Älä osta mitään -päivä peruuntui, selviää isojen maksupalvelujen datasta – Perjantaina ennätysmyyntejä, Black Weekin myynti kasvanut roimasti viime vuodesta - Talous | HS.fi

Älä osta mitään -päivä peruuntui, selviää isojen maksu­palvelujen datasta – Perjantaina ennätys­myyntejä, Black Weekin myynti kasvanut roimasti viime vuodesta

Maksupalvelut Klarna ja Paytrail keräävät ajankohtaista dataa alennusviikon luvuista. Niiden perusteella kulutus on noussut koko viikon aikana merkittävästi.

Black Friday on Yhdysvalloista alkunsa saanut joulushoppailusesongin aloituspäivä.

26.11.2021 15:02

Vaikka sosiaalisessa mediassa moni rummuttaa, että tänään pitäisi viettää Älä osta mitään -päivää, on totuus toinen.

Kulutuspäivä Black Friday on lähtenyt vilkkaasti käyntiin. Se selviää maksupalveluiden Klarnan ja Paytrailin datasta. Klarnan ostodata kattaa 40 prosenttia Pohjoismaiden verkkokaupasta.

Maksupalvelu Klarna kertoo, että sen tietojen mukaan verkkokauppa kasvoi 1 322 prosenttia perjantain ensimmäisen tunnin, eli keskiyön jälkeisen tunnin aikana verrattuna normaaliin päivään.

Hillitöntä prosenttilukua selittänee toki se, että harva tavallisesti shoppailee netissä arkisin keskiyön jälkeen.

Paytrailin tilastot osoittavat, että ostospäivä on jo puoleenpäivään mennessä rikkonut kaikki aiemmat ennätykset suomalaisessa verkkokaupassa.

Aamuyhdeksään mennessä verkkokaupan myyntivolyymi oli liki viisinkertainen verrattuna normaaliin vastaavaan ajankohtaan, ja ylitti selvästi myös viime vuoden ostosperjantain luvut.

Ennennäkemätön myyntipiikki osui noin keskipäivän kohdille, Paytraililta kerrotaan.

”Pandemian myötä suomalaiset ovat lisänneet verkko-ostamista ja myös verkkokauppojen määrä on kasvanut. Nämä ovat varmasti tämän historiallisen kasvun taustatekijöitä”, sanoo Paytrailin toimitusjohtaja Markus Laurio tiedotteessa.

Kulutus on ollut koholla koko viikon ajan, kun alennuskampanjat ovat venyneet yhä pidemmiksi. Keskimäärin kasvua on ollut noin 12 prosenttia verrattuna vuoden takaiseen ”Black Weekiin”.

Klarnan mukaan väkilukuun suhteutettuna ahkerimmin shoppailua on harrastettu Lapissa ja Pohjanmaalla. Selvästi vähiten ostoksia ovat tehneet ahvenanmaalaiset.

Erityisen suosittuja vaikuttavat olevan lapsille suunnatut tuotteet, elektroniikka ja kauneuden ja terveyden tuotteet, Klarna kertoo tiedotteessa. Aktiivisimmin ostoksia tekevät 25–40-vuotiaat.

Myös matkailun ja vaatekaupan verkkokauppa on kasvattanut myyntiä viikon aikana, Paytrail kertoo. Sen sijaan vähittäiskaupassa ja palveluiden osalta myynti on suurin piirtein samalla tasolla kuin lokakuussa.