Ravintola­yhtiö Noho uskoo korona­vaikeuksien alkavan olla ohi – toimitus­johtaja ennustaa ennätyksellistä myyntiä, kun rajoitukset höllenevät - Talous | HS.fi

Ravintola­yhtiö Noho uskoo korona­vaikeuksien alkavan olla ohi – toimitus­johtaja ennustaa ennätyksellistä myyntiä, kun rajoitukset höllenevät

Toimitusjohtaja Aku Vikströmin mukaan ravintolarajoitusten höllennykset takaavat sen, että yhtiö siirtyy pysyvästi kannattavaan liiketoimintaan.

Allas Sea Pool -uimalan ravintolatoiminta on Nohon hallussa. Perjantai-illaksi toimitusjohtaja Aku Vikström ennustaa sen terassille ennätysmyyntiä.

11.6. 14:03

Ravintolayhtiö Noho kertoi perjantaina pitämässään strategiapäivitys­tilaisuudessa pyrkivänsä kasvattamaan liikevaihtonsa kolmessa vuodessa 400 miljoonaan euroon.

Ensi vuoden liikevaihtoennuste on 280 miljoonaa euroa.

Liikevaihdon kasvua haetaan pääosin kansainvälisellä kasvulla, Friends & Brgrs -pikaruokaketjun kasvattamisella ja isoihin kohteisiin tehtävillä panostuksilla.

Samalla yhtiö pyrkii vähentämään velkaisuuttaan pyrkimällä myymään kolmevuotisen strategiakauden aikana omistamansa, nykyisin noin 40 miljoonan euron arvoisen Eezy-henkilöstöpalveluyhtiön osakepottinsa.

Nämä osakkeet tullaan myymään ajan kanssa, kun ostajien ja myyjien näkemys Eezyn arvosta kohtaavat, Nohon hallituksen puheenjohtaja Timo Laine ja toimitusjohtaja Aku Vikström totesivat ravintola Bankissa Helsingissä pidetyssä tiedotustilaisuudessa perjantaina.

Laineen mukaan uuden strategian kulmakivinä ovat kasvu ja taseen velkaisuuden vähentäminen.

Vuodesta 2006 Nohon liikevaihto oli kasvanut runsaan 30 prosentin vuosivauhtia (CAGR), mutta koronapandemia pysäytti tuon vauhdin.

”Korona alkaa olla takana päin, näin me uskotaan”, Laine sanoi.

Kun velkaa saadaan Eezy-potin myynnillä ja kasvulla kuriin, yhtiö voi voi tehdä yritysostoja, lyhentää velkojaa tai maksaa osinkoja, Laine kertoi.

”Voi tehdä yritysostoja osakevaihtonakin.”

Vikströmin mukaan Nohon strategian päivityksen julkistaminen osuu koronapandemian kannalta historialliseen käännekohtaan.

Helsingissä ravintolat saavat olla auki kello 23:een, Tampereella yhteen yöllä ja Tanskassa puoleen yöhön, Vikström luetteli.

”Meidän tämän vuoden kovin myyntipäivä ehdottomasti.”

”Ensimmäisen kerran yhdeksään kuukauteen kassavirta on positiivinen. Se tarkoittaa että että nettovelka kääntyy laskuun.”

Noho Partnersin Aku Vikström Ravintola Teatterissa Helsingissä 29. syyskuuta 2020.

Suomessa ravintola-alan odotuksia kasvattaa nyt Vikströmin mukaan sekin, että Suomessa aikuisväestöstä 60 prosenttia on saanut rokotteen, suomalaisilla on kahdeksan miljardia euroa rahaa säästötileillä ja puistot ovat olleet viime aikoina turvoksissa väkeä.

”Uskotaan, että kesä-heinäkuussa tilanne on erittäin hyvä.”

Vikströmin arvion mukaan parantunut tilanne tarkoittaa sitä, että Noho pääsee pysyvästi kannattavaan kassavirtapositiiviseen liiketoimintaan.

Viimeistään juhannuksen jälkeen Noho pääsee avaamaan maakuntien yökerhonsa, Vikström ennusti.

Hänen mukaansa loppuvuodelle on jo hyvin varauksia ja pikkujoulusesonkikin näyttää lupaavalta.

”Viimeistään ensi vuoden alusta kasvuun lähdetään turva-auton takaa.”

Yhtiön visiona on olla johtava ravintolayhtiö Pohjoismaissa, samalla kun yrityksessä pysyy yrittäjämäinen henki ja ”pienen yhtiön tunnelma”, Vikström linjasi.

Kasvun lähtökohtana on kuluttajissa ikäpolvien myötä tapahtuva muutos, jossa ravintolaruuan kulutus lisääntyy.

Suomessa päivittäistavarakaupan myymän ruuan arvo on viisi kertaa ravintoloiden liikevaihtoa suurempi, kun Yhdysvalloissa ravintoloiden myynti on ruokakauppaa suurempi, Vikström vertasi.

Nyt muutosta vauhdittaa se, että ihmiset on Woltin ja Foodoran kaltaisten ruokalähettien ansiosta opetettu syömään ravintolaruokaa.

”Isäni kävi ravintolassa kerran vuodessa, poikani vähintään kerran viikossa”, Vikström selitti käynnissä olevaa trendimuutosta.

Vikströmin mukaan Nohon ostaman Friends & Brgrs -ketjun myynnistä peräti puolet tulee Woltin ja Foodoran kautta.

Uudistetussa strategiassa Noho katsoo kilpailuedukseen konseptinsa, jossa se hankkii eri maista paikallisia menestysbrändejä ravintoloikseen ja tuo niihin operatiivisen osaamisensa ja suuren toimijan mittakaavaedut ostoissa, Vikström selitti.

Erityisesti aukioloaikojen ja henkilöstömäärien hallinnassa Noholla on ollut hyviä kokemuksia Norjassa, jossa yhtiö on laajentunut nopeasti, kansainvälisistä toiminnoista vastaava johtaja Juha Helminen kertoi.

Vikström kertoi myös, että ravintoloiden kuluista 35 prosenttia tulee henkilöstökuluista, vaikka myynti keskittyy usein torstain, perjantain ja lauantain muutamiin tunteihin.

Siksi työvoimaa pitää olla näinä aikoina riittävästi.

”Korona-aikaan on opittu pelaamaan tätä peliä paremmin kuin aikaisemmin.”

Yhtiö kertoi ilmoittavansa menostaan johonkin uuteen maahan Pohjois-Euroopassa strategiakauden aikana, muttei määritellyt vielä kohdemaata tarkemmin.

Lähellä Suomea olevat maat kiinnostavat samoin kuin Puola, Helminen vastasi.

Suomessa kasvua haetaan Friends & Brgrs -pikaruokaketjun nopealla kasvattamisella ja muutamilla suurhankkeilla kuten Tampereella loka-marraskuussa avautuvan Uros Live -monitoimiareenan ravintoloilla, Vikström kertoi.

Noho on jo kasvattanut ostamansa Friends & Brgrs -ravintoloiden määrän nopeasti yhdeksästä 15 ravintolaan.

Ne ovat kaikki kannattavia, Vikström kertoi.

”Joka kuukausi avataan yksi Friends & Brgrs -ravintola. Se on kova tahti ja kertoo, kuinka tosissaan ollaan.”

Nohon yhtiöihin kuuluu noin 250 ravintolaa Suomessa, Tanskassa ja Norjassa.

Artikkeliin liittyviä aiheita