Paparazzit keksivät uuden tavan tehdä rahaa kuvillaan: haastavat julkisuuden henkilöitä oikeuteen tekijänoikeuksien rikkomisesta - Talous | HS.fi

Paparazzit keksivät uuden tavan tehdä rahaa kuvillaan: haastavat julkisuuden henkilöitä oikeuteen tekijän­oikeuksien rikkomisesta

Paparazzit voivat nostaa kanteita, jos heidän ottamiaan kuvia on julkaistu luvatta. Vaatimusten kohteina ovat olleet muun muassa poptähti Dua Lipa ja huippumalli Emily Ratajkowski.

Kylie Jenner (vas.), Emily Ratajkowski ja Dua Lipa ovat tekijänoikeusriidoissa paparazzien kanssa.

17.10. 15:16

Paparazzi-kuvaajat ovat ryhtyneet yhä enemmän vaatimaan julkisuuden henkilöiltä korvauksia tekijänoikeuksien rikkomisesta, jos nämä ovat jakaneet itsestään otettuja paparazzi-kuvia ilman kuvaajan lupaa.

Heinäkuusta lähtien paparazzit tai heidän kuvatoimistonsa ovat nostaneet toistakymmentä tekijänoikeus­rikkomus­kannetta julkisuuden henkilöitä vastaan. Heidän joukossaan ovat muun muassa poptähti Dua Lipa ja huippumalli Emily Ratajkowski. Asiasta kertoo uutistoimisto Bloomberg.

Intergral Images haastoi heinäkuussa poptähti Dua Lipan oikeuteen, kun hän oli julkaissut Instagramissa paparazzin ottaman kuvan itsestään ilman tarvittavia kuvaajatietoja.

Vaikka paparazzit kuvaavat usein julkisuuden henkilöitä salaa tai vastoin heidän tahtoaan, otetut kuvat ovat silti tekijänoikeudella suojattuja. Siksi kuvatut ihmiset eivät itse voi vapaasti jakaa kuvia omilla sosiaalisen median tileillään.

Kuvien kaupallista arvoa nostaa se, että niin sanottujen ”superjulkkisten” Instagram-tilien kautta ansaitut mainostulot voivat olla mittavia.

Kardashianien perheeseen kuuluvaa kosmetiikkayrittäjää Kylie Jenneriä seuraa Instagramissa 276 miljoonaa ihmistä.

Sosiaalisen median supertähdet, kuten mediapersoona ja kosmetiikkayrittäjä Kylie Jenner, saavat merkittävän osan tuloistaan sponsoroiduista somepäivityksistään.

Jenner saa tuoreiden tietojen mukaan yhdestä sponsoroidusta postauksesta 1,2 miljoonaa dollaria eli noin miljoona euroa, kertoo The Fashion Law -verkkojulkaisu, joka pitää päivittyvää listaa valokuvaajien ja julkkisten tekijänoikeuskiistoista.

Paparazzit ja julkisuuden henkilöt elävät usein eräänlaisessa hyötysuhteessa, josta on etua molemmille osapuolille. Julkkis voi esimerkiksi soittaa paparazzille ja kertoa tulevansa jonkin ajan päästä ulos huippuravintolasta tai muotiliikkeestä.

Julkkisten oma sosiaalisen median käyttö on toisaalta heikentänyt paparazzien markkinoita. Tunnetut somepersoonat ottavat tai otattavat nykyään kuvansa itse.

Emily Ratajkowski haastettiin muun muassa New Yorkissa oikeuteen hänen julkaistua kuvan itsestään Instagram-tilillään. Hän on saanut uusia vaateita myös tämän vuoden heinä- ja lokakuussa.

Huippumalli Emily Ratajkowski on pohtinut oman vartalonsa ja kasvojensa kaupallistamista laajemminkin.

Hän kirjoitti vuosi sitten New York -lehteen laajan esseen pohtien, milloin malli omistaa oman kuvansa.

Kirjoituksessa hän kertoi saaneensa tietää, että joku hänestä kuvan ottanut salakuvaaja vaati häneltä 150 000 dollarin vahingonkorvauksia.

Syynä oli se, että Ratajkowski oli julkaissut sosiaalisessa mediassa kuvan, jossa hänet on kuvattu niin, että kadulla otetussa kuvassa kukkakimppu peitti kokonaan hänen kasvonsa.

”Olen tottuneempi näkemään itseni paparazzin linssin läpi kuin katsomalla itseäni peilistä”, Ratajkowskin kirjoitti.

”Ja olen oppinut, että kuvani, heijastukseni, ei ole omani.”