Finnairin operatiivinen kassavirta kääntyi plussalle ensi kertaa pandemian alun jälkeen – Tulos edelleen raskaasti tappiolla - Talous | HS.fi

Finnairin operatiivinen kassavirta kääntyi plussalle ensi kertaa pandemian alun jälkeen – Tulos edelleen raskaasti tappiolla

Finnairin mukaan matkustusrajoitukset heikentävät edelleen kysyntää erityisesti sen päämarkkina-alueella Aasiassa.

Finnair julkisti kolmannen vuosineljänneksen osavuosikatsauksensa tiistaina.

26.10. 9:37 | Päivitetty 26.10. 11:53

Lentoyhtiö Finnairin operatiivinen kassavirta kääntyi positiiviseksi ensimmäistä kertaa vuoden 2019 viimeisen vuosineljänneksen jälkeen. Taustalla on parantunut varaustilanne sekä yhtiön rahtiliikenne.

”Lentorahdin kysyntä oli erityisesti neljänneksen lopulla poikkeuksellisen vahvaa globaalien toimitusketjuvaikeuksien vuoksi. Rahti ylsi ennätysliikevaihtoon ja mahdollisti myös matkustajalentojen lisäämisen kaukokohteisiimme Aasiassa ja Yhdysvalloissa. Odotamme vahvan rahtikysynnän jatkuvan ainakin loppuvuoden”, Finnairin toimitusjohtaja Topi Manner toteaa osavuosikatsauksessa.

Yhtiö arvioi operatiivisen kassavirran pysyvän viimeisellä vuosineljänneksellä positiivisena.

Koronapandemia painaa edelleen Finnairia, ja yhtiön matkustajamäärä ja liikevaihto pysyivät huomattavasti pandemiaa edeltänyttä aikaa matalampina. Tulos oli yhä raskaasti tappiollinen.

Liikevaihto oli heinä–syyskuussa 199,4 miljoonaa euroa, kun se viime vuoden vertailujaksolla oli 97,4 miljoonaa euroa. Kasvua oli siis yli 104 prosenttia.

Vuoden kolmannella neljänneksellä Finnair teki liiketappiota 106 miljoonaa euroa. Vuotta aiemmin vertailukelpoinen liiketappio oli 167 miljoonaa euroa.

Vaikka matkustus Euroopassa on avautunut ja matkustus Yhdysvaltoihin sekä Thaimaahan avautuu marraskuussa, matkustusrajoitukset heikentävät yhtiön mukaan edelleen kysyntää erityisesti Aasiassa.

Parantuneen rokotuskattavuuden perusteella Finnair odottaa Aasian avautuvan matkustajille vuoden 2022 alussa. Laskuista on poissa Kiina, joka avautuu yhtiön arvion mukaan vasta vuoden 2022 puolivälin jälkeen.

Matkustusrajoitusten, kasvavien kustannusten ja polttoaineen hinnannousun takia Finnair arvioi vertailukelpoisen liiketappion olevan kuluvan vuoden viimeisellä neljänneksellä samaa suuruusluokkaa kuin kolmannella vuosineljänneksellä.

Koska Aasia elpyy hitaasti, Finnair arvioi, että sen vertailukelpoinen liiketulos pysyy tappiollisena myös vuoden 2022 ensimmäisen puoliskon ajan. Ensi vuoden puolivälin jälkeen Finnair odottaa lentoliikenteen tilanteen olevan lähempänä pandemiaa edeltänyttä aikaa, mutta vuoden 2019 liikennemäärät yhtiö arvioi saavuttavansa vasta vuonna 2023.

Toimitusjohtaja Mannerin mukaan patoutunut kysyntä ja rokotuskattavuuden kasvu alkoivat näkyä varaustilanteen kohenemisena syyskuusta alkaen. Heinä–syyskuussa yhtiön matkustajamäärä kasvoi runsaat 71 prosenttia 0,8 miljoonaan.

Finnair on yhä kaukana pandemiaa edeltävistä matkustajaluvuista. Yhtiön päämarkkina-alue Aasia on edelleen pitkälti suljettu kansainväliseltä matkustamiselta, ja Yhdysvallat avautuu vasta marraskuun alussa.

”Markkinoistamme siis vain noin puolet on tällä hetkellä auki matkustukselle, mikä on selvästi vähemmän kuin monilla muilla eurooppalaisilla lentoyhtiöillä”, Manner toteaa.

Yhtiö kertoo aloittaneensa asiakaspalvelunsa normalisoinnin ja palvelujen avaamisen. Maskien kaltaiset terveysturvallisuustoimet jatkuvat lennoilla edelleen.

Lue lisää: Helsinki-Vantaa sykkii taas elämää – HS:n erikoisartikkeli näyttää, kuinka Suomen portti maailmaan avautuu

Toimitusjohtaja Manner kertoi tiistaisessa lehdistötilaisuudessa, että Finnair valmistautuu liikematkustamisen vähentymisen tekevän loven yhtiön kassaan. Yle kertoi maanantaina, että sen kyselyssä lähes puolet suurista pörssiyhtiöistä arvioi liikematkojen ja matkakulujen vähenevän 20–40 prosentilla pandemiaa edeltävästä ajasta.

Manner kuitenkin uskoi, että laatua korostava vapaa-ajanmatkustus tasapainottaa tilannetta. Yhtiö on lanseeraamassa ensi vuoden alussa uutta premium economy -matkustusluokkaa.

Mannerin mukaan Finnair on leimallisesti vapaa-ajanmatkustuksen lentoyhtiö: ennen pandemiaa liikematkustajat muodostivat yhtiön asiakkaista 20 prosenttia ja liikevaihdosta 30 prosenttia.

Artikkeliin liittyviä aiheita