Britannian kilpailuviranomainen: Cargotecin ja Konecranesin kaavailtu yhdistyminen voi johtaa kilpailun olennaiseen vähentymiseen - Talous | HS.fi

Britannian kilpailu­viranomainen: Cargotecin ja Konecranesin kaavailtu yhdistyminen voi johtaa kilpailun olennaiseen vähentymiseen

Cargotec ja Konecranes sanovat tiedotteissaan, että ne ovat eri mieltä brittiviranomaisen alustavista johtopäätöksistä.

Konecranesin hallituksen puheenjohtaja Christoph Vitzthum (vas.), Cargotecin hallituksen puheenjohtaja Ilkka Herlin ja toimitusjohtaja Mika Vehviläinen sekä Konecranesin toimitusjohtaja Rob Smith tiedotustilaisuudessa Helsingissä 1. lokakuuta 2020. Nosturivalmistaja Konecranes ja konepajayhtiö Cargotec yhdistyvät sulautumisella.

26.11. 10:19 | Päivitetty 26.11. 10:42

Kahden suuren suomalaisen konepajayhtiön Cargotecin ja Konecranesin suunniteltu yhdistyminen voi johtaa kilpailun olennaiseen vähentymiseen monissa tuoteryhmissä, katsoo Britannian kilpailu- ja markkinaviranomainen.

Brittiviranomainen on perjantaina ilmoittanut alustavat havaintonsa Cargotecin ja Konecranesin suunnitellusta fuusiosta ja julkaissut ehdotuksensa mahdollisista korjaavista toimenpiteistä.

Viranomaisen huolena on, että yhdistyminen voi toteutuessaan johtaa korkeampiin hintoihin tai palvelutason heikkenemiseen kontinkäsittelylaitteita käyttäville asiakkaille, kuten satamaterminaaleille.

Cargotec ja Konecranes sanovat tiedotteissaan, että ne ovat eri mieltä britti­viranomaisen alustavista johtopäätöksistä. Yhtiöiden mukaan kyse ei ole britti­viranomaisen virallisesta vaatimuksesta korjaaviksi toimiksi.

Yhtiöt sanovat olevansa luottavaisia, että yhdistyminen voidaan toteuttaa ensi vuoden alkupuoliskon loppuun mennessä.

Lastinkäsittelylaitteita valmistava Cargotec ja nostolaitevalmistaja Konecranes ilmoittivat viime vuoden lokakuussa, että ne ovat sopineet yhdistymisestä.

Yhdistyminen edellyttää kilpailuviranomaisten hyväksyntää.

Heinäkuussa EU-komissio kertoi aloittaneensa tarkemman tutkinnan Cargotecin ja Konecranesin kaavaillusta yhdistymisestä. Komissio sanoi olevansa huolissaan, että yhdistyminen voisi vähentää kilpailua kontin- ja lastin­käsittely­laitteissa Euroopassa.