Taksialan korona-ahdinko alkaa viimein lähestyä loppuaan, mutta nyt edessä on uusi ongelma: ”Kuljettajapula on todellisuutta jo tällä hetkellä” - Talous | HS.fi

Taksialan korona-ahdinko alkaa viimein lähestyä loppuaan, mutta nyt edessä on uusi ongelma: ”Kuljettajapula on todellisuutta jo tällä hetkellä”

Taksialan toimijat uskovat, että tuleva pikkujoulukausi vietetään taksinkuljettajien näkökulmasta jo lähes tavallisissa merkeissä.

Taksiala on on kärsinyt koronaepidemian aikana, kun ihmiset ovat pysytelleet kotona.

7.11.2021 20:32

Viime vuonna pikkujoulukausi oli taksialalla murheenkryyni. Siinä missä tavallisesti marraskuu ja joulukuun alkupuolisko ovat taksiliikenteen kulta-aikaa ja tilausmäärät hyvissä lukemissa, ei viime vuonna vastaavanlaista piikkiä nähty.

”Käytännössä pikkujoulukautta ei ollut. Koronarajoitukset olivat silloin niin rajuja, että niitä vietettiin korkeintaan kotisohvalta käsin. Ja se näkyi taksialalla”, Lähitaksin toimitusjohtaja Juha Pentikäinen muistelee viime vuotta.

Tänä vuonna tilanne näyttää kuitenkin hänen mukaansa onneksi toisenlaiselta.

”Kyllähän rajoitteiden purku on ihan selkeästi saanut väkeä varaamaan pikkujouluja. Tämänhetkinen tuntuma itsellä on, että kyllä tänä vuonna pikkujouluja pidetään melko hyvin”, Pentikäinen toteaa.

Näkemyksen vahvistaa myös 02 Taksin operatiivinen johtaja Petteri Niemi. Hänen mukaansa viime kuun lopulla vietetty halloween-viikko antoi osviittaa juhlakausien kasvaneesta kysynnästä: vuoden takaiseen tilanteeseen verrattuna taksitilauksia oli yli 90 prosenttia enemmän.

Vastaavanlaista nousua hän odottaa myös nyt alkavalla pikkujoulukaudella. Esimerkiksi marraskuun ensimmäisenä viikonloppuna taksien tilausmäärät olivat 02 Taksin omien tilastojen mukaan kaksinkertaiset vuoden takaiseen verrattuna sekä Helsingin alueella että koko maassa.

”Eräs yrittäjä totesi, että kaikki, ketkä ovat pystyneet taksialalla lopettamaan, ovat sen myös tehneet.”

Täysin entiselleen taksiala ei ole vielä koronaepidemiasta palautunut. Mikäli tarkastellaan finanssikonserni Nordean analysoimaa maksukorttidataa, lokakuun puolivälissä taksimatkoja maksettiin kortilla noin 25 prosenttia vähemmän kuin samaan aikaan syksyllä 2019 ennen pandemiaa. Tämäkin tarkoittaa kuitenkin huomattavaa nousua viime vuoden alhosta.

Pahimmillaan koronapandemian alkuvaiheilla kyytien määrä putosi Lähitaksin Pentikäisen mukaan jopa 80 prosenttia tavanomaisesta. Kesällä 2020 tilanne parani hieman, mutta vuosi sitten syksyllä kasvaneet tartuntaluvut veivät jälleen asiakkaat taksialalta.

”Silloin näkymät olivat aivan katastrofaaliset, ja moni yrittäjä oli inhimillisessä kriisissä. Monilta pienyrittäjiltä katosi jopa 80 prosenttia liikevaihdosta taivaan tuuliin”, Pentikäinen kuvailee.

”Eräs yrittäjä totesi, että kaikki, ketkä ovat pystyneet taksialalla lopettamaan, ovat sen myös tehneet”, Pentikäinen lisää ja toteaa, että tämä myös näkyy taksikuskien määrässä tällä hetkellä.

Koronapandemian alkamisen jälkeen taksialalta on Taksi Helsingin toimitusjohtajan Jari Kantosen mukaan itse asiassa kadonnut niin paljon yrittäjiä ja työntekijöitä, että taksikuskien määrään nähden taksitilauksia on suurin piirtein saman verran kuin syksyllä 2019.

”Kun jakajia on vähemmän, niin niille, jotka alalle ovat jääneet, töitä riittää tietenkin enemmän. Taksiyrittäjien näkökulmasta tilanne on siis tällä hetkellä hyvä”, Kantonen sanoo.

”Monet yrittäjät ovat kommentoineet, että tällä hetkellä ajoja riittää päivittäin varsin hyvin.”

Pikkujouluaika on perinteisesti taksialalle tärkeä sesonki. Kuva marraskuulta 2018, kun koronapandemia ei vielä rajoittanut taksinkäyttäjien pikkujoulunviettoa.

Taksiyrittäjien ja -kuskien määrän vähenemisessä voidaankin nähdä taksialan seuraava haaste: pula taksinkuljettajista.

Kantonen sanoo, ettei vielä olisi liian huolissaan tämänhetkisestä kuljettajatilanteesta. Hänen mukaansa moni yrittäjä kuitenkin palkkaisi enemmänkin kuljettajia, mikäli hakijoita vain riittäisi.

Lähitaksin Pentikäinen pitää tilannetta sen sijaan haasteellisempana kuin Kantonen.

”Näkisin, että kuljettajapula on todellisuutta jo tällä hetkellä, ja kuljettajien saatavuus on kysyntään nähden aivan liian heikolla tasolla’”, Pentikäinen sanoo.

Hänen mukaansa se ei näy ainakaan vielä asiakkaille taksien odotusajoissa, koska monet yrittäjät tekevät pitkiä työpäiviä.

”Nyt olisi erinomaisen hyvä hetki ryhtyä taksinkuljettajaksi tai palata takaisin alalle. Kysyntää riittää jo tällä hetkellä, ja toivoa valoisammasta tulevaisuudesta on.”

Myös 02 Taksin Niemi vahvistaa orastavan kuljettajapulan: hänen mukaansa moni taksiyrittäjä on viime aikoina valitellut haasteita kuljettajien saamisessa. Pentikäisen tavoin Niemikään ei kuitenkaan usko, että tilanne ainakaan vielä näkyy asiakkaille saakka.

”Taksialalla on tietynlaisia ruuhkahuippuajankohtia, kuten pikkujoulut. Silloin tarve kyydeille on niin kova, että näinä ajankohtina ei ole koskaan riittävästi takseja.”

”Yleisesti ottaen kuitenkin uskon, että nyt alkava pikkujoulukausi tulee sujumaan hyvin varsinkin Helsingissä, jossa autoilijoita on enemmän. Maakunnissa taksikuskien määrän vähentyminen saattaa kuitenkin näkyä myös asiakkaille tavanomaista pidempinä odotusaikoina.”

Artikkeliin liittyviä aiheita