Britannian bensiinipula siivitti sähköautojen kysyntää – Brexit toi autoalalla lisäkuluja - Talous | HS.fi

Britannian bensiinipula siivitti sähköautojen kysyntää – Brexit toi autoalalla lisäkuluja

Britanniassa rekisteröitiin syyskuussa ennätysmäärä sähköautoja. Pitkät jonot huoltoasemilla ovat muuttaneet ihmisten asenteita.

Lontoolaisen huoltoaseman työtekijät ohjaavat jonottajia lokakuun alussa huoltamon saatua polttoainetoimituksen.

16.10. 13:51

Lontoo

Britanniaa syys–lokakuussa koetellut polttoainepula on siivittänyt sähköautojen kysyntää.

Sähköautokauppiaille tulleet kyselyt ovat jopa viisinkertaistuneet muutaman viime viikon aikana, kertoi Britannian autoalan etujärjestön SMMT:n johtaja Mike Hawes toimittajille tiistaina.

Jonot osoittivat, kuinka riippuvaisia autoilijat ovat bensiinistä ja dieselistä.

”[Polttoainepula] on selvästi lisännyt muutospaineita, mikä on hyvä asia”, Hawes sanoi.

Autoalan etujärjestön johtaja Mike Hawes.

Britanniassa huoltoasemilla nähtiin pitkiä jonoja, kun polttoainetta ei saatu perille kuljettajapulan takia. Monilta huoltoasemilta bensiini loppui kokonaan. Kuljettajapula johtuu osittain Britannian EU-erosta eli brexitistä.

Sähköautojen myyntiä hidastaa kuitenkin – hinnan lisäksi – pula latauspisteistä.

Jos sähköauton omistajalla ei ole omaa pihaa tai parkkipaikkaa latausta varten, voi hän olla pulassa. Isoissa brittikaupungeissa jo pelkän pysäköintipaikan löytäminen on vaikeaa, saati sitten latauspisteen.

”Tarvitaan massiiviset investoinnit julkiseen infrastruktuuriin”, Hawes sanoi.

Britannian autoala on sitoutunut hiilettömään tulevaisuuteen. Siellä ollaan Hawesin arvion mukaan joskus 2030-luvun lopulla tai 2040-luvun alussa.

Pääministeri Boris Johnson markkinoi sähköauton käyttöä virka-asuntonsa edustalla heinäkuussa.

Syyskuussa Britanniassa myytiin ennätysmäärä sähköautoja. Uusia sähköautoja rekisteröitiin lähes 33 000 kappaletta.

Suosituimmat sähköautot olivat Tesla Model 3, Volkswagen ID.3 ja Kia Niro.

Hawesin mukaan syyskuun luvut ovat lähellä koko vuoden 2019 lukuja.

”Tämä osoittaa, kuinka jyrkkä [muutos] on.”

Bensiinikäyttöisiä autoja myytiin kuitenkin syyskuussa yhä eniten eli noin 44 prosenttia kaikista.

Britanniassa autoteollisuus on tärkeä vientiala: tavaraviennistä kulkuneuvojen osuus on suurin. Pandemiavuonna 2020 autoviennin arvo oli 27 miljardia puntaa eli noin 32 miljardia euroa, ilmenee STTM:n luvuista.

Brittiautojen suurin vientimarkkina on yhä Euroopan unioni.

Autotehtaan väkeä Rolls-Roycen moottorin kimpussa Goodwoodin-tehtaalla syys­kuussa 2020. Brittiläiset luksusautot kiinnostavat etenkin Aasiassa.

Brexitiä pehmentänyt siirtymäkausi päättyi kuitenkin vuoden 2020 lopussa. Samalla Britannia jätti EU:n sisämarkkinat ja tulliliiton. Seurauksena oli lisää byrokratiaa.

Hawesin mukaan peräti 91 prosenttia brittiläisistä autoyhtiöistä joutui käyttämään entistä enemmän aikaa ja resursseja EU-viennin hoitoon vuoden 2021 ensimmäisellä neljänneksellä. Brittiviejistä 62 prosenttia koki, että lisätyötä kertyi ”merkittävästi” enemmän kuin ennen.

Autoalan mukaan brexitin kokonaisvaikutuksia on kuitenkin vaikea eritellä, koska pandemia osui samaan ajankohtaan. Päälle tuli vielä puolijohdepula, joka ei ole vieläkään väistynyt.

Britannian autoalaa huolestuttaa nyt se, kuinka myöhemmin voimaan tulevat brexit-rajoitukset iskevät sähköautojen vientiin.

Sähköauton latauspiste Lontoossa kesällä 2021.

EU:n ja Britannian kauppasopimuksen alkuperämaa­vaatimukset tiukkenevat portaittain lähivuosina. Brittiviejien pitää todistaa, että tarpeeksi suuri osuus tuotteesta on peräisin Britanniasta tai EU:sta. Jos ehdot eivät täyty, tuote ei saa edullista tullikohtelua.

Akku on sähköauton kallein osa, noin kolmannes auton arvosta. Siksi akun valmistuspaikka on olennainen tekijä. Brittiyhtiöt ovat tuoneet akkuja etenkin Etelä-Koreasta.

”Tarvitsemme investointeja [brittiläisiin] gigatehtaitaisiin”, Hawes sanoi.

Autoalalla isoja akkutehtaita nimitetään gigatehtaiksi (gigafactory).