Autoteollisuuden sirupula jatkuu ja tuotanto hidastuu, varoittaa Volkswagen-konserni - Talous | HS.fi

Autoteollisuuden sirupula jatkuu ja tuotanto hidastuu, varoittaa Volkswagen-konserni

Saksalaiskonserniin kuuluva Seat kertoo, että sirupula saattaa hidastaa tuotantoa jopa alkuvuotta enemmän.

Volkswagen-konserniin kuuluva espanjalainen Seat kertoo, että tuotanto on juuri nyt täysin riippuvainen mikrosirujen saatavuudesta.­

24.4. 15:38

Autoteollisuutta vaivaava sirupula näyttää hidastavan alan yhtiöiden tuotantoa edelleen.

Volkswagen-konserniin kuuluva espanjalaisyhtiö Seat varoittaa, että sen tuotanto saattaa hidastua huomattavasti mikrosirujen huonon saatavuuden vuoksi, kertoo The Financial Times -lehti.

Seatin toimitusjohtaja Wayne Griffiths toteaa, että sirupulasta on tullut varoituksia sekä tavarantoimittajilta että Volkswagen-konsernin sisällä. Hänen mukaansa sirupula saattaa hidastaa tuotantoa huhti-kesäkuussa jopa enemmän kuin alkuvuonna.

Volkswagen arvioi jo viime vuoden lopulla, että se tuottaa tammi-maaliskuussa saatavuusongelmien vuoksi 100 000 autoa vähemmän kuin edellisen vuoden vastaavana ajankohtana.

Teollisuuteen vaikuttavan sirupulan taustalla on puolijohteiden kova kysyntä, johon on vaikuttanut koronapandemian aikana kasvanut kuluttajaelektroniikan myynti. Saatavuusongelmat ovat pysäyttäneet autotehtaita ympäri maailmaa.

Torstaina Valmet Automotive kertoi aloittavansa Uudenkaupungin tehtaallaan viikon mittaisen tuotantokatkon sirupulan vuoksi. Saatavuutta on heikentänyt myös merkittävän japanilaisen puolijohdevalmistajan tehtaalla maaliskuussa tapahtunut tulipalo sekä Suezin kanavaan juuttunut rahtialus.

Ranskalainen Renault pysäytti tuotantonsa viime viikolla kokonaan, ja Saksassa Daimler lyhensi yli 18 000 työntekijän työaikoja madaltuneen tuotantokapasiteetin vuoksi. Ford taas sulki toistakymmentä tuotantolaitosta Pohjois-Amerikassa ja Euroopassa, Jaguar Land Rover puolestaan kaksi tehdastaan Britanniassa.

Seatin toimitusjohtaja Griffithsin mukaan tuotannon jatkuminen on tällä hetkellä täysin riippuvainen siitä, millä tahdilla autoihin tarvittavia puolijohteita saadaan tavarantoimittajilta.