Suomalainen ohjelmisto­yhtiö alkaa kehittää maailman suosituimpiin kuuluvan jalka­pallo­seuran fani­kokemusta - Talous | HS.fi

Suomalainen ohjelmisto­yhtiö alkaa kehittää maailman suosituimpiin kuuluvan jalka­pallo­seuran fani­kokemusta

Suomalaisyritys sai Liverpoolin luottamuksen vuoden kestäneiden keskustelujen jälkeen.

Liverpoolin maalivahti Alisson Becker juhli kulmatilanteesta pukkaamaansa maalia West Bromwich Albionia vastaan 16. toukokuuta. Lisäajalla tehty historiallinen maali mahdollisesti ratkaisee sen, pääseekö Liverpool ensi kaudella Mestarien liigaan.

20.5. 2:00 | Päivitetty 20.5. 9:40

Suomalainen ohjelmistoyhtiö Reaktor on saanut maineikkaan englantilaisen jalkapalloseuran Liverpool FC:n asiakkaakseen. Reaktor on mukana muun muassa seuran verkkosivujen uudistamisessa.

Reaktor Creativen vastaavan luovan johtajan Niclas Kristianssonin mukaan yhteistyö verkkosivujen uudistamisessa on vain ensimmäinen askel Liverpoolin digihankkeessa.

”Mitä oikeasti suunnittelemme on fanikokemus.”

Tässä Reaktor hyödyntää dataa, ottaa huomioon seuran maailmanlaajuisen yleisön ja auttaa analysoimaan, mitä fanius merkitsee yhtenäisyyden ja paikallisuuden kannalta, Kristiansson sanoo.

”Faniudessa kyse on tietyllä tavalla rakkaudesta, ja tämän Liverpool haluaa omistaa.”

Kyse on Kristianssonin mukaan digitaalisten kanavien jäsentelystä, jota Liverpoolin johto haluaa yhtenäistää ja systematisoida.

”Omistajaa kiinnostaa paljon asiakaskokemus ja ylivertaisten kokemusten tarjoaminen.”

Niclas Kristiansson kuvattiin Reaktorin Helsingin-toimiston kattoterassilla Yliopistonkadulla.

Koronapandemia on saanut monet suurseurat havahtumaan siihen, että niiden digitaalisissa palveluissa on parantamisen varaa, Kristiansson sanoo.

Jos vaikkapa Mestarien liigan finaaliin pääsy koetaan merkittäväksi tapahtumaksi, tunnetila voidaan kaupallistaa monin tavoin, esimerkiksi myymällä tapahtuman muistopelipaitoja.

Asiakaskokemusta voidaan vahvistaa päästämällä fanit yhä lähemmäs joukkuetta.

”Faniudessa kyse on tietyllä tavalla rakkaudesta, ja tämän Liverpool haluaa omistaa. Tahtotilana on, että jos sitä haluaa harjoittaa, menee Liverpoolin kanaville.”

Nyt fanikokemusta yritetään kehittää erilaisilla jäsenyyksillä. Esimerkiksi taiwanilaisia Liverpool-faneja voi yhdistää jokin paikallinen yhteys, mutta samalla ollaan osa suurempaa globaalia heimoa, Kristiansson selventää.

”Jalkapallon yhdistävä voima on valtava ja syvällä kulttuurissa. Harvalla asialla on niin suurta voimaa.”

Kristianssonin mielestä Liverpoolilla on paljon voitettavaa suoran yhteyden luomisessa joukkueen ja kannattajien väliin.

”Omien parissa oleminen on se vahva ydin, ja suoran yhteyden kautta joukkueen matkaan ja kulttuuriin osallistuminen.”

Käytännössä uudistus tarkoittaa hänen mukaansa muun muassa ajankohtaisuuden ja personoitujen ”ikkunoiden avaamista jalkapallojoukkueen viikon ajankohtaisiin asioihin”.

”Niin että ne kiinnostavat yksittäisiä faneja.”

Mainos- ja viestintätoimistojen työn siirtymä kohti dataa on huomattava, arvioi Turun yliopiston markkinoinnin professori Jaana Tähtinen. Hän kertoo huomanneensa, että erilaiset markkinointi­yhdistysten jäsenet haluavat lisää oppia erityisesti markkinoinnin automaatiosta.

”Ja siinä vielä pienempään siivuun eli viestintään asiakkaan kanssa ja sen mittaamiseen.”

Tähtisen mukaan organisaatioiden toiminnan laajempi dataohjautuvuus jää vielä pieneksi. Hän ennustaa erilaisten somemittausten jäävän lyhytaikaiseksi innostukseksi.

”Olennaisempaa on rakentaa järkevä polku data-aineiston hyödyntämiseen.”

Työhön tarvitaan tutkimusten mukaan kolmenlaisia osaajia – päivittäisten verkkorutiinien hoitajia, strategisempaa ja toiminnanohjausta suunnittelevaa väkeä ja data-analyytikkoja, jotka tekevät isosta tietomassasta jalostettavaa aineistoa.

Fanikokemusta yritetään kehittää erilaisilla jäsenyyksillä.

Kristiansson, 43, oli ensin Reaktorin New Yorkin -toimistossa konseptisuunnittelija ja siirtyi sieltä Amsterdamiin perustamaan Reaktorin luovan suunnittelun Reaktor Creativea. 40-henkinen Reaktor Creative avasi syksyllä toimiston Helsinkiin.

Reaktor Creativen perustamisen taustalla oli Kristianssonin mukaan Reaktorin halu vahvistaa brändien tarinankerrontaa niin, että se voi myydä konsulttityötään monialaisemmin isoille kansainvälisille kuluttajabrändeille.

Nyt töitä on markkinointiviestinnästä yritysten kommunikaation suunnitteluun.

Yritysten kulmahuoneisiin ylimmän johdon puheille pyrkii monenlaista väkeä mainos- ja viestintätoimistoista liikkeenjohdon konsultteihin. Kaikki myyvät asiakkailleen tuntoa muutoksen hallinnasta – siis turvallisuudentunnetta.

Reaktorin kaltaiset ohjelmistoyhtiöt kisaavat tässä markkinassa teknologiaosaamisen ja monialaisuuden yhdistelmällä.

”Kun on osaamista kaikilla eri osa-alueilla, voidaan puhua organisaatioiden eri osien kanssa heidän omalla kielellään.”

Ensikontakti Liverpooliin syntyi Kristianssonin mukaan erään tapahtuman yhteydessä keskustellessa.

Sen jälkeen joukkueen tilanteesta keskusteltiin runsaan vuoden ajan.

”Haastaja joutuu tuottamaan arvoa jo hyvin varhaisessa vaiheessa ja tekemään työtä omalla riskillään.”

Reaktor ei kerro Liverpool-sopimuksen rahallista arvoa. Tyypillisesti tällaisten kumppanuuksien laskutus on puolesta miljoonasta eurosta muutamaan miljoonaan.

Reaktoria saattoi auttaa, että se on usean vuoden ajan rakentanut Adidaksen verkkokauppaa. Projekti on työllistänyt kymmeniä ihmisiä yhtiön Amsterdamin-, Helsingin- ja Turun-toimistoissa.

Työ Adidaksen kanssa on ollut muun muassa kuluttajille tehdyn myynnin käyttäjäkokemukseen ja kaupankäynnin nopeuttamiseen liittyvää parannusta sekä erilaisiin julkkisyhteistöihin kuten Kanye Westin lenkkarimalliston julkaisuun liittyvää, Reaktorista kerrotaan.

Reaktorissa merkityksellisten töiden saaminen on tärkeää paitsi referenssinä myös töissä olevien motivaation kannalta, Kristiansson arvioi.

Nykyisessä kahdeksan hengen Liverpool-kehitystiimissä on muutama aito Liverpool-fanikin.

”Heille tämä on ollut hyvin iso asia.”

Reaktor ja Liverpool

Liverpoolin kannattajia helsinkiläisessä baarissa 22. maaliskuuta 2015.

Reaktor on suomalainen digitaalisen suunnittelun konsulttitoimisto. Sillä on vajaat 600 työntekijää. Liikevaihto on noin sata miljoonaa euroa.

Reaktor Creative on Reaktorin luova toimisto. Se perustettiin ensin Amsterdamiin. Viime syksynä se avasi osaston myös Helsinkiin.

Helsingissä perustetulla Reaktorilla on toimistot New Yorkissa, Amsterdamissa, Tukholmassa ja Tokiossa.

Liverpool Football Club on vuonna 1892 perustettu jalkapalloseura Liverpoolista. Sen omistaa amerikkalainen Fenway Sports Group (FSG). Koripalloilija LeBron James osti joukkueesta kaksi prosenttia vuonna 2011 ja on nyt FSG:n pienomistaja.

Joukkueen lempinimi on The Reds.

Joukkueella on yli 200 virallista kannattajakerhoa yli 50 maassa. Liverpool onkin yksi maailman suosituimmista jalkapallojoukkueista. Suomessa se on erityisen suosittu: Sami Hyypiä ja Jari Litmanen ovat pelanneet seurassa. Fanilaulu ”You’ll Never Walk Alone” (YNWA) on fanien keskuudessa käsite.

Artikkeliin liittyviä aiheita