En lähtenyt tukemaan Elokapinaa, koska olisin ajanut paikalle polttomoottoriautolla – Tässä syy, miksi en aja sähköautolla - Talous | HS.fi

En lähtenyt tukemaan Elokapinaa, koska olisin ajanut paikalle polttomoottoriautolla – Tässä syy, miksi en aja sähköautolla

Ideologialla on paha tapa romuttua mukavuudenhalun edessä, kirjoittaa toimittaja Jose Riikonen kommentissaan.

Elokapinan mielenosoittajat katkaisivat liikenteen Mannerheimintiellä Eduskuntatalon edessä syyskuun lopussa.

23.10. 17:44

Kun Elokapina pysäytti liikenteen Helsingin Mannerheimintiellä, pohdin hetken, että menisin tukemaan heitä – koska liike on hyvällä asialla.

Melkein jo lähdin ovesta ulos kohti autoani, kunnes tajusin naurettavuuteni: menisin polttomoottori­autollani tukemaan mielen­osoittajia, jotka kritisoivat (muiden asioiden muassa) polttomoottoriautoja.

Olisin voinut kävellä paikalle. Tai ottaa julkisen. En viitsinyt.

Ideologialla on paha tapa romuttua mukavuudenhalun edessä.

Kuten lentäminen ja tapettujen eläinten syöminen, myös polttomoottoriautoilu on edelleen aivan liian helppoa, halpaa ja mukavaa – kaupungin keskustassakin, jossa tarve on lopulta aika vähäinen.

Koska tekojeni ja ajatusteni välillä on inhottava ristiriita, olen harkinnut vaihtoehtoja.

Yksi sellainen olisi ladattava hybridiauto, mutta ilman kotilatausta se olisi typerä. Ladattavaa hybridiä pitäisi ladata joka päivä, jotta auto olisi ekologisempi kuin polttomoottoriauto. Touhu menisi keskustassa liian vaikeaksi.

Entä täyssähköautot?

Luulin, että sellaisen kanssa eläminen ilman kotilatausta olisi kamalan vaikeaa, kunnes jututin VTT:n tutkimustiimin johtaja Marko Paakkista. Kaveri on sompaillut Tampereen keskustassa seitsemän vuotta täyssähköautolla ja kertoo, että siinä ei ole mitään vaikeaa.

Lue lisää: Täyssähköauton omistava VTT:n Marko Paakkinen on asunut vuosia Tampereen keskustassa ilman mahdollisuutta koti­lataukseen – Milloin toiminta­matka-ahdistus on aiheellinen?

Ongelma on se, että kiva täyssähköauto on aika kallis.

Pienen ja koruttoman sähkömenopelin saisi nykyään jo suhteellisen halvalla, etenkin käytettynä. Mutta en halua pientä ja korutonta autoa.

Täyssähköautosegmentti on sen verran uusi, että käytettyjen autojen markkinoille ei ole ehtinyt kiinnostavia autoja kilpailukykyiseen hintaan.

Ja vaikka olisi rahaa uuteen autoon, tarjonta on silti ymmärrettävistä syistä kapea innokkaalle harrastajalle.

Kun autoteollisuus lanseeraa uutta käyttövoimaa, se ei ensimmäisenä tuo markkinoille autoja, jotka puhuttelevat kaltaisiani niche-segmenteistä kiinnostuneita ihmisiä.

Ensin lanseerataan volyymituotteita, kuten Volkswagen ID4, joka on kaikin puolin hyvä, laadukas, tilava – ja kuolettavan tylsä auto.

En voi sille mitään, että tunnen irrationaalista kiintymystä kauniin kuuloisia polttomoottoreita kohtaan.

Sähköautoon siirtymistä vaikeuttaa myös luontainen taipumukseni innostua, kun kuulen kadulla hienon moottorin jylinän.

Autolla ajaminen lienee suurimmalle osalle ihmisistä pääasiassa funktionaalinen asia. Minulle se on paljolti tunnepuolen asia.

En voi sille mitään, että tunnen irrationaalista kiintymystä kauniin kuuloisia polttomoottoreita kohtaan.

Todellisuudessa parasta olisi luopua autosta kokonaan.

Sähköauto on ympäristön kannalta parempi kuin polttomoottoriauto, mutta optimaalinen teko maailman pelastamisessa ei ole se, että jokainen pikkuporvari hankkii tehokkaan Teslan. Paras ratkaisu ilmaston ja biodiversiteetin kannalta olisi, jos mahdollisimman moni jättäisi auton ostamatta.

Mutta vaikeaa siitä on luopua, kun on tottunut.

Mielenheikkoudessani ristin käteni ja pyydän apua päättäjiltä kaltaisteni ihmisten kuriin laittamisessa.

Tehkää rohkeita päätöksiä, jotta polttomoottoriautoilustani tulee vaikeaa ja ikävää ja jotta sähköautoilusta sekä joukkoliikenteestä tulee helppoa, halpaa ja mukavaa.

Se onnistuu esimerkiksi latausinfrastruktuurin parantamisella, asukaspysäköintimaksujen korotuksilla, sähköisen liikenteen rahallisella tukemisella, päästöjen verottamisella, joukkoliikenteen hintojen laskemisella ja kaupunkisuunnittelulla, joka ohjaa ihmisiä vähentämään auton käyttöä.

Sitten pitäisi vielä ratkaista kaksi ongelmaa:

1. Mistä lisämenoihin löytyy rahaa?

2. Miten päätökset saataisiin läpi niin reilulla tavalla, että jo nyt paljon veroja maksavat polttomoottoriautoilijat eivät revi pelihousujaan?

Artikkeliin liittyviä aiheita