Maailmanlaajuinen sirupula ajaa Uudenkaupungin autotehtaan 2 500 työntekijää kotiin: ”Ei voi tehdä autoja, kun ei tule osia” - Talous | HS.fi

Maailmanlaajuinen sirupula ajaa Uudenkaupungin autotehtaan 2 500 työntekijää kotiin: ”Ei voi tehdä autoja, kun ei tule osia”

Uudenkaupungin autotehtaan tuotantohenkilöstö käyttää tuotantokatkoksen aikana tasausvapaita.

Mercedes-Benzin valmistusta Uudessakaupungissa

22.4. 15:53

Autonvalmistaja Valmet Automotiven Uudenkaupungin-autotehtaalla on ensi viikolla viikon mittainen tuotantokatko, yhtiö kertoo.

Pääluottamusmies Jouni Varjonen sanoo, että tehtaan suoraan autojentuotantoon osallistuva henkilöstö käyttää ensi viikolla tasausvapaita eli niin sanottua pekkaspäiviä.

”Tuotantokatkos pidetään johtuen maailmanlaajuisesti puolijohdepulasta. Ei voi tehdä autoja, kun ei tule osia. Lomautuksia ei ole edes keskustelun alla.”

Valmet Automotiven viestintäpäällikkö Mikael Mäen mukaan poissa töistä on ensi viikolla noin 2 500 tehtaan tuotannon työntekijää.

Osa Uudenkaupungin tehtaan työntekijöistä kunnossapidossa ja logistiikassa ovat töissä.

Maailmanlaajuinen puolijohdepula on pysäyttänyt autotehtaita ympäri maailman. Autotehtaat kärsivät sirupulasta, koska kuluttajaelektroniikan valmistajien puolijohdekysyntä on kasvanut voimakkaasti korona-aikana.

Puolijohteiden tarjontaa heikensi entisestään tulipalo japanilaisessa autojen puolijohteita valmistavassa tehtaassa maaliskuussa sekä Suezin kanavaan maaliskuussa viikoksi juuttunut rahtialus.