Tony Xu kasvatti Doordashista 60 miljardin dollarin yhtiön kahdeksassa vuodessa, nyt kasvua ruokkii Wolt-kauppa: ”Paras tapa ennustaa tulevaa on keksiä se itse” - Talous | HS.fi

Tony Xu kasvatti Door­dashista 60 miljardin dollarin yhtiön kahdeksassa vuodessa, nyt kasvua ruokkii Wolt-kauppa: ”Paras tapa ennustaa tulevaa on keksiä se itse”

Doordashin perustaja Tony Xu kasvatti yhtiönsä kahdeksassa vuodessa 60 miljardin dollarin arvoiseksi. Hänen mukaansa ruuankuljetusyhtiöiden arvo on pitkälti siinä, että ne johtavat osaltaan digitaalista vallankumousta.

Woltin toimitusjohtaja Miki Kuusi (vasemmalla) nauraa, kun Doordashin toimitusjohtaja Tony Xuta haastatellaan Slushin mediatilassa keskiviikkona.

1.12.2021 15:51 | Päivitetty 1.12.2021 17:59

Yhdysvaltalaisen kuljetusjätin Doordashin perustajaosakas ja toimitusjohtaja Tony Xu antoi keskiviikkona teknologiatapahtuma Slushin mediatilassa parinkymmenen minuutin haastatteluja eri medioille tasaisena virtana.

Urakka alkoi jo aamulla, kun Woltin kansainvälisestä laajentumisesta vastaava Marianne Vikkula jututti Xuta sekä Woltin toimitusjohtajaa ja perustajaosakasta Miki Kuusta näiden johtamiskokemuksista.

Molemmilla miehillä on takanaan samanlainen menestystarina ravintolaruuan lähettipalvelujen kaupallistajana.

Stanfordin yliopiston opiskelija Tony Xu perusti kumppaneineen Doordashin 8,5 vuotta sitten. Nyt se on yli 60 miljardin dollarin arvoinen ruuankuljetusjätti, ja myynnillä mitattuna Yhdysvaltain suurin ruokakuriiripalvelu – suurempi kuin Uber Eats.

Voittoa Doordash ei ole tehnyt kertaakaan lukuun ottamatta yhtä vuoden 2020 vuosineljännestä.

Doordash kertoi 9. marraskuuta ostavansa suomalaisen Woltin noin seitsemän miljardin euron eli 8,1 miljardin dollarin kauppahinnalla niin, että kauppahinta maksettiin osakevaihtona Doordashin osakkeilla.

Alkuun sijoittajat riemastuivat kaupasta. Doordashin osakekurssi nousi yli 15 prosenttia, osin myös yhtiön julkistamien vahvojen liikevaihtolukujen siivittämänä.

Woltista maksettu kauppahintakin nousi Doordashin kurssin noustessa yli 250 dollariin jo lähelle kymmentä miljardia dollaria.

Sitten into laantui. Nyt Doordashin osakekurssi on laskenut alhaisemmalle tasolle kuin missä se oli ennen Wolt-kaupan julkistamista, alle 190 dollariin.

Yhdysvalloissa Wall Street Journal kutsui Woltia ”Euroopan Doordashiksi”. Syynä oli se, että molemmat yhtiöt ovat kasvaneet nopeasti toimimalla markkina-alueilla, joita suuremmat toimijat ovat ylenkatsoneet.

”Me olemme molemmat hyvin tuotekeskeisiä”, Xu sanoo.

Tuotekeskeisyydellä hän tarkoittaa kaikkien asianosaisten laatukokemuksen tavoittelua.

Xu kertoo huomanneensa ensimmäisen kerran vuonna 2017 tavatessaan Miki Kuusen tämän ajattelevan kovin samalla lailla siitä, mikä liiketoiminnassa on tärkeää.

”Paras mahdollinen palvelu ja tiimin jäsenten menestys”, Xu tiivistää.

Hän korostaa myös sitä, kuinka molemmissa yhtiöissä johtaminen ei perustu suueriin persooniin vaan ennemmin nöyrään ”johtajuus palvelijana” -asenteeseen.

Xun mukaan Woltin ostoa pohdittaessa tarkoitus ei missään tapauksessa ollut ostaa nopeasti kasvavaa kilpailijaa ajoissa pois ennen kuin se haastaisi Doordashin.

”Emme koskaan ajatelleet niin.”

Yhtiöt toimivat lähes kokonaan eri markkina-alueilla, joten päällekkäisyyksiä ei ollut, Xu sanoo.

Samanlaisen yrityskulttuurin lisäksi Xu kertoo Doordashin vaikuttuneen Woltin kasvuluvuista ja siitä, kuinka suuri osa Woltin asiakkaista palasi ja jäi Woltin asiakkaaksi.

Luvut olivat maailman huippua.

”Ennemmin juoksimme jotain hyvää kohti”, Xu sanoo.

Kumpikaan yhtiö ei ole koskaan tehnyt voitollista vuotta, mutta Doordash on jo esimerkiksi noin kahden Nokian arvoinen.

Monet perinteisiin talouden tunnuslukuihin tottuneet sijoittajat eivät tahdo käsittää Doordashin ja Woltin hurjia arvostustasoja.

Kumpikaan yhtiö ei ole koskaan tehnyt voitollista vuotta, mutta Doordash on jo esimerkiksi noin kahden Nokian arvoinen.

Xun mukaan Doordashin arvo ei ole yksin siinä, että sen lähetit kuljettavat ravintolaruokaa tai erilaisia päivittäistavaroita ja ruokakasseja koteihin.

”Suurin osa bruttokansantuotteesta syntyy pienten ja keskisuurten yritysten myynnistä”, Xu aloittaa.

Näillä kaikilla yhtiöillä on edessään valtava muutos, kun liiketoimintamallit digitalisoituvat. Asiakashankinta, markkinointi ja myynti menevät suurelta osin uusiksi, Xu selittää.

Xu kertoo esimerkiksi ravintolan johdossa olleen äitinsä mainostaneen ravintolan palveluita ennen vanhaan lähinnä puhelinluettelon keltaisilla sivuilla.

”Se ei ole enää todellisuutta. Kaikki on digitaalista. Suuri haaste on sinä, kuinka opettaa nämä toimijat toimimaan digitaalisesti.

Doordash on samaan aikaan sekä markkinapaikka, että digitaalinen alusta, Xu sanoo. Sillä on esimerkiksi Doordash Drive -palvelu, jonne yhtiöt voivat rakentaa omia sovelluspalvelujaan, Xu kertoo.

Ja tämä laajempi visio tulevaisuudesta kiinnostaa monia sijoittajia.

Tony Xu esiintyi Slushin lavalla keskiviikkona.

Uskooko Tony Xu itse näkevänsä tarkemmin tulevaisuuteen kuin muut?

Xu hämmentyy kysymyksestä, ja pyytää tarkentamaan mitä kysymyksellä tarkoitetaan.

Kerron tuntevani muutamia sijoittajia, jotka melkein häpeillen sanovat joskus luottamuksellisesti, että heistä tuntuu, että he näkevät tulevan kehityksen selvemmin kuin moni muu.

Tällainen ominaisuus voisi ehkä osaltaan selittää sen, miksi Xun yhtiön arvo on noussut kahdeksassa vuodessa liki nollasta 60 miljardin dollarin arvoiseksi?

Xun ilme kirkastuu.

Hän ymmärtää, mitä ajan takaa.

”Paras tapa ennustaa tulevaa on keksiä se itse. Ja asiakkaiden kanssa lähellä pysyminen auttaa ja opettaa paljon”, Xu sanoo.