Wärtsilän kannattavuus kohenee vähitellen - Talous | HS.fi

Wärtsilän kannattavuus kohenee vähitellen

Liikevaihto ja liiketulos paranivat selvästi viime vuoden heikoista luvuista. Energialiiketoiminnan uusista tilauksista jo 90 prosenttia on akkuvarastoja.

Wärtsilän liikevaihto ja tulos kohenivat selvästi viime vuoden kolmannen vuosineljänneksen heikoista luvuista.

26.10. 8:37 | Päivitetty 26.10. 14:18

Laivamoottoreita, voimaloita ja energiavarastoja tekevän Wärtsilän liikevaihto ja tulos kohenivat selvästi viime vuoden kolmannen vuosineljänneksen heikoista luvuista.

Yhtiö myös kertoo viimeisen vuosineljänneksen näyttävän huomattavasti viime vuotta paremmalta.

Wärtsilä on kärsinyt rajusti ja kärsii yhä koronaepidemiasta, koska se on lamauttanut risteilyalusten tilausmarkkinan lähes täysin ja vähentänyt myös kehittyviin maihin myytävien polttomoottorivoimaloiden kysyntää.

Wärtsilä tekee laivamoottoreita erityisesti risteilyaluksiin ja niin sanottuihin erikoislaivoihin, joita käytetään esimerkiksi merituulivoimaloiden asennuksessa.

Wärtsilän tilauskertymä kasvoi kolmannella vuosineljänneksellä 21 prosenttia 1 186 miljoonaan euroon. Liikevaihto kasvoi heinä–syyskuussa 11 prosenttia 1 103 miljoonaan euroon viime vuoden vastaavan ajan 995 miljoonasta eurosta.

Liikevaihdosta jo yli puolet oli palveluita.

Vertailukelpoinen liiketulos parani peräti 43 prosenttia 87 miljoonaan euroon, mikä oli 7,9 prosenttia suhteessa liikevaihtoon.

"Vakautuminen ja elpyminen jatkuivat vuoden 2021 kolmannella neljänneksellä molemmilla loppumarkkinoillamme”, toimitusjohtaja Håkan Agnevall sanoo.

Agnevallin mukaan laivatilaukset Wärtsilälle tärkeillä markkinoilla pysyivät edelleen heikkoina. Risteilylaivoista noin puolet on yhä satamissa ja monissa maissa risteilytoimintaa on yhä rajoitettu.

Liikenteeseen palaavilla risteilylaivoilla tarvitaan kuitenkin huoltoja ja muita palveluita, mikä näkyi palvelujen hyvässä kysynnässä.

Wärtsilä on viime aikoina panostanut laivamoottoreissa hiilidioksidivapaita polttoaineita käyttävien moottoreiden kehittämiseen.

Yhtiö on pitkällä ammoniakkia käyttävän moottorin kehittämisessä ja nyt se kertoo sopineensa sopimuksen Samsung Heavy Industriesin kanssa yhteistyöstä ammoniakkimoottoreita käyttävien konttilaivojen kehittämisestä.

Yhtiön tavoitteena on, että sillä on vuoteen 2030 mennessä valmiina tuotteet, jotka käyttävät hiilettömiä polttoaineita kuten ammoniakkia tai vetyä.

”Asiakkaista on sitten kiinni, ottavatko he niitä käyttöön”, Agnevall sanoo.

Wärtsilä on panostanut myös uusiutuvan sähköntuotannon vakautta ja säätövoimaa tuottaviin järjestelmiin.

Tuuli- ja aurinkosähköä tuottavien järjestelmien teho voi vaihdella nopeasti.

Järjestelmiä voi tasapainottaa Wärtsilän nopeasti käynnistyvän voimalan ja akkujärjestelmän yhdistelmällä tai pelkällä akkuvarastolla. Yhtiö on myynyt varastointiratkaisuja tänä vuonna esimerkiksi Yhdysvaltoihin, Italiaan ja Australiaan.

Toimitusjohtaja Agnevall kertoo, että energialiiketoiminnan uusista tilauksista jo 90 prosenttia oli akkuvarastojärjestelmiä.

”Ja liikevaihdostakin yli 40 prosenttia tuli niistä. Näiden järjestelmien kysyntä yhdessä polttomoottorisäätövoiman kanssa on erittäin vahvaa esimerkiksi Yhdysvalloissa ja Etelä-Amerikassa.”

Muuten voimalaitosmarkkinoilla on ollut Wärtsilän mukaan yhä koronaepidemian takia suhteellisen hiljaista erityisesti kehittyvissä maissa. Wärtsilä myy dieselillä ja maakaasulla käyviä sähkövoimaloita ja iso osa markkinoista on kehittyvissä maissa.

Wärtsilän mukaan voimalatilauksia lykätään nyt eri puolilla maailmaa, kun maiden energiapolitiikkaa arvioidaan ilmastonmuutoksen torjunnan näkökulmasta.

Wärtsilän markkinaosuus alle 500 megawatin voimalaitosten markkinoilla on toisaalta myös pienentynyt kolmannen vuosineljänneksen aikana vain kuuteen prosenttiin.

Agnevallin mukaan tämä on väliaikaista ja johtuu siitä, että Wärtsilä on voimalatoimituksissa vahva nimenomaan kehittyvissä maissa, joissa epidemia on vielä huonossa tilanteessa.

”Kehittyvillä markkinoilla epidemiatilanne on vielä huono ja rokotekattavuus etenee hitaasti. Mutta siellä on paljon tarjousmenettelyjä varhaisessa vaiheessa. Se markkina piristyy kyllä”, Agnevall sanoo.

Wärtsilä kertoi tiistaina uusista ilmastotavoitteistaan. Yhtiö aikoo olla hiilineutraali vuoteen 2030 mennessä. Tavoite kattaa suorat kasvihuonekaasupäästöt yhtiön omasta toiminnasta ja ostetun energian.

Yhtiö aikoo päästä tavoitteeseen muun muassa säästämällä energiaa, ostamalla vihreää sähköä, vaihtamalla polttoaineita ja kompensoimalla omia päästöjään rahoittamalla päästövähennystoimia yhtiön oman toiminnan ulkopuolella.

Wärtsilän osakekurssi nousi voimakkaasti osavuosikatsauksen julkistamisen jälkeen.

Artikkeliin liittyviä aiheita