Tallinnan kaduilla taivaltaa vastaan kuljetusrobotteja ostokset sisuksissaan, mutta taustalla on yhä ihminen - Talous | HS.fi

Tallinnan kaduilla taivaltaa vastaan kuljetus­robotteja ostokset sisuksissaan, mutta taustalla on yhä ihminen

Virolaislähtöisen Starship Technologiesin kehittämät robotit ovat ryhtyneet kuljettamaan ostoksia Tallinnan keskustassa. Vaikka robotit periaatteessa kulkevat reittejään itsenäisesti, tarvitsevat ne yhä ihmisen apua.

19.10.2021 2:00 | Päivitetty 19.10.2021 7:49

Tallinna

Viime viikkoina Tallinnan kävelykaduilla on voinut törmätä söpöön kuljetusrobottiin, joka oranssi viiri terhakkaasti pystyssä taittaa matkaa maltillisella vauhdilla, ostoskassit kyydissään.

Robotit ovat virolaislähtöisen Starship Technologies -yrityksen kehittämiä. Robottien suunnittelu aloitettiin vuonna 2014, ja nyt niitä löytyy viidestä maasta, muun muassa Yhdysvalloista ja Britanniasta.

Virossa yhtiö on vastikään aloittanut yhteistyön Selver- ja Bloom-kauppaketjujen kanssa. Palvelu toimii vanhaakaupunkia lännestä ja etelästä ympäröivillä asuinalueilla, aina Kalamajasta Veerenniin asti. Robottien toiminta-alueella sijaitsee yli 20 000 taloutta.

”Selver on hyvillä mielin mukana projektissa, joka tekee innovatiivisella teknologialla kuluttajan elämän helpommaksi”, Selverin johtokunnan jäsen Kristi Lomp kommentoi tiedotteessa.

Virolainen Starship Technologies kehittää jakelurobotteja myös Suomessa. Robotti ajelulla Hernesaaren maisemissa.

Ostosten kotiinkuljetus robotilla maksaa 0,99 euroa. Tällä hetkellä robotit tuovat ostoksia kolmesta liikkeestä, mutta liikkeiden määrää sekä robottien kattaman alueen kokoa aiotaan kasvattaa, yhtiö kertoo tiedotteessa.

Samalla yhtiö aikoo palkata ainakin sata uutta työntekijää Viroon.

Kuljetusrobottien ja -lennokkien on ennustettu tulevan markkinoille jo liki kymmenen vuoden ajan, mutta mitään valtaisaa läpimurtoa ei ole vielä tapahtunut.

Testejä on tehty runsaasti, mutta aktiiviseen ja arkiseen käyttöön kuljetusrobotit eivät ole vielä laajassa mittakaavassa päätyneet.

Esimerkiksi suomalainen Wolt testasi Starship Technologiesin kuljetusrobotteja ruokien kuljetukseen Tallinnassa vuonna 2016. Woltin mukaan robottien ottaminen käyttöön tai niiden tuominen Suomeen ei ole yhtiön suunnitelmissa tällä hetkellä.

Syitä kuljetusrobottien maailmanvalloituksen viivästymiseen on monia. Robottien teko on ollut kallista, niiden turvallinen käyttö edellyttää rauhallista ja vähäliikenteistä aluetta, eikä kuljetus ole yhtä nopea kuin pyörällä tai autolla kulkevan lähetin kyydissä. Robotit voivat joutua myös ohikulkijoiden vandalismin kohteeksi.

Lennokeissa on omat ongelmansa. Niiden toiminta riippuu sääoloista, eivätkä lennokit saa olla liian isoja tai painavia onnettomuuksien välttämiseksi. Lisäksi ne eivät jaksa kuljettaa kovin painavia kantamuksia.

Pandemia on kuitenkin nostanut kiinnostusta kontaktittomiin kuljetuksiin. Kuljetusrobottien markkinan arvioidaan kasvavan viime vuoden 17,3 miljardista dollarista 55 miljardiin dollariin vuoteen 2026 mennessä.

Esimerkiksi Kiinassa otetaan käyttöön yli tuhat uutta kuljetusrobottia vuoteen 2022 mennessä, uutistoimisto Reuters kertoo.

Pandemia on nostanut kiinnostusta kontaktittomiin kuljetuksiin.

Kuinka kuljetusrobotit sitten toimivat?

Starship Technologiesin robotit ovat autonomisia, eli niiden tulisi periaatteessa kyetä navigoimaan tuttuja reittejä itsenäisesti.

Robotit ovat opiskelleet kotikulmiensa reitit, ensin niille syötettyjen karttojen, sitten lukuisten kameroiden ja sensoreiden kanssa tehtyjen testiajojen avulla. Eri robottien keräämä data kootaan 3d-kartaksi, ja lopuksi karttaan vielä lisätään tarkkaa tietoa kävelyteiden leveydestä.

Täysin ilman ihmisen apua ne eivät pärjää. Robotteja pitää aika ajoin kauko-ohjata tai jopa auttaa paikan päällä.

Starship Technologiesin avointen työpaikkojen listasta selviää, että esimerkiksi Yhdysvaltoihin haetaan useita työntekijöitä Robotic Customer Experience Associate -nimikkeellä.

Työympäristö vastaa kiireistä ravintolaa, ilmoituksessa sanotaan, mutta työkavereina on ”innovatiivisia robotteja”. Nämä robottiavustajat pitävät huolta robottien puhdistuksesta ja lataamisesta, avustavat robotteja läpi vuoron ja ratkaisevat kuljetuksissa eteen tulevia ongelmatilanteita.

Työtehtäviin kuuluu robottien reaaliaikainen seuranta etänä ja niiden avustaminen odottamattomissa tilanteissa sekä robottien kuljettaminen ja hakeminen niiden työskentelyalueilta.

Työpaikkailmoituksessa mainitaan, että työntekijän pitää joko pyöräillen tai kävellen käydä auttamassa robotteja tai ravintoloita.

Artikkeliin liittyviä aiheita