Optiikkaa kehittävä suomalaisyritys Dispelix hyötyy Facebookin metaversumi-hypestä. - Talous | HS.fi

Optiikkaa kehittävä suomalaisyritys Dispelix hyötyy Facebookin metaversumi-hypestä

Linssejä lisätyn todellisuuden laseihin kehittävä Dispelix sai sijoittajilta 18,5 miljoonaa euroa lisää kasvupääomaa.

Dispelixin toimitusjohtaja Antti Sunnari. Hänellä on päässään lasit, joiden linssiteknologia on yhtiön kehittämää.

16.11.2021 8:00

Facebookin isot puheet metaversumista voivat olla epämääräisiä, mutta ainakin ne satavat suoraan erään suomalaisen teknologiayrityksen laariin.

Lisätyn todellisuuden näyttöteknologiaa kehittävä Dispelix kertoo saaneensa sijoittajilta lisää kasvupääomaa keväällä julkistetun 10 miljoonan euron potin lisäksi. Nyt uutta rahaa on 18,5 miljoonaa euroa.

Tiedotteessa yhtiö kuitenkin puhuu 33 miljoonan dollarin (28 miljoonan euron) rahoituskierroksesta, sillä siinä vanha ja uusi raha on paketoitu yhteen.

Sijoittajina olivat yhdysvaltalaiset pääomasijoittajat Atlantic Bridge, CCB Trust ja Flashpoint sekä monialakonserni 3M. Rahoituskierrokselle osallistuivat myös suomalaiset Lifeline Ventures, VTT Ventures ja valtion pääomasijoitusyhtiö Tesi.

Se, miksi suomalaisen startupin teknologia on nyt aiempaa kuumempaa, johtuu Facebookin metaversumi-visiosta, jonka symbolina yhtiö myös muutti nimekseen Meta.

Mark Zuckerberg ei näe metaversumia vain virtuaalitodellisuutena (VR), vaan myös reaalimaailmaan kytkeytyvänä lisättynä todellisuutena (AR).

Zuckerbergin mukaan yksi teknologiayritysten suurimmista haasteista seuraavan kymmenen vuoden aikana on upottaa supertietokone tavallisiin silmälaseihin, jotka mahdollistaisivat lisätyn todellisuuden käytön arjessa.

Lue lisää: Mitä mietit, Facebook?

Ja juuri siinä suomalaisen Dispelixin näyttöteknologia voi olla osa ratkaisua.

Dispelixin tuote on käytännössä valojohde, joka hyödyntää Suomessa kehitettyä syvällistä fotoniikan osaamista. Yhtiön kehittämiä linssejä voidaan käyttää esimerkiksi lisätyn todellisuuden laseissa.

Kyse on teknologisesta läpimurrosta, joka mahdollistaa hyvin ohuen ja kevyen linssin. Sen avulla voi valmistaa jopa koko päivän pidettäviä tavallisia silmälaseja muistuttavat lasit.

”Itse laserprojektori on todella pieni, pikkurillinpään kokoinen. Olemme tällä hetkellä ainoa kehittäjä, joka pystyy tällaiseen”, Sunnari sanoo

Dispelixin asiakkaat ovat vielä liikesalaisuus, mutta kyse on isoista teknologiayrityksistä. Käytännössä tällaisia kuluttajille suunnattun lisätyn todellisuuden laseja voivat suunnitella esimerkiksi Applen, Facebookin, Googlen ja Tencentin kaltaiset teknolgiayhtiöt.

Dispelix kertoo, että sillä on linsseihin liittyen 43 myönnettyä ja haettua patenttiperhettä. Sen teknologiaa hyödyntäviä asiakkaiden tuotteita on tulossa markkinoille yhtiön mukaan vuoden 2023 aikana.

Lue lisää: Läpimurron kynnyksellä

Kesän jälkeen kiihtynyt pöhinä metaversumi-ilmiön ympärillä on Dispelixin mukaan näkynyt myös sen ympärillä. Toisaalta monet sen asiakkaista ovat samaan aikaan siirtymässä tuotekehityksestä lähelle teollista valmistamista ja tuotteiden tuomista markkinoille.

”Jos haluat olla metaversumin sisällä kuin elokuvissa, se onnistuu VR-laseilla. Mutta jos ajatellaan muita käyttötarkoituksia liikkeellä ollessa, tarvitaan läpinäkyvä linssi. Ja se on se, mitä me teemme”, Antti Sunnari sanoo.

Kyse voisi olla esimerkiksi navigoinnissa tai urheilussa käytettävistä sovelluksista, joiden sisältöjä heijastetaan linssiin. Itse laskentateho ja internetyhteys pysyisivät yhä käyttäjän matkapuhelimessa, lasit ovat lisälaite.

Dispelixillä on nyt noin 80 työntekijää, ja tänä vuonna se on avannut tytäryhtiön myös Kiinaan.

Näyttötekniikkaa lisätyn todellisuuden laseihin kehittävä Dispelix on komponenttivalmistaja teknologiayhtiöille, jotka nyt valmistautuvat julkaisemaan uusia kuluttajille suunnattuja laseja.

Sen pahin kilpailija ostettiin kesällä, mikä parantaa suomalaisen teknologian mahdollisuuksia markkinoilla. Kyse oli Wave Opticsista, joka kehitti myös näyttöteknologiaa lisätyn todellisuuden laseihin. Snapchat-viestisovelluksesta tunnettu amerikkalainen pörssiyhtiö Snap osti sen noin 436 miljoonalla eurolla.

Brittiläinen Wave optics oli 2014 perustettu yhtiö jolla oli noin 125 työntekijää ja se oli kerännyt yhteensä 56 miljoonaa euroa sijoittajilta. Se on siis kohtuullisen lähellä oleva verrokki Dispelixiin.

”Se oli meidän suorin ja pahin kilpailijamme. Jos alalla oli kaksi hyvää yritystä, he olivat se toinen. Kyllähän tuon kokoinen kauppa melko samankokoisesta kilpailijasta vaikutti myös meidän rahoituskierrokseemme”, Sunnari sanoo.

Hänen mukaansa Dispelixin rahoituskierrokselle oli lopulta tungosta, ja yhtiö pääsi valitsemaan sijoittajista sille hyödyllisimmät. Atlantic Bridgellä oli eniten osaamista ja verkostoja puolijohdealalla.

Seuraavaksi yhtiön suunnitelmissa on kasvattaa tuotantoa sen mukaan, kun sen asiakkaiden tuotteet lähestyvät markkinoille tulemista.

Dispelixin liikevaihto oli viime vuonna vasta 1,2 miljoonaa euroa, ja se koostui pääasiassa asiakkaiden kanssa tehdyistä tuotekehitysprojekteista. Yhtiö teki 6,4 miljoonan euron liiketappion.

Vuonna 2015 perustetulle startupille markkinan syntymisen odottaminen on ollut pitkä aika.

”Tässä on kuljettu vaikka mitä hypekäyriä läpi. Olemme nähneet yritysten nousuja ja laskuja ympärillämme. Uuden markkinan luominen vie aikaa", Sunnari sanoo.

Artikkeliin liittyviä aiheita