S-ryhmän kontit ovat edelleen jumissa Ever Given -aluksella, ja Suezin kanava­viranomaisten korvaus­riidassa käyttämät keinot vain kovenevat - Talous | HS.fi

S-ryhmän kontit ovat edelleen jumissa Ever Given -aluksella, ja Suezin kanava­viranomaisten korvaus­riidassa käyttämät keinot vain kovenevat

SOK:n logistiikkayhtiön Inex Partnersin kansainvälisen logistiikan päällikkö Lasse Korhonen kertoo, että konttien Suomeen saapumisen aikataulua on mahdotonta ennustaa.

Ever Given -alus saatiin irrotettua Suezin kanavan seinämästä 29. maaliskuuta. Laiva on yksi maailman suurimmista rahtilaivoista.

17.5. 18:24

Suezin kanavan maaliskuussa kuudeksi päiväksi tukkinut Ever Given -alus odottaa edelleen poispääsyä kanavasta Isolla Katkerajärvellä. Alus ei pääse liikkeelle, koska kanavaviranomaiset ja aluksen omistava japanilaisyhtiö Shoei Kisen Kaisha kiistelevät karilleajon aiheuttamista korvausvaatimuksista.

Kanavaviranomainen SCA takavarikoi aluksen pian sen irrottamisen jälkeen ja vaati rahtilaivan omistajalta yli 900 miljoonan dollarin korvauksia. Business Insiderin mukaan SCA on laskenut vaateitaan 600 miljoonaan dollariin, mutta laivan vakuuttaja pitää summaa silti liian korkeana.

Ever Givenin aresti tarkoittaa sitä, että myös S-ryhmälle kuuluvat kolme konttia ovat edelleen jumissa kanavassa. SOK:n logistiikkayhtiön Inex Partnersin kansainvälisen logistiikan päällikkö Lasse Korhonen kertoo, että konttien Suomeen saapumisen aikataulua on mahdotonta ennustaa.

”Neuvottelut ovat vielä kesken, ja tuntuu, että keinot vain kovenevat. Itse asiassa sain juuri tietoa, että tämä SCA on lähestynyt paikallista oikeuslaitosta ja hakee oikeutta laivaan ja sen lastiin”, Korhonen sanoo.

Korhosen mukaan asiakkaita kehotetaan ottamaan yhteyttä kyseiseen oikeuslaitokseen ja varmistamaan, että heidän oikeutensa lastiin säilyy.

Reutersin mukaan egyptiläisen talousoikeuden on määrä käsitellä SCA:n vaatimusta 22. päivä toukokuuta. Reutersin lähde kertoo, että oikeus voisi antaa SCA:lle oikeuden huutokaupata aluksen, jos sen omistaja ei suostuisi käskyyn maksaa kompensaatioita kanavaviranomaisille. Myös SCA:n johtaja Osama Rabie on uutistoimiston mukaan maininnut tällaisen mahdollisuuden.

Korhonen toteaa, että nyt nähdään käytännössä, miten vaikea tilanne tällaisesta onnettomuudesta voi syntyä.

”Tämä voi olla todella pitkä tarina. Tässä voi mennä helposti kuukausia.”

Laivassa olevissa S-ryhmän konteissa on muun muassa tuulettimia ja kodinkoneita. Konttien sisällön taloudellinen arvo ei ole S-ryhmän kokoiselle yritykselle erityisen merkittävä, ja vakuutus korvaa aiheutuneet vahingot.

Korhonen on kuitenkin huomannut, että Suomessakin täytyy olla tarkkana.

”Koko ajan siellä tapahtuu jotain asiaa, ja lastien omistajien pitää olla aktiivisia, ettei meidän oikeuksia aleta polkemaan jalkoihin.”

Korhonen pohtii myös myös hävikkiä aluksen konteissa. Ever Givenin kapasiteetti on noin 20 000 kahdenkymmenen jalan konttia.

”Ei tiedetä, mitä kaikkea tavaraa siellä on.”

Ever Givenin haverin suurimmat vaikutukset suomalaisille kuluttajille olivat välillisiä, kun meriliikenteen aikataulut menivät sekaisin.

”Tällaisesta tilanteesta syntyy yksittäisiä myöhästymisiä ja saatavuusongelmia. Suezin kanavassa odottaneet laivat myöhästyivät kaksi–kolme viikkoa”, Korhonen kertoo.

Korhonen ei tiedä tarkkaan, miten tilanne on lopulta näkynyt suomalaisille kuluttajille asti.

”Se on kiinni varastotilanteesta, eli kuinka paljon meillä on niitä tuotteita varastossa ja kuinka paljon myymälässä. Sanoisin, että tilanne on aiheuttanut yksittäisiä saatavuusongelmia meidän liikkeissämme”, Korhonen arvioi.