Stockmannin tavaratalot punnersivat voitolle asiakasvirtojen elpyessä: ”Ihmiset ovat palanneet töihin ja uusineet garderobiaan” - Talous | HS.fi

Stockmannin tavaratalot punnersivat voitolle asiakasvirtojen elpyessä: ”Ihmiset ovat palanneet töihin ja uusineet garderobiaan”

Stockmann-konserniin kuuluva vaateketju Lindex teki historiansa parhaan neljännesvuosituloksen.

Stockmann-divisioona eli tavaratalot paransi tulostaan lähes viidellä miljoonalla eurolla ja ylsi positiiviseen tulokseen ensi kertaa sitten vuoden 2019 loppuneljänneksen.

29.10.2021 8:57 | Päivitetty 29.10.2021 13:41

Tavarataloyhtiö Stockmann teki selkeän tulosparannuksen vuoden kolmannella neljänneksellä. Stockmann-konsernin oikaistu liiketulos kohosi 33,3 miljoonaan euroon, kun se vuotta aiemmin oli 16,5 miljoonaa euroa.

”Rokotusasteen nousun myötä asiakasvirrat alkoivat nousta paremmalle tasolle kolmannella neljänneksellä”, sanoo toimitusjohtaja Jari Latvanen osavuosikatsauksessa.

Konsernin perinteinen syömähammas eli vaateketju Lindex teki historiansa parhaan vuosineljänneksen tuloksen eli 31,6 miljoonaa euroa.

”Lindex teki erittäin hyvän tuloksen, kun myynti kasvoi kaikilla markkinoilla ja liiketoiminta-alueilla ja suhteellinen myyntikate oli erittäin korkea. Kävijämäärien kasvu vauhditti kivijalkamyymälöiden myyntiä, ja verkkokaupan vahva kehitys jatkui”, Latvanen kertoo.

Kaksi kolmasosaa konsernin liikevaihdosta tulee Lindexiltä. Etenkin verkkokauppa on vauhdittanut Lindexin kansainvälistä kasvua, kun myynti on kasvanut kolmansien verkkokauppa-alustojen, kuten Zalandon ja Asosin kautta. Lindexin online-myynnin osuus myynnistä kolmannessa kvartaalissa oli 17,9 prosenttia. Online-myynti kasvoi 54,5 prosenttia vuoteen 2020 verrattuna.

”Lindex tuottaa itse kaiken valikoimansa, joten pystymme helposti myymään Lindex-valikoimaa kolmansille alustoille”, Latvanen kertoo HS:lle.

Lindexin menestystä selittää Latvasen mukaan myös se, että sen strategia on selkeä.

”Korkea osaaminen naisten alusvaatteissa ja lastenvaatteissa on se, mitä asiakkaat arvostavat.”

Vastuullisuuspuolella Lindex profiloituu Latvasen mukaan yhdeksi parhaista toimijoista Aasiassa.

Yhtiö on rekrytoinut managerin vetämään naisten voimaantumista edistävää kampanjaa. Tavoitteena on, että vuoteen 2025 mennessä 80 prosenttia ensimmäisen tason toimittajista on toteuttanut We Women- ja Her health -ohjelmat. Yhtiö on myös allekirjoittanut kansainvälisen sopimuksen tekstiilialan terveyden ja turvallisuuden edistämiseksi.

Ruotsissa ja Norjassa Lindex-liikkeissä pilotoidaan käytettyjen vaatteiden myyntiä.

Latvasen mukaan yhtiö seuraa omien tuotteidensa osalta hiilijalanjälkeä arvoketjussa.

”Kestävyys on toimintamme keskiössä. Stockmannin vastuullisuusohjelman päivitys on parhaillaan käynnissä", Latvanen sanoo.

Stockmann-divisioona eli tavaratalot paransi tulostaan lähes viidellä miljoonalla eurolla ja ylsi positiiviseen tulokseen ensi kertaa sitten vuoden 2019 loppuneljänneksen. Heinä–syyskuussa Stockmann-divisioonan oikaistu liiketulos oli 0,1 miljoonaa euroa eli niukin naukin plussalla.

”Taustalla on prosessiparannuksia ja operatiivista tehostamista. Lisäksi olemme tuoneet valtavasti uusia brändejä taloon”, Latvanen sanoo.

Sekä miesten että naisten muotikauppa kasvaa nyt hyvää vauhtia, Latvanen sanoo.

”Syksyllä on nähty, että ihmiset ovat palanneet töihin ja uusineet garderobiaan. Jos katson päivittäistavarakaupan markkinaosuuksia, niin Stockmann on ottanut osuuksia tästä.”

Stockmannin mukaan tavaratalomyynti on kasvanut tasaisesti ja selvästi vuoden jokaisella neljänneksellä, kun taas kävijämäärät pysyivät ennallaan ensimmäisellä ja toisella neljänneksellä mutta kasvoivat huomattavasti kolmannella neljänneksellä rokotusasteen nousun myötä.

”Kivijalka ei häviä, vaan kyse on kivijalan ja digitaalisuuden yhteensovittamisesta”, Latvanen sanoo.

”Meille on tärkeintä, että palvelemme asiakasta ihan kaikissa kanavissa parhaalla mahdollisella tavalla.”

Stockmannilla on tällä hetkellä käynnissä yt-neuvottelut Suomessa. Noin 105 positiota häviää Suomesta, ja uusia positioita perustetaan noin 50.

”Digitaalisuus muuttaa toimintaa, ja me tarvitsemme uutta osaamista. Neuvotteluita käydään hyvässä hengessä, kun selitämme, miksi meidän pitää muuttua”, Latvanen sanoo.

Konsernin liikevaihto heinä–syyskuussa oli 237,8 miljoonaa euroa. Liikevaihto kasvoi 12 prosenttia vuoden takaisesta vertailukelpoisilla valuuttakursseilla mitattuna.

Stockmann pitää tulosohjeistuksensa ennallaan. Stockmann odottaa konsernin liikevaihdon kasvavan selvästi ja oikaistun liiketuloksen olevan selvästi positiivinen edellyttäen, että merkittäviä koronarajoituksia ei aseteta.

”Olemme joka kvartaalissa parantaneet tulostamme molemmissa divisioonissa. Uskomme tämän jatkuvan, jollei korona tuo uusia haasteita”, Latvanen kertoo.

Latvian Stockmann on tällä hetkellä Herkku-myymälää lukuun ottamatta suljettu ainakin marraskuun 15. päivään asti. Baltiassa Herkku-myymälät ovat vielä Stockmannin omistuksessa.

Stockmannin mukaan yhtiön saneerausohjelma on edennyt suunnitelman mukaisesti.

Stockmann hakeutui yrityssaneeraukseen keväällä 2020. Tämän vuoden helmikuussa Helsingin käräjäoikeus hyväksyi Stockmannin saneerausohjelman. Ohjelma perustuu Stockmannin tavarataloliiketoiminnan jatkamiseen, Helsingin, Tallinnan ja Riian tavaratalokiinteistöjen myyntiin ja takaisinvuokraukseen sekä Lindexin jatkamiseen osana Stockmann-konsernia.

Kiinteistöjä ei ole vielä myyty, ja alkuperäinen aikataulu niiden myymiselle oli tämän vuoden loppuun mennessä.

”Kyseessä on kolme isoa kiinteistöä, joten potentiaalisten ostajien kanssa tehtävä työmäärä on valtava. Kaikissa kolmessa maassa tilanne on hieman erilainen, eri ostajilla on eri intressejä talon osalta”, Latvanen sanoo.

Yhtiö on saanut lisäaikaa kiinteistöjen myymiseksi vuoden 2022 ensimmäisen kvartaalin loppuun asti.

”Joulu on meille erittäin tärkeä tuloksentekemisalue, nyt meidän pitää keskittyä kaupantekoon. Kiinteistöjen myynnin läpiviemiseen tarvitaan lisäaikaa, joten myynnit siirtyvät mahdollisesti ensi vuoteen”, Latvanen sanoo.

Artikkeliin liittyviä aiheita