteydenotot eivät liity maksunpalautuksiin, vaan kuluttajat ovat kertoneet myös esimerkiksi sopimusten ja asiakaspalvelun ongelmista.

”Yritykseen liittyvien kuluttajayhteydenottojen määrä on täysin poikkeuksellinen muihin sähkönmyyntiyhtiöihin verrattuna. Yhteydenottojen määrä ja se, ettei yhtiö vastaa viranomaiselle, kielivät räikeästä kuluttajansuojasäännöksistä piittaamattomuudesta”, sanoo kuluttaja-asiamies Katri Väänänen.

Vuonna 2017 perustetun Fi-Nergyn perustaja Håkan Gustafsson on toiminut sähkökaupassa aiemminkin erinimisillä yrityksillä, esimerkiksi 220 Energia -yhtiöllä. Myös sen sopimusehdoista on ollut kiistaa kuluttajaviranomaisten kanssa. Gustafssonin sähkönmyyntiyhtiöillä on hänen Linkedin-profiilinsa mukaan toimintaa myös muun muassa Ruotsissa ja Itävallassa.

Artikkeliin liittyviä aiheita