Sirupula piinaa autonvalmistajia, mutta BMW piti näkymät ennallaan – pandemian väistyessä kysyntä kasvaa kohisten - Talous | HS.fi

Sirupula piinaa autonvalmistajia, mutta BMW piti näkymät ennallaan – pandemian väistyessä kysyntä kasvaa kohisten

Saksalaisen autonvalmistajan BMW:n sähköistettyjen autojen myynti yli kaksinkertaistui tammi–maaliskuussa vuoden takaisesta.

Robotit kokosivat BMW:n X-mallia Greerin tuotantolinjalla South Carolinassa Yhdysvalloissa marraskuussa 2019.

7.5. 14:59

Maailmanlaajuinen sirupula ja raaka-aineiden, kuten teräksen, hinnannousut pakottavat monia autonvalmistajia sulkemaan tuotantolinjoja, pienentämään varastojaan ja nostamaan autojen hintoja. Samaan aikaan koronapandemian hellittämisestä aiheutuva kysynnän kasvu kuitenkin auttaa autonvalmistajia.

Perjantaina osavuosituloksensa julkistanut saksalainen BMW kertoi pitävänsä kuluvan vuoden näkymänsä ennallaan, vaikka yhtiön toimitusjohtajan Oliver Zipsen mukaan yhtiö kokee erilaisia haasteita vuoden toisella neljänneksellä.

Hänen mukaansa BMW aikoo selvitä tuotantokapeikoista keskittymällä tällöin korkeampikatteisten autojensa valmistukseen, kertoo uutistoimisto Reuters.

BMW ilmoitti, että sen osin tai kokonaan sähköllä toimivien autojen myynti yli kaksinkertaistui tammi–maaliskuussa vuoden takaisesta.

Kova kysyntä nosti myös hintoja. Erityisen voimakasta oli kysynnän kasvu Kiinassa, jossa myynti lähes kaksinkertaistui vertailukaudesta vuoden ensimmäisellä neljänneksellä.

Autonvalmistaja arvioi, että se myy vuoteen 2025 mennessä kaksi miljoonaa kokonaan sähköllä toimivaa autoa.

BMW on tähän mennessä selvinnyt sirupulasta saksalaista kilpailijaansa Volkswagenia paremmin.

Volkswagen-konserni kertoi torstaina liikevaihtonsa kasvaneen vertailukauden 55,1 miljardista eurosta 62,4 miljardiin euroon. Liikevoitto puolestaan kasvoi vertailukauden 0,9 miljardista eurosta peräti 4,8 miljardiin euroon.

Volkswagen oli vuodenvaihteessa arvioinut, että se tuottaa tammi–maaliskuussa puolijohteiden saatavuusongelmien vuoksi 100 000 autoa vähemmän kuin edellisen vuoden vastaavana ajankohtana. Osavuosikatsauksen mukaan tuotanto kuitenkin kasvoi vertailukauden noin kahdesta miljoonasta autosta 2,3 miljoonaan autoon.

Volkswagen on Euroopan suurin autonvalmistaja.

Konsernijohtaja Herbert Diess sanoi Volkswagenin olevan ”kriisimoodissa” sirupulan takia ja ennakoi toimitusvaikeuksien iskevän yhtiön tulokseen vuoden toisella neljänneksellä.

BMW:n ja Volkswagenin lisäksi myös Daimler on kertonut tulosparannuksista.

Suomalaiset piensijoittajat näyttävät havainneen näiden yhtiöiden parantuneen markkinatilanteen ajoissa.

Danske Bank kertoi aiemmin tällä viikolla, että sen asiakkaiden vaihdetuimpien ja netto-ostetuimpien osakkeiden joukkoon nousivat Saksassa juuri autonvalmistajat Daimler, Volkswagen ja BMW.

Uusiutuvan energian käyttöönotto ja sähköautojen nopea kysynnän kasvu lisäävät merkittävästi puolijohteiden eli sirujen kysyntää maailmassa. Suuri taiwanilainen sirunvalmistaja TSMC on arvioinut, että sirupula jatkuu vielä vuonna 2022.

Kun eri maat investoivat esimerkiksi aurinkopaneeleihin, nuo laitteet tarvitsevat puolijohteita. Samoin yleinen liki kaiken liiketoiminnan digitalisoituminen pilvipalveluista 5g-verkkojen rakentamiseen ja esineiden internetin tuloon lisäävät sirujen tarvetta eri puolilla maailmaa.

Sähköautoissa arvioidaan olevan tyypillisesti noin kaksi kertaa niin paljon puolijohteita kuin polttomoottoriautoissa.

Sähköautojen osuus autokannasta on vasta pientä. Jos sähköautokanta kymmenkertaistuu seuraavien parinkymmenen vuoden aikana, kysynnän kasvu jatkuu.