Kodinelektroniikkakauppa yrittää ylittää viime vuoden vilkkaan Black Friday -myynnin keskellä toimitusvaikeuksia: ”Emme ole saaneet niin paljon tavaraa kuin halusimme” - Talous | HS.fi

Kodin­elektroniikka­kauppa yrittää ylittää viime vuoden vilkkaan Black Friday -myynnin keskellä toimitus­vaikeuksia: ”Emme ole saaneet niin paljon tavaraa kuin halusimme”

Kodinelektroniikkaketjut ovat varautuneet tuotteiden toimitushäiriöihin kasvattamalla varastoja ja haalimalla myyntiin korvaavia tuotteita.

Porin Power-myymälän myymäläpäällikkö Mika Kuusimäki auttaa Julius Juntusta puhelin- ja headset-asioissa.

25.11. 2:00 | Päivitetty 25.11. 17:01

Kodinelektroniikkakauppa on valmistautunut Black Friday -sesonkiviikkoon poikkeuksellisten hankintaketjuhäiriöiden keskellä ja yrittää ylittää viime vuoden vilkkaat myyntiluvut.

Suomessa toimivat kodinelektroniikkaketjut kertovat, että ne ovat varautuneet tuotteiden toimitushäiriöihin kasvattamalla varastoja ja haalimalla myyntiin myös korvaavia tuotteita.

Toimitushäiriöiden taustalla on koronakriisistä vauhdilla toipuva talous, joka on aiheuttanut pulaa elektroniikan komponenteista ja raaka-aineista sekä sekoittanut maailmankaupan logistiikan.

”Emme ole saaneet niin paljon ja kaikkea tavaraa kuin halusimme. Olemme tehneet useamman kuukauden töitä Black Fridayn ja joulukaupan eteen ja yrittäneet saada kasaan mahdollisimman paljon tavaraa, jota on myydä asiakkaille”, sanoo Gigantin myyntijohtaja Niko Sandström.

Sandström kertoo, että toimitusongelmia on ollut erityisesti puhelimissa, tietokoneissa ja pelikonsoleissa.

”Oli monta tuoteryhmää, jossa olisimme halunneet tavaraa enemmänkin, mutta nyt pitää pärjätä sillä mitä on.”

Sandströmin mukaan ketju on kasvattanut tuotevarastonsa ”merkittävästi” suuremmaksi kuin viime vuonna. Gigantti on myös tehnyt Black Friday -tuotetilauksensa muutamaa kuukautta normaalia aikaisemmin.

Kilpailija Verkkokauppa.com on laajentanut tuotevalikoimaansa ja ottanut tavarantoimittajiksi uusia valmistajia kuluvan vuoden Black Friday -sesonkia varten.

”Tällä olemme onnistuneet taklaamaan sen, että toimitusongelmista kärsivien valmistajien ja tavarantoimittajien tuotteille on korvaavia tuotteita. Meillä on tänä vuonna samansuuruinen tarjouskattaus kuin viime vuonna”, sanoo Verkkokauppa.comin kaupallinen johtaja Vesa Järveläinen.

Järveläinen sanoo, että Verkkokauppa.comin kaikissa tuotekategorioissa, kuten puhelimissa ja pienkoneissa, on yksittäisiä tuotteita, joita se ei saanut mukaan kampanjaan.

”Poikkeukselliset saatavuushaasteet peilautuvat kaikkiin tuotteisiin – jopa niihin, joissa ei ole sisällä mikrosirua”, Järveläinen sanoo ja viittaa maailmantalouden puolijohdepulaan.

Yhdysvaltojen kiitospäivän jälkeiset Black Friday -alennusmyynnit ovat perinteisesti avanneet Yhdysvalloissa joulukaupan, ja ilmiö on viime vuosina levinnyt myös Suomeen.

Suomessa kodinelektroniikan Black Friday -alekampanja on venynyt viikon mittaiseksi, ja se on siirtänyt jonkin verran joulumyyntiä marraskuulle, arvioi Kaupan liitto kuluvan vuoden joulukauppaennusteessaan.

Kodinelektroniikkakauppa nautti viime vuoden Black Friday -päivänä selvästä myynnin kasvusta, jota paisutti etätyöhön ja kotoiluun liittyvät ostokset. S-Pankin korttidatatilastojen mukaan kodinelektroniikkaliikkeissä tehtiin viime vuoden Black Friday -päivänä ostoksia jopa seitsenkertaisesti vuoden muihin perjantaihin verrattuna.

Koko viime vuoden aikana kodinelektroniikkakauppa kasvoi Elektroniikan Tukkukauppiaiden mukaan peräti 11,5 prosenttia loppuvuoden vilkkaan kysynnän ansiosta.

Kuluvan vuoden Black Friday voi olla vaisumpi, sillä hintaseurantasivusto Hintaoppaan kyselyn mukaan suomalaiset aikovat käyttää Black Friday -hankintoihin keskimäärin 232 euroa. Se on selvästi vähemmän kuin viime vuonna ennakoitu 635 euroa.

Kodinelektroniikkakaupat tähtäävät kuitenkin myynnin kasvuun. Gigantti kertoo Black Friday -viikon puolessavälissä ennustavansa myyntiin ”reilua” kasvua viime vuodesta.

Myös Verkkokauppa.com kertoo odottavansa myyntiin kasvua, vaikka viime vuoden Black Friday oli poikkeuksellisen hyvä. Sesonkiviikon päätarjoukset julkistetaan torstaina, ja viikon vilkkain ostoajankohta on perinteisesti ollut Black Friday -päivän jälkeinen viikonloppu.

Kauppiaat myös vakuuttavat toimitusvaikeuksista huolimatta, että kuluttaja saa nyt tilatut tuotteet, mikäli kyse ei ole yksittäisistä loppuneista tuotteista.

”Meillä on iso keskusvarasto, ja se on täynnä tavaraa, joten kuluttaja ei juuri joudu odottamaan”, Gigantin Sandström sanoo.

Verkkokauppa.comissa Black Friday -tarjoustuotteita on saatavilla heti tai kohtuullisella toimitusajalla.

”Normaalihintaisissa tuotteissa on aukkoja siellä täällä. Näitä tuotteita saamme varastoon pieniä eriä silloin tällöin, jolloin saamme purettua tilauksia”, Järveläinen sanoo.

Artikkeliin liittyviä aiheita