Alko ryhtyy toimiin juomahävikin vähentämiseksi – Ylijäävästä glögistä tehdään marmeladia - Talous | HS.fi

Alko ryhtyy toimiin juoma­hävikin vähentämiseksi – Yli­jäävästä glögistä tehdään marmeladia

Lisäksi vaurioituneita pakkauksia, joiden sisältö on kunnossa ei enää vedetä myynnistä.

Vuonna 2020 Alkon tuotteita jäi yli 300 000 litraa.

30.11.2021 10:14

Alko pyrkii vähentämään juomahävikkiään muun muassa tekemällä glögistä marmeladia.

Alkon juomahävikki on noin 0,3 prosenttia vuodessa. Vuonna 2020 juomaa jäi yli 300 000 litraa. Koko vuonna myynti oli 92,7 miljoonaa litraa.

Juomahävikkiä syntyy Alkon tiedotteen mukaan vanhenevista tuotteista, asiakaspalautuksista ja pakkausten vaurioitumisista.

Erityisesti hävikkiä tulee kausituotteista, kuten glögistä, joiden menekkiä on muita tuotteita haastavampi arvioida, Alkon toimitusketjusta vastaava johtaja Tino Battilana kertoo tiedotteessa.

Kausituotehävikkiin Alko yrittää nyt puuttua tekemällä joulukaudesta ylijääneestä glögistä marmeladia.

Alkoholittomasta Pihlajanmarjaglögistä kokeena valmistettua Glövikki-marmeladia jaetaan maistiaisena osassa Alkon myymälöistä joulun alla.

Marmeladin lisäksi Alko pyrkii vähentämään hävikkiä pitämällä myynnissä vaurioituneet pakkaukset, joiden sisältö on säilynyt.

Etiketti- tai pakkausvaurioita kärsineitä tuotteita poistetaan Alkon mukaan myymälöistä noin 20 000 pakkausta vuodessa.

Battilanan mukaan hävikin vähentämistä vaikeuttaa se, ettei alkoholituotteita voi myydä alennuksella tai jakaa hyväntekeväisyyteen.

Alkon tuotteiden suuria ylijääneitä juomaeriä ja keskusvaraston juomahävikkiä hyödynnetään biopolttoaineen valmistuksessa.

Artikkeliin liittyviä aiheita