Trendikahvilan jono opetti, että ruoan saa nopeasti, kun ravintola antaa suuren osan voitoistaan Woltille - Talous | HS.fi

Trendikahvilan jono opetti, että ruoan saa nopeasti, kun ravintola antaa suuren osan voitoistaan Woltille

Woltin ja Foodoran kaltaisten kuljetusyhtiöiden ansiosta moni ravintola on saanut koronarajoitusten aikana noutomyyntinsä lentoon. Samalla ne ovat opettaneet meidät kulutustapaan, jossa ravintolat maksavat kuljetusyhtiöille suuren siivun laskun hinnasta, kirjoittaa HS:n taloustoimittaja Juha-Pekka Raeste.

Wolt ja muut ruoankuljetusyhtiöt ovat olleet ravintoloiden kannalta tärkeitä koronapandemian aikana.­

21.4. 12:55 | Päivitetty 21.4. 15:13

Kevät ja elämä saapuivat tällä viikolla jälleen Helsinkiin, kun ravintolat aukesivat osittain koronasulkujen jälkeen. Lounaalla ravintolan terassilla on hyvä miettiä, mitä runsaan vuoden kestänyt korona-alho on tehnyt ravintoloille ja niiden ympärille rakentuneelle liiketoiminnalle.

Juha-Pekka Raeste­

Mieleen palaa viime lauantaiaamu Kallion kirjaston takana. Väki seisoo Agricolankadulla Way Bakeryn edessä jonottomassa kahvila-ravintolan kehuttua juurileipää tai muita konditoriatuotteita.

Varhain aamulla jono on maltillinen: edessäni on vain neljä pariskuntaa. Kolmen metrin päässä Wayn sisäänkäynnistä on toinen, keittiön ovi. Se on raollaan. Ovea koristaa Woltin tarra, ja sen edessä käy kuhina.

Sinä aikana, kun olen jonossa, viisi Wolt-kuskia tulee hakemaan laukkuihinsa Wayn aamiaistarpeet.

Yksi pariskunta näyttää keksineen, että Woltin kautta leivän saa nopeammin, ja tilaa leivän Woltilla keittiön ovelta.

Pian Wayn eteen kaartaa komea Mercedes-Benz CLA 180. Sieltä nousee kuudes Wolt-kuski, jumppa-asuinen nuori nainen, joka käy hakemassa mustaan Wolt-kassiinsa leivän.

Huomaan miettiväni, onkohan nainen hakemassa Wolt-kuskina leipää itselleen, niin että hän saa vielä palkaksi Woltilta kuskausmaksun. Ehkä minunkin pitäisi hakea leipäni niin?

Toinen mieleen tuleva vaihtoehto on se, että Wolt-kuskilla on käytössään työsuhdeauto. Näin ruokakuskina saatavat lisäansiot ovat paremmat, kun autokulut menevät jonkin muun yrityksen piikkiin.

Pohdintani Wolt-kuljettajien taustoista ovat tietenkin täysin triviaaleja. Woltin ja muiden ruokakuljetusyhtiöiden rooli ravintoloiden kannalta on sen sijaan aivan keskeinen.

Kuljetusyhtiöt ovat ravintoloiden kädessä kaksiteräinen miekka.

Woltin ja Foodoran kaltaisten kuljetusyhtiöiden ansiosta moni ravintola on saanut koronarajoitusten aikana noutomyyntinsä lentoon.

Monelle ravintolalle on riittänyt, että niillä on jokin hyvännäköinen tai mainetta niittänyt annos – Lie Min Shanghai-tacot, Putte’sin sienipizza, Patisserie Teemu Auran konditoriatuotteet – ja myynti on räjähtänyt.

Kääntöpuolena on se, että Wolt ja Foodora nappaavat tyypillisesti 30 prosenttia laskun hinnasta itselleen. Koronaviruksen ajaksi Wolt on tosin laskenut ravintoloilta veloittamansa komission nollaan, jos asiakas hakee itse ruokansa.

Ruoanvälitysyhtiöille pandemian aiheuttamat muutokset kuluttajakäyttäytymisessä ovat onnenpotku ja digiloikka vailla vertaa.

Yhdysvaltalaisella Uberilla ruoanvälitys on jo selvästi isompi bisnes kuin taksitoiminta, ja singaporelainen Grab listautuu lähikuukausina Yhdysvalloissa pörssiin 40 miljardin dollarin arvostuksella, Foodoran berliiniläinen omistajayhtiö Delivery Hero on arvokkaampi kuin Nokia ja niin edelleen.

Jonottavan kuluttajan kannalta tilanne on kiusallinen.

Teemu Auran ja Wayn uunituoreet leivät saa helpommin (ja varmemmin ennen kuin ne myydään loppuun) tilaamalla ne kännykkäsovelluksella kuin ostamalla ne tavallisesti myymälään kävelemällä.

Ravintoloiden kannalta voi puhua palvelumuotoiluongelmasta – ne menettävät 30 prosenttia tuloistaan aina kun joku jonottava asiakas siirtyy järkisyistä Wolt- tai Foodora-tilaajaksi.

Kuuntele Antti Tiaisen ja Juha-Pekka Raesteen podcast: Näin ruuan ostaminen muuttuu Suomessa

Tarkennus keskiviikkona 21.4.2021 kello 15.10: Lisätty tieto siitä, että Wolt on koronaviruksen ajaksi laskenut ravintoloilta veloittamansa komission nollaan, jos asiakas hakee itse ruokansa.