Kaksi suurta trendiä vaikuttaa nyt kuluttaja­markkinoihin, ja niihin tarttuakseen yritysten on murrettava identiteettinsä

Kiertotalous ja digitalisaatio pakottavat yrityksiä uudistumaan, mikäli ne mielivät saada osuuden uusilta markkinoilta.

”Jatkossa yritysten pitää ajatella, kuinka kestävä valmistettava tuote on ja kuinka pitkä sen elinkaari on, sillä se saatetaan ostaa ja myydä useaankin kertaan matkan varrella”, tuore tohtori Susanna Takkunen sanoo.

25.11.2021 19:38 | Päivitetty 26.11.2021 12:10

Kiertotalous kannibalisoi eli leikkaa perinteistä uusien tuotteiden kulutusta ja myyntiä sen sijaan, että se syntyisi nykyisten markkinoiden viereen tai lisäksi.

Käytettyyn tavaraan ja kierrätykseen pohjautuvat liiketoimintamallit kasvavat jopa 20 kertaa nopeammin kuin perinteiset liiketoimintamallit. Suomeenkin suunnitellaan ensimmäistä kiertotalouteen pohjautuvaa ostoskeskusta, johon haetaan mallia Ruotsin vastaavasta.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita