Energiavirasto kehottaa Fi-Nergy Voiman ja 365 Hankinnan asiakkaita valitsemaan pikaisesti uuden sähkönmyyjän - Talous | HS.fi

Energiavirasto kehottaa Fi-Nergy Voiman ja 365 Hankinnan asiakkaita valitsemaan pikaisesti uuden sähkönmyyjän

Uusi sopimus pitää solmia viipymättä, jotta sähkönjakelu kotitalouteen ei katkeaisi.

Energiavirasto kehottaa Fi-Nergyn asiakkaita hankkimaan uuden sähkömyyjän, koska yhtiön sähkötoimitukset keskeytyvät.

11.6. 15:58 | Päivitetty 11.6. 16:17

Energiavirasto kehottaa sähköyhtiö Fi-Nergy Voiman ja 365 Hankinnan asiakkaita valitsemaan pikaisesti uuden sähkönmyyjän.

Energiaviraston mukaan yhtiöiden sähköntoimitukset asiakkaille keskeytyvät tasevastaavan puuttumisen takia.

Kantaverkkoyhtiö Fingrid purki torstaina yritysten tasepalvelusopimuksen, jonka mukaan Fingrid toimi yritysten tasevastaavana. Sähkömarkkinalainsäädännön mukaan sähkönmyyjällä täytyy olla tasevastaava.

Viranomaisten mukaan yhtiöillä oli toukokuun lopussa tuhansia asiakkaita eri puolilla Suomea.

Energiaviraston mukaan Fi-Nergy Voiman ja 365 Hankinnan asiakkaiden sähkönjakelua ei katkaista välittömästi.

Verkkoyhtiöt lähettävät asiakkailleen ilmoituksen sähkönjakelun katkeamisesta ja huolehtivat sähköntoimituksen jatkumisesta kuluttaja-asiakkaille vähintään kolmen viikon ajan ilmoituksen lähettämisestä.

Uudelle sähkönmyyjälle tulisi varata vähintään kaksi viikkoa sähköntoimituksen järjestämiseen, mutta jotkut myyjät saattavat vaatia pidemmänkin ajan. Uusi sopimus pitäisi siis solmia viipymättä, jotta sähkönjakelu kotitalouteen ei katkeaisi, Energiavirasto neuvoo.

Markkinaoikeus määräsi Fi-Nergylle ja sen omistajalle viime viikolla useita 100 000 euron suuruisilla uhkasakoilla tehostettuja kieltoja, jotka liittyvät sähkön ennakkolaskutukseen ja sopimusehtojen lainvastaiseen muuttamiseen.

Poliisi puolestaan epäilee Fi-Nergy Voimaa ja 365 Hankintaa noin 6,5 miljoonan euron veropetoksista.

Fi-Nergyn toiminta poikkeaa muista sähkönmyyntiyhtiöistä siinä, että se laskuttaa asiakkaitaan ennakkoon. Yhtiö ei ole palauttanut asiakkailleen heidän liikaa maksamiaan ennakkomaksuja, vaikka asiakkuus on päättynyt.

Yhtiöstä on kuluvan vuoden aikana tullut Kilpailu- ja kuluttajaviraston kuluttajaneuvontaan yli 500 yhteydenottoa ja viime vuonna yli 900.

Artikkeliin liittyviä aiheita