CNN ja HBO yhdistyvät Discoveryn kanssa, tavoitteena luoda uusi suoratoistokilpailija Netflixille - Talous | HS.fi

CNN ja HBO yhdistyvät Discoveryn kanssa, tavoitteena luoda uusi suoratoistokilpailija Netflixille

AT&T yhdistää omistamansa Warner Median uudeksi yhtiöksi Discoveryn kanssa.

Uuden mediakokonaisuuden on tarkoitus kilpailla suoratoistojättien kanssa.

17.5. 15:27 | Päivitetty 17.5. 20:34

Amerikkalaisen telekommunikaatioalan yrityksen AT&T:n omistuksessa oleva Warner Media yhdistyy uudeksi yhtiöksi Discoveryn kanssa. Warner omistaa esimerkiksi televisiokanavat CNN:n ja HBO:n.

Uuden kokonaisuuden on tarkoitus kilpailla suoratoistojättien, kuten Disney+:n ja Netflixin, kanssa. Osapuolet kuvaavatkin syntyvää kokonaisuutta ”yhdeksi maailman suurimmista suoratoistotoimijoista”.

Uuden yhtiön osakkeista 71 prosenttia haltuunsa saava AT&T tienaa kaupassa 43 miljardia dollaria eli noin 35,4 miljardia euroa. Discoveryn osuus uuden yhtiön omistuksesta on 29 prosenttia. Viimeistään ensi viikolla nimen saavan mediatalon johdossa aloittaa Discoveryn toimitusjohtaja David Zaslav.

Vuonna 2018 AT&T osti Time Warnerin 80 miljardilla dollarilla eli noin 65,8 miljardilla eurolla. Myöhemmin toimintojen nimeksi muutettiin Warner Media, johon kuuluu muun muassa HBO, Warner Bros. -studiot ja kaapelikanavia, kuten uutiskanava CNN.

Discovery taas pyörittää kanaviaan, esimerkiksi Eurosportia, 220 maassa.

Warner Median nettomyynti oli viime vuonna 30,4 miljardia dollaria, kun taas Discovery teki 10,7 miljardia dollaria.

Uuden mediatoimijan on määrä sijoittaa sisältöihin 20 miljardia dollaria tänä vuonna, kun taas esimerkiksi Netflixin sisältömenot tulevat olemaan noin 17 miljardia dollaria. Zaslavin mukaan omaan tuotantoon käytettävä rahasumma kasvaa lähivuosina.