Lontoo laajensi autojen päästörajoitusalueita - Talous | HS.fi

Lontoo laajensi autojen päästörajoitusalueita

Saastuttavalla autolla ajosta veloitetaan 12,50 punnan päivämaksu entistä suuremmalla alueella.

Lontoon päästörajoitusalue laajeni maanantaina.

25.10. 18:41

Lontoon kaupunki laajensi maanantaista lähtien aluetta, jolla veloitetaan vanhoilla saastuttavilla autoilla ajosta, kertoo uutistoimisto AFP.

Lontoo otti päästörajoitusalueet alun perin käyttöön huhtikuussa 2019. Saastuttavalla autolla ajosta kaupungin keskustassa on veloitettu 12,50 punnan (14,70 euron) päivämaksu.

Maanantaina veloitusalue laajeni kattamaan suuremman alueen Lontoon pohjoisen ja eteläisen kehätien välissä. Alueella asuu lähes neljä miljoonaa asukasta.

Lue lisää: Lontoon uudet päästö­rajoitukset sotkevat auto­markkinoita, osa vanhoista autoista happanee käsiin vaikka käytetyt autot ovat ennätys­hinnoissa Britanniassa

Lontoon pormestari Sadiq Khan totesi Twitter-viestissään, että toimenpide tuo puhtaampaa ilmaa miljoonille lontoolaisille.

Yleisradioyhtiö BBC:lle Khan sanoi, että alkuperäinen päästörajoitusalue on vähentänyt hiilidioksidipäästöjä ja myrkyllisiä hiukkasia ilmassa.

Laajennetun alueen ennakoidaan Khanin mukaan vähentävän hiilidioksidipäästöjä sata kilotonnia ensimmäisen vuoden aikana. Hänen mukaansa se vastaa noin 60 000 auton päästöjä.

Päästömaksu koskee henkilöautoja, moottoripyöriä, pieniä pakettiautoja ja pienoisbusseja. Maksu perustuu ajoneuvojen päästöihin.

Käytännössä vuoden 2005 jälkeen rekisteröidyt bensiiniautot ja vuoden 2015 syyskuun jälkeen rekisteröidyt diesel-autot on vapautettu maksusta.

Päästömaksua on kritisoitu sillä, että se on ”vero” köyhimmille autoilijoille, joilla ei ole varaa korvata vanhaa saastuttavaa autoa uudella.

Lontoon keskustassa autoilevien täytyy maksaa ruuhka-aikaan myös 15 punnan maksu. Ruuhkamaksu otettiin käyttöön vuonna 2003.

Artikkeliin liittyviä aiheita