Verkkokauppa.com rakentaa keskelle Helsinkiä ”maailmanluokan logistiikkakeskuksen” - Talous | HS.fi

Verkkokauppa.com rakentaa keskelle Helsinkiä ”maailmanluokan logistiikkakeskuksen”

Kuluttajaelektroniikkaketjun tulos kasvoi alkuvuonna yli 50 prosenttia vuoden takaisesta, kun yhtiö hyötyi pandemian aiheuttamasta kulutuksen siirtymisestä verkkoon. Myös liikevaihto kasvoi.

Verkkokauppa.comin toimitusjohtaja Panu Porkka sanoo, että yhtiö on pystynyt hyödyntämään kaupan siirtymistä verkkoon. ”Kannattavuutta paransi erityisesti parempikatteisten tuotekategorioiden osuuden kasvu kokonaismyynnistä.”­

23.4. 9:00 | Päivitetty 23.4. 13:35

Verkkokauppa.com kertoo investoivansa yhteensä neljä miljoonaa euroa Helsingin Jätkäsaaren-myymälän yhteydessä olevan varastonsa logistiikka-automaatioon.

Kyseessä on yhtiön historian suurin investointi, ja urakan odotetaan valmistuvan kokonaisuudessaan ensi vuoden loppuun mennessä.

”Jätkäsaaren varastosta tulee maailmanluokan automatisoitu logistiikkakeskus keskellä Helsinkiä”, yhtiö kertoo tiedotteessaan

Verkkokauppa.com kertoo, että investointi tukee sen kasvua ja tuo kustannussäästöjä. Lisäksi uusi keskus laajentaa yhtiön valikoimaa, parantaa tuotesaatavuutta ja nopeuttaa toimituksia.

Investoinnin ensimmäinen vaihe on täysin automatisoidun pienartikkelivaraston rakentaminen. Varastoon tulee kaikkiaan 36 robottia, jotka pystyvät poimimaan ja toimittamaan 1 000 tavaraa tunnissa.

Investoinnin seuraavissa vaiheissa varastoon rakennetaan uusi pakkausautomaatiojärjestelmä ja pystykuljetinjärjestelmä.

Yhtiö julkaisi perjantaiaamuna tammi–maaliskuun tuloksensa.

Kuluttajaelektroniikkaketjun tulos kasvoi alkuvuonna yli 50 prosenttia vuoden takaisesta, kun yhtiö hyötyi pandemian aiheuttamasta kulutuksen siirtymisestä verkkoon. Myös liikevaihto kasvoi.

Yhtiön liiketulos kasvoi tammi–maaliskuussa 5,2 miljoonaan euroon viime vuoden vastaavan ajan 3,4 miljoonasta eurosta. Vertailukelpoinen liiketulos parani lähes 40 prosenttia.

”Yhtiö pystyi hyvin hyödyntämään kaupan siirtymistä verkkoon ja vastaamaan kuluttajien kysyntään laajalla tuotevalikoimalla ja monipuolisilla kuljetusvaihtoehdoilla”, sanoo Verkkokauppa.comin toimitusjohtaja Panu Porkka osavuosikatsauksessa.

”Kannattavuutta paransi erityisesti parempikatteisten tuotekategorioiden osuuden kasvu kokonaismyynnistä.”

Liikevaihtoa kertyi 134 miljoonaa euroa vuoden takaisen 125 miljoonan euron jälkeen. Kasvua oli seitsemän prosenttia.

Porkan mukaan yhtiön online-myynti kasvoi vuoden ensimmäisellä neljänneksellä 33 prosenttia vertailukaudesta ja online-myynnin osuus kokonaismyynnistä on jo 64 prosenttia.

Yhtiö pitää tulosohjauksensa ennallaan ja odottaa koko vuoden liikevaihdon olevan 570–620 miljoonaa euroa ja vertailukelpoisen liiketuloksen 20–26 miljoonaa euroa.

Viime vuonna liikevaihtoa kertyi 554 miljoonaa euroa ja vertailukelpoinen liiketulos oli 20,4 miljoonaa euroa.

Artikkeliin liittyviä aiheita