Autoveron poisto vaikutti täyssähköautojen kauppaan, lokakuussa lyötiin ennätys ensirekisteröinneissä: ”Vaikutus oli myös psykologinen” - Talous | HS.fi

Autoveron poisto vaikutti täys­sähkö­autojen kauppaan, lokakuussa lyötiin ennätys ensi­rekisteröinneissä: ”Vaikutus oli myös psykologinen”

Asiakastilauksissa ollaan Autoalan Tiedotuskeskuksen mukaan jo lähellä koronapandemiaa edeltävää tasoa.

Täyssähkön kasvanutta suosiota selittävät osin verohelpotus, mutta myös autonvalmistajien lisääntynyt tarjonta sekä globaali kehitys, sanoo Traficomin Juha-Pekka Konttinen.

30.11.2021 18:15

Lokakuun aikana Suomessa ensirekisteröitiin ennätysmäärä täyssähköautoja.

Määrään vaikuttaa ainakin osin se, että lokakuun alun jälkeen ensirekisteröidyistä täyssähköautoista ei ole tarvinnut maksaa autoveroa lainkaan. Täyssähköautojen autoverosta luovuttiin hallituksen budjettineuvotteluissa aiemmin syksyllä.

Liikenne- ja viestintäviraston (Traficom) mukaan lokakuun aikana ensirekisteröidyistä henkilöautoista peräti 18 prosenttia oli täyssähköautoja. Lukumäärältään autoja rekisteröitiin lokakuussa ennätysmäärä, 1 193 täyssähköautoa.

18 prosenttia kaikista uusista rekisteröinneissä on huomattavasti enemmän kuin tänä vuonna keskimäärin. Traficomin erityisasiantuntija Juha-Pekka Konttisen mukaan aiemmin tänä vuonna prosenttiosuus on ollut keskimäärin 8,9.

Syyskuussa täyssähköautojen osuus ensirekisteröinneistä oli 11,2 prosenttia. Kaikki luvut koskevat Manner-Suomea.

”Suunta on ollut koko vuoden ylöspäin”, Konttinen kertoo.

Täyssähköautojen autovero on ollut 2,7 prosenttia. Autoalan keskusliiton mukaan keskimääräinen autovero on ollut henkilöautoilla noin 1 500 euroa.

Autoveron poiston yhteydessä täyssähköautojen ajoneuvoveron perusveroa päätettiin korottaa. Suomessa sähköauton ostajalle tarjotaan myös 2 000 euron hankintatuki, jonka saa korkeintaan 50 000 euroa maksavaan autoon.

Juha-Pekka Konttisen mukaan täyssähkön kasvanutta suosiota selittävät osin verohelpotus, mutta myös autonvalmistajien lisääntynyt tarjonta sekä globaali kehitys.

Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtajan Tero Kallion mukaan lokakuun ennätyslukuun vaikutti osin se, että autoliikkeet ja autonostajat siirsivät rekisteröintiä syyskuulta lokakuulle verohelpotuksen perässä.

”Vaikutus oli myös psykologinen. Ihmisiä houkutteli se, että Suomessa saa rekisteröidä uuden auton verottomasti ensi kertaa vuosikymmeniin.”

Myös Kallion mukaan kasvaneella tarjonnalla on iso vaikutus kysyntään.

”Valmistajilta on tullut paljon mielenkiintoisia täyssähkömalleja.”

Kallion mukaan suosio näkyy myös marraskuun vielä julkaisemattomissa luvuissa. Sunnuntaina täyssähköautojen markkinaosuus oli ollut 14,7 prosenttia.

Rekisteröintien lisäksi kiinnostus sähköautoihin näkyy myös tilauksissa, joita on Tero Kallion mukaan tehty syksyn aikana runsaasti.

Sähköautoja tilataan, vaikka globaali komponenttipula viivästyttää toimitusaikoja.

”Asiakastilauksissa ollaan jo hyvin lähellä pre-korona-tasoa.”

Vaikka täyssähköautojen osuus on ollut hyvässä kasvussa, on niiden määrä Suomen koko autokannasta vielä pieni.

Suomessa on noin 2,7 miljoonaa henkilöautoa autokannassa. Syyskuun lopussa täyssähköautoja oli 18 088.

”Vaikka kasvu on suurta, ei tätä vauhtia ihan päästä 700 tuhannen sähköauton tavoitteeseen vuonna 2030.”

Liikenne- ja viestintäministeriön työryhmän asettaman tavoitteen mukaan Suomessa tulisi olla 700 000 ladattavaa autoa vuonna 2030. Autoista suurin osa olisi täyssähköisiä.