Sanoma kasvatti tulostaan ja liikevaihtoaan – ”Median käyttö sekä uutisten että viihteen osalta on palaamassa pandemiaa edeltäville tasoille” - Talous | HS.fi

Sanoma kasvatti tulostaan ja liikevaihtoaan – ”Median käyttö sekä uutisten että viihteen osalta on palaamassa pandemiaa edeltäville tasoille”

Yhtiön operatiivinen liikevoitto ilman hankintamenojen poistoja kasvoi 32 prosenttia. Sanoman mukaan kuluttajien median käyttö on palaamassa koronapandemiaa edeltävälle tasolle.

Sanoman talousjohtaja ja operatiivinen johtaja Markus Holm sekä toimitusjohtaja Susan Duinhoven heinäkuussa 2019.

27.10.2021 9:08

Media- ja oppimateriaaliyhtiö Sanoman operatiivinen liikevoitto ilman hankintamenojen poistoja kasvoi 32 prosenttia ollen 147 miljoonaa euroa heinä-syyskuussa. Viime vuonna vastaavaan aikaan lukema oli 112 miljoonaa euroa.

Yhtiön mukaan tulos parani Learning-segmentissä espanjalaisen oppimateriaalikustantajan Santillana Spainin yritysoston ja orgaanisen kasvun ansiosta. Media Finland -segmentissä kasvu pysyi vakaana liiketoiminnan kulujen normalisoituessa koronaviruspandemian jälkeen.

Sanoman liikevaihto kasvoi 486 miljoonaan euroon vuoden kolmannella neljänneksellä, kun se viime vuoden vertailujaksolla oli 401 miljoonaa euroa.

Sanoman toimitusjohtaja Susan Duinhoven on tyytyväinen yhtiön liiketoiminnan kehittymiseen tänä vuonna.

”Konsernin liikevaihto kasvoi 20 prosenttia edellisvuoden tammi–syyskuuhun verrattuna, kun vahva orgaaninen liikevaihdon kasvu täydensi yritysostojen tuomaa kasvua”, Duinhoven toteaa osavuosikatsauksessa.

Duinhovenin mukaan Learning-osiolle vuoden kolmas neljännes on aina vuoden tärkein ja tänä vuonna sen merkitys korostui Santillana-yritysoston ja Puolassa käynnissä olevan opetussuunnitelmauudistuksen takia.

”Näissä kahdessa maassa oppimateriaalien myynti keskittyy vielä enemmän uuden lukuvuoden alkuun ja näin ollen kolmanteen vuosineljännekseen kuin muissa toimintamaissamme”, Dunhoven sanoo.

Media Finland -segmentin kasvu oli vahvaa usealla liiketoiminta-alueella, mutta koronapandemian vauhdittamassa tilausmäärien kasvussa näkyy Duinhovenin mukaan hidastumisen merkkejä.

”Uskomme, että tämä yleinen trendi osoittaa, että ihmisten median käyttö, sekä uutisten että viihteen osalta, on palaamassa pandemiaa edeltäville tasoille.”

Sanoma arvioi, että sen tämän vuoden liikevaihto on 1,2–1,3 miljardia euroa. Operatiivisen liikevoittomarginaalin ilman hankintamenojen poistoja yhtiö odottaa olevan noin 15,5 prosenttia. Näkymä perustuu yhtiön mukaan yhdeksän ensimmäisen kuukauden hyvään kehitykseen sekä tapahtumiin ja mainontaan liittyvän epävarmuuden vähentymiseen.

Helsingin Sanomat on osa Sanoma-konsernia.

Artikkeliin liittyviä aiheita