Kiinalaisia aluksia katoaa laivaliikenteen seurantajärjestelmistä – taustalla uusi informaatiolaki, jonka seuraukset voivat ulottua joulunajan toimitusketjuihin - Talous | HS.fi

Kiinalaisia aluksia katoaa laivaliikenteen seuranta­järjestelmistä – taustalla uusi informaatio­laki, jonka seuraukset voivat ulottua joulun­ajan toimitus­ketjuihin

Marraskuun alussa voimaan tulleella lailla Kiina haluaa suojella ”yksityisiä tietoja”. Vaikka rahtitietoja ei laissa mainita, jotkut kiinalaisyhtiöt ovat lakanneet antamasta niitä ulkomaille.

Manner-Kiinassa sijaitsee kuusi maailman kymmenestä vilkkaimmasta konttisatamasta. Kuvassa kontteja Yangshanin satamassa Kiinan Shanghaissa.

24.11. 13:21

Kiinalaisia rahtilaivoja on alkanut kadota laivaliikennettä seuraavien verkkosivujen järjestelmistä. Asiasta kertovat muun muassa uutiskanava CNN ja uutistoimisto Reuters.

Katoamisia on tapahtunut CNN:n haastattelemien asiantuntijoiden mukaan ainakin lokakuun loppupuolelta lähtien. Kolmen viikon aikana sijaintitietoja lähettävien kiinalaisalusten määrä on sukeltanut peräti 90 prosenttia, laivaliikenteen tietoja seuraavan Vessels Valuen tiedoista käy ilmi.

Laivojen katoaminen seurannasta aiheuttaa harmia jo ennestään takkuileville globaaleille toimitusketjuille. Kiinalla on maailman toiseksi suurimpana taloutena ratkaiseva rooli etenkin tehdas- ja teollisuus­valmisteiden toimitusketjuissa.

”Jos tämä jatkuu, sillä on suuri vaikutus näkyvyyteen globaalisti etenkin, kun tullaan kiireiseen joulunaikaan toimitusketjujen ollessa jo muutenkin suurissa ongelmissa koko maailmassa”, sanoi ryhmänjohtaja Anastassis Touros laivaliikennettä seuraavalta Marine Traffic -yhtiöltä.

Yleensä laivojen tunnistaminen ja sijainnin seuraaminen reaaliajassa sujuu vaivatta yleisesti käytetyn AIS-järjestelmän (Automatic Identification System) ansiosta. Sen avulla satamaliikennettä voidaan sopeuttaa ja vältytään yhteentörmäyksiltä.

”Yhtäkkiä emme enää tiedäkään, milloin laivat lähtevät ja mistä, eikä meillä ole satamien ruuhkautumisesta kokonaiskuvaa, jonka AIS tarjoaa”, Touros totesi Reutersille.

Manner-Kiinassa sijaitsee kuusi maailman kymmenestä vilkkaimmasta konttisatamasta.

”Kiina on merkittävä kivihiilen ja rautamalmin maahantuoja ja globaalisti yksi suurimmista konttien viejistä. Tämä paikkatietojen kato voi aiheuttaa merkittäviä haasteita valtamerien toimitusketjujen näkyvyyteen”, Vessels Valuen analyytikko Charlotte Cook sanoi.

Maerskin konttirekka ajoi Yangshanin satamassa Shanghaissa syyskuussa.

Taustalla on ilmeisesti Kiinan uusi, marraskuun alussa voimaan tullut informaatiolaki, jolla suojellaan ”yksityisiä tietoja”. Laissa Kiinan hallinto sai enemmän valtaa siihen, miten kotimaiset ja ulkomaiset organisaatiot jakavat Kiinaa koskevaa tietoa.

Käytännössä kiinalaisyhtiöt tarvitsevat hallinnon luvan, jos ne haluavat antaa tietojaan Kiinan ulkopuolelle.

Reutersin lähteiden mukaan jotkut kiinalaisyhtiöt ovat lakanneet tarjoamasta rahtitietoja ulkomaisille yhtiöille, vaikka laissa ei niitä mainitakaan. Tourosin mukaan kyse voi olla varotoimesta.

Cookin mukaan hänen Kiinassa olevat kollegansa ovat kertoneet, että AIS-transpondereita on poistettu läheltä Manner-Kiinan rantaviivaa viranomaisten määräyksellä.

Laivoista saa yhä satelliittitietoja, mutta niiden käyttökelpoisuus vähenee esimerkiksi ruuhkaisilla vesialueilla.

Kiinan ulkoministeriö ei suostunut kommentoimaan AIS-tietojen puuttumista CNN:lle. Myöskään Reuters ei saanut asiaan vastauksia kiinalaisviranomaisilta.

Kiinan uusi informaatiolaki on osa jatkumoa, jossa presidentti Xi Jingping pyrkii vahvistamaan Kiinan kommunistisen puolueen valtaa jokaisella talouden ja yhteiskunnan osa-alueella.

Kiina on politiikallaan jo pitkään pyrkinyt eristäytymään muusta maailmasta ja saavuttamaan taloudellisen omavaraisuuden. Kiina syyttää tilanteesta ulkoisia uhkia, kuten teknologiaan kohdistuvia Yhdysvaltain pakotteita.