Mikä tekee massiivista tappiota tehneestä Woltista näin käsittämättömän arvokkaan? - Talous | HS.fi

Mikä tekee massiivista tappiota tehneestä Woltista näin käsittämättömän arvokkaan?

Amerikkalainen Doordash valmistautuu alustayhtiöiden globaaliin kilpailuun, ja tuossa kilpailussa mutkattomasti toimiva ja tehokkaasti laajeneva suomalainen yritys on väkevä ase, kirjoittaa taloustoimittaja Juha-Pekka Raeste.

Woltin lähettejä työssään Helsingissä.

10.11.2021 10:12

Amerikkalainen kuljetusjätti Doordash kertoi tiistaina, että se ostaa ruokalähettiyhtiö Woltin seitsemällä miljardilla eurolla eli 8,1 miljardilla dollarilla.

Doordashin kurssi nousi jälkipörssissä liki 20 prosenttia. Ainakin sijoittajat olivat siis innoissaan kaupasta.

Mikä teki seitsemän vuotta vanhasta Woltista näin käsittämättömän arvokkaan? Kysymys herää myös siksi, että yhtiö on tehnyt koko olemassaolonsa ajan massiivisia tappioita.

Paras selitys löytyy Woltin ketteryydestä. Se tarkoittaa kykyä luoda hyvä palvelukokemus ja toisaalta kykyä vallata uusia markkinoita tehokkaasti ja edullisesti.

Woltin sovellus toimii, ja se on kyennyt laajentumaan nopeasti. Yhtiö aloitti Suomesta, mutta nyt se toimii jo 23 maassa ja yli sadassa kaupungissa.

Sijoittajille tässä yhtälössä on yksi keskeinen tieto: Woltin toiminta tapaa muuttua uusissa kaupungeissa kannattavaksi alle kuudessa kuukaudessa.

Tiukasti kilpaillulla alalla uusien alueiden valtaaminen nopeasti on tärkeää, sillä lähettibisneksessä tapaa voittaa se, joka saa markkinat haltuunsa tehokkaimmin. Jos ja kun Woltilla on kyky vakiinnuttaa asemansa ennen muiden kilpailijoiden saapumista, sitä myös kannattaa rahoittaa.

Toinen Woltin hyve on ollut sen matala hierarkiataso.

Siinä missä moni jättiyhtiö rakentaa maakonttoreitaan byrokraattisesti, Wolt on mennyt maihin pienen iskujoukon voimin, etsinyt oikeat ihmiset, sitouttanut heidät ja pannut tuulemaan. Woltista on kerrottu, että erityisesti tätä sen kykyä murtautua uusille markkinoille kilpailijatkin kadehtivat.

Myös Woltin tuote ja asiakassuhde vaikuttavat olevan kunnossa. Kun tilaus mokataan, rahat palautetaan nopeasti. Monelle asiakkaalle brändi on suorastaan rakas.

Woltin hurjan arvostuksen takana on toki myös sijoittajien usko siihen, että ruuan ja tavaroiden kotiinkuljetus on muuttumassa perustavanlaatuisesti.

Koronapandemian aika on antanut valtavan sysäyksen erityisesti ravintolaruoan kotiinkuljetuksille – wolttauksesta on tullut monelle arkea.

Silloin ne alustayhtiöt, jotka hoitavat ohjelmistojen avulla laskutuksen ja kuljetuspalvelut, ovat vahvoilla. Ohjelmisto tekee suuren osan työstä, ja pieniltä ravintoloilta voidaan napata välistä jopa 30 prosenttia ruuan hinnasta.

Tämä pitkäaikaisen kasvun mahdollisuus ruuan jakelun muutoksessa saa sijoittajat innostumaan.

Alustataloudessa henkiin jää yleensä 3–5 suurta peluria ja joukko paikallisesti vahvoja toimijoita. Uberin ja Doordashin kaltaisten kuljetusjättien täytyy jo varautua maailmanlaajuiseen taisteluun.

Tällöin Woltin kaltainen raikas, edullisesti ja kannattavasti laajentuva sissiryhmä on hyvä vaihtoehto kansainvälisen laajentumisen työkaluksi.

Juuri tähän tehtävään Woltin perustaja Miki Kuusi Doordashiin värvättiin –vastaamaan koko yhtiön kansainvälisestä laajentumisesta. Doordash osti paitsi yhtiön, myös osaamista.

Suomalaiselle mutkattomuudelle on siis kysyntää. Itse asiassa se voi tehdä ideaansa uskovasta startup-yrittäjästä seitsemässä vuodessa miljardöörin.

Woltista maksettu seitsemän tuhannen miljoonan euron eli 8,1 miljardin dollarin hinta tuntuu toki aivan holtittomalta.

Esimerkiksi aina 1870-luvulle asti ulottuvaa historiaa esittelevän metsäyhtiö UPM:n markkina-arvo on tällä viikolla ollut noin 16,5 miljardia euroa eli runsaat kaksi ”woltia”.

Verkossa Woltin 8,1 miljardin dollarin kauppahintaa on verrattu esimerkiksi siihen, että Disney osti Marvel-studiot neljällä miljardilla dollarilla, Lucasarts-studiot 4,05 miljardilla dollarilla ja Pixar-studiot 7,4 miljardilla dollarilla.

Näistä kaupoista on tosin jo vuosia. Hinta kertoo lähettiyritysten kuumana käyvästä kilpailusta ja matalan korkojen ja halvan rahan maailmasta.

Kannattaa myös muistaa, että Doordash toimii sekin vielä tappiolla. Vaikka koronapandemia on nostanut sen tilaukset ennätystasolle, yhtiön tappio oli viimeksi julkistetulla vuosineljänneksellä 102 miljoonaa dollaria.

Doordashin toimitusjohtaja Tony Xu voi kuitenkin olla ainakin keskiviikkona tyytyväinen ostokseensa. Hänen johtamansa yhtiön arvo nousi 20 prosenttia 65 miljardin dollarin arvoiseksi. Sijoittajien mielestä Wolt saatiin siis halvalla.

Ainakin amerikkalaiset sijoittajat uskovat, että Doordash tulee Uberin kanssa olemaan yksi niistä yhtiöistä, jotka jäävät kuljetusjättien pudotuspelissä henkiin.

Doordashin on myös helppo ostaa muita yhtiöitä, koska sen oma arvostustaso on niin korkea.

Kun sen arvostustaso erilaisilla liikevaihto- ja kannattavuusluvuilla laskettuna on pienempiä kilpailijoita korkeampi, se voi ostaa haastajia tai lupaavia kasvuyhtiöitä käyttäen maksuvälineenä omia osakkeitaan.

Toinen vaihtoehto on se, että Doordashin toimitusjohtaja Tony Xu ja sijoittajat olisivat hieman tomppeleita. Perinteiset arvosijoittajat kauhistelevat Doordashin arvostustasoa, ja moni pitää sitä jo tuplasti ylihintaisena.

Mutta sama näkemysten ero näkyy muissakin alustatalouden yhtiöissä.

Toiset sijoittajat näkevät ja uskovat teknologisen murroksen aiheuttamaan tulossa olevaan varallisuuden uusjakoon ja sijoittavat varansa jo nyt näihin tulevaisuuden mahdollisiin ”voittajahevosiin”.

Toiset taas odottavat kuplan puhkeavan.

Wolt on Doordashille myös liki täydellinen haukkapala globaalisti.

Sen päämarkkina-alueita ovat olleet Yhdysvallat. Kanada ja Australia. Woltin avulla se pääsee katettuun pöytään Euroopassa ja esimerkiksi Japanissa ja Israelissa.

Jotenkin komeaa sekin, että työ jatkuu Wolt-brändillä niin, että pääkonttori ja tuotekehitys säilyvät Helsingissä. Siis: hyvä Suomi!

Artikkeliin liittyviä aiheita