EU valmistelee ”massiivista muutosta”, jonka seurauksena uusien polttomoottoriautojen myynti voi pian loppua Euroopassa - Talous | HS.fi

EU valmistelee ”massiivista muutosta”, jonka seurauksena uusien polttomoottoriautojen myynti voi pian loppua Euroopassa

Europarlamentin ympäristövaliokuntaa johtava Pascal Canfin sanoo HS:n haastattelussa, että uusien polttomoottoriautojen myyntikielto vuodesta 2035 alkaen saa paljon tukea.

Ranskalainen Pascal Canfin johtaa Euroopan parlamentin ympäristövaliokuntaa, joka on isossa roolissa ensi kesänä, kun EU:n ilmastosääntelyn uudistaminen alkaa.

10.6. 2:00 | Päivitetty 10.6. 9:26

Polttomoottoriautojen valtakaudelle Euroopassa voi tulla piste jo tänä kesänä. Euroopan komissio valmistelee parhaillaan suurta ilmastopakettia, jonka yhteydessä on tarkoitus kiristää myös henkilö- ja pakettiautojen päästörajoja.

Moni odottaa komission esittävän niin kovaa kiristystä, että uusien polttomoottoriautojen myynti käytännössä päättyy Euroopassa vuonna 2035.

Tämän kannalla on myös Euroopan parlamentin ympäristövaliokunnan puheenjohtaja Pascal Canfin.

”On laaja yksimielisyys siitä, että oikea hetki polttomoottoriautoista luopumiselle on vuonna 2035”, hän sanoo.

”Itse ajattelen, että 2030 on liian pian teollisuuden näkökulmasta. Se olisi liian lyhyt aika niin massiiviselle muutokselle, emmekä pystyisi hallitsemaan vaikutuksia alueille ja työpaikoille.”

Toisaalta 2040 on ilmaston näkökulmasta liian myöhään, Canfin arvioi.

”Hiilineutraaliuden saavuttaminen ei onnistu vuoteen 2050 mennessä, jos vuonna 2040 voi yhä myydä uusia diesel- ja bensiiniautoja, sillä niiden elinkaari yltää yli vuoden 2050.”

Kyseessä ei olisi polttomoottoriautojen käyttökielto, eikä esitys lopettaisi käytettyjen autojen kauppaa.

Liikenteen päästöt ovat yhä merkittävästi suuremmat kuin vuonna 1990.

Canfinin, 46, näkemyksillä on painoarvoa, sillä liberaali ranskalainen parlamentaarikko on avainasemassa, kun EU:n ilmasto­politiikkaa nyt uudistetaan.

EU asetti hiljattain itselleen uuden, tiukemman päästövähennystavoitteen vuodelle 2030. Tavoite on vähentää päästöjä 55 prosenttia vuodesta 1990. Seuraavaksi ylätason tavoite pitää jakaa eri sektoreille ja ilmastopolitiikan ohjauskeinoja on päivitettävä uuden tavoitteen mukaiseksi.

Komissio antaa esityksensä muutoksista heinäkuussa. Esitykset vaativat myös parlamentin hyväksynnän, ja ympäristö­valio­kunta on niiden käsittelyssä keskeisessä roolissa.

Valiokunnan puheenjohtajalla on paljon valtaa, kun hän neuvottelee poliittisten ryhmien kanssa ja rakentaa kompromisseja, joiden taakse euroedustajien enemmistö voi asettua.

Canfinin mukaan paketin keskeisimpiä osia on juuri henkilö- ja pakettiautojen päästöstandardien uudistaminen. Sillä yritetään saada liikenteen päästöt vähenemään.

Toistaiseksi tulokset tällä saralla ovat laihoja. Liikenteen päästöt ovat yhä merkittävästi suuremmat kuin vuonna 1990.

EU:n kasvihuonekaasupäästöistä lähes 30 prosenttia on peräisin liikenteestä. Tästä runsaat puolet on kevyestä tieliikenteestä eli henkilöautoista ja pakettiautoista.

Nyt päästöt pitäisi saada vähenemään jyrkästi. Komission mukaan liikennesektorin päästöjä on pienennettävä 90 prosenttia, jotta EU yltää pitkän aikavälin ilmastotavoitteeseen eli hiilineutraaliuteen vuonna 2050.

Euroopassa myytävien henkilöautojen keskipäästöjen pitää nykyisten päästörajojen mukaan vähentyä 37,5 prosenttia vuoteen 2030 mennessä.

Liikennealan tutkimusjärjestö ICCT arvioi, että nykysääntely ei riitä ilmastotavoitteiden saavuttamiseksi. Sen sijaan keskipäästöjen rajan laskeminen 100 prosentilla – siis uusien polttomoottoriautojen kielto – vuoteen 2035 mennessä veisi EU:ta kohti hiilineutraaliutta.

Komission esitysten valmistelu on vasta käynnissä, eikä sisältöä vielä tiedetä.

Päästörajojen kiristäminen ei ole ainoa käytettävissä oleva työkalu. Komissio on kertonut harkitsevansa myös EU:n päästökaupan laajentamista tieliikenteeseen. Näin hiilidioksidin hinta näkyisi kuluttajille bensapumpulla.

Tällaiset toimet saavat äänestäjät helposti ärsyyntymään. Ranskassa aikeet korottaa polttoaineveroja synnyttivät keltaliivien protestit, jotka keräsivät kaduille satoja­tuhansia ihmisiä. Ei siis ole ihme, ettei Canfin pidä ajatuksesta.

”Jos panemme polttoaineelle veron, sitten meidän täytyy myös huolehtia siitä aiheutuvista sosiaalisista vaikutuksista. Toisekseen monet ekonomistit sanovat, että kysyntä ei ole joustavaa: jos sinun täytyy hakea lapsi koulusta tai mennä töihin eikä tarjolla ole vaihtoehtoja, ajat kuitenkin autolla mutta maksat siitä vain enemmän. Aiheutat silti saman verran päästöjä”, hän sanoo.

”En usko, että ensisijainen työkalu tässä on verot tai hiilen hinnoittelu. Ykkösvaihtoehto on päästöstandardit.”

Autoteollisuus ei enää vastusta päästötavoitteiden kiristämistä.

EU ei ole yksin harkitsemassa polttomoottoriautojen hylkäämistä. Britanniassa kielto tulee voimaan vuonna 2030. Yhdysvaltojen suurin osavaltio Kalifornia taas aikoo kieltää uusien polttomoottoriautojen myymisen vuonna 2035, ja useiden osavaltioiden odotetaan seuraavan linjausta.

Canfinin mielestä EU:n pitäisi edetä samaa vauhtia.

”Jos asetamme saman määräajan isolle osalle Yhdysvaltain markkinoita ja koko EU:n markkinoille, totta kai valmistajat mukautuvat siihen.”

Ehdotus saa kannatusta myös jäsenmaiden keskuudessa. Keväällä yhdeksän maata Hollannin ja Tanskan johdolla vaati EU:ta kieltämään uusien polttomoottoriautojen myynnin vuonna 2035. Suomi ei ollut mukana vetoomuksessa.

Kansainvälinen energiajärjestö IEA katsoo, että uusien polttomoottoriautojen myynti länsimaissa pitäisi lopettaa vuonna 2035.

Suuri muutos aiempaan on, ettei autoteollisuus enää vastusta päästötavoitteiden kiristämistä.

Canfin kertoo järjestäneensä hiljattain tilaisuuden, jossa autoalan lobbaajat ja kansalaisjärjestöt olivat yhtä mieltä siitä, että polttomoottoriautojen myynti voi loppua vuonna 2035.

Maailman suurimmat autonvalmistajat näkevät tulevaisuutensa sähköisenä, ja esimerkiksi Volvo on vaatinut poltto­moottori­autojen kieltämistä EU:ssa. Alan vaatimukset koskevat nyt ennen kaikkea toimia, joilla EU vauhdittaa siirtymää sähköiseen liikenteeseen.

”Iso ero aiempaan on, että heillä on nyt tarvittava teknologia. Koska akkujen hinnat laskevat ja koska akkuja valmistetaan pian Euroopassa eikä vain tuoda Japanista tai Koreasta, yhtiöt tietävät, että ne voivat voittaa tämän taistelun”, Canfin sanoo.

Lue lisää: Siirtymäkauden auto, joka vanhenee ostajan käsiin? Auton­valmistajat ovat hylkäämässä hybridit

Kiinnostava kysymys on, mitä käynnissä oleva liikenteen murros tarkoittaa sähköautoille. HS:n alkuvuodesta haastatteleman asiantuntijan mukaan nyt suosittujen ladattavien hybridien aika voi jäädä lyhyeksi.

Esimerkiksi markkinatutkimusyhtiö EV-Volumesin analyytikko Viktor Irle nimitti hybridejä siirtymäkauden tuotteeksi.

”On kallista ylläpitää kahta järjestelmää. Hybridien omistajat harvoin ajavat bensalla. Heidän on silti huolehdittava esimerkiksi moottorin öljyistä. Siitä on vain enemmän vaivaa”, Irle sanoi HS:lle.

Artikkeliin liittyviä aiheita