Lemmikkitarvikeyhtiö Musti Groupin tulos lähes kolminkertaistui alkuvuonna - Talous | HS.fi

Lemmikkitarvikeyhtiö Musti Groupin tulos lähes kolminkertaistui alkuvuonna

Musti ja Mirri -ketjun omistavan yhtiön mukaan kasvu jatkuu ihmisten kiinnostuttua ”lemmikkivanhemmuuden riemuista” korona-aikana.

Musti ja Mirri -myymälä Stockmannin Helsingin keskustan tavaratalossa­

4.5. 10:05

Lemmikkitarvikeketju Musti Groupin tulos kasvoi alkuvuonna voimakkaasti edellisvuodesta, kun yhtiö hyötyi uusien lemmikkien määrän korona-aikana tapahtuneesta ”räjähdysmäisestä” kasvusta.

Mustin liiketulos kasvoi tammi–maaliskuussa 6,1 miljoonaan euroon, kun se vuotta aiemmin oli 2,1 miljoonaa euroa. Liikevaihto nousi 82,4 miljoonaan euroon 68,4 miljoonasta eurosta.

Liikevaihtoa kasvatti erityisesti uusien asiakkaiden ja omien myymälöiden kasvava määrä. Myymälöissä myynti kasvoi 21,5 prosenttia ja verkkokaupassa 24,1 prosenttia.

Yhtiön toimitusjohtaja David Rönnberg sanoo tulostiedotteessa, että uusien lemmikkien määrän kasvu jatkui edelleen alkuvuonna.

”Uusien lemmikkien määrä kasvoi räjähdysmäisesti vuonna 2020, ja kasvu jatkuu edelleen ihmisten kiinnostuttua lemmikkivanhemmuuden riemuista ja lemmikin tuomasta seurasta. Tämä laajentaa myös markkinoiden Musti Groupille tarjoamaa mahdollisuutta vuosiksi eteenpäin”, Rönnberg sanoo.

Mustin kanta-asiakkaiden määrä kasvoi vuoden aikana 13,6 prosenttia 1,2 miljoonaan. Myymälöiden määrä kasvoi samassa ajassa neljällätoista 301:een.

”Uusien koiranpentuasiakkaiden ostokset ovat selvästi keskimääräistä isompia. Uudet koiranpentuasiakkaamme ovat myös entistä lojaalimpia”, Rönnberg sanoo.

Mustin osakekohtainen tulos oli neljännellä neljänneksellä 0,11 euroa, kun se vuotta aiemmin oli 0,09 euroa tappiolla. Yhtiön korostama oikaistu liikevoitto ennen aineettomien hyödykkeiden poistoja ja arvonalentumisia eli oikaistu EBITA parani 7,7 miljoonaan euroon 5,5 miljoonasta eurosta.

Oikaistu EBITA-marginaali kasvoi Ruotsissa 12,5 prosenttiin ja Norjassa 16,0 prosenttiin tammi–maaliskuun aikana. Suomessa oikaistu EBITA-marginaali oli 22,8 prosenttia eli edellisvuoden tasolla.

Musti ei julkaise lyhyen aikavälin näkymiä, mutta yhtiö päivitti tiistaina pitkän aikavälin taloudelliset tavoitteensa. Yhtiön tavoitteena on nyt kasvattaa liikevaihtoa ainakin 500 miljoonaan euroon tilikauteen 2024 mennessä ja nostaa oikaistu EBITA-marginaalia vähintään 13 prosenttiin.

Artikkeliin liittyviä aiheita