JVG:n ja Unibetin yhteistyö rikkoi useita kuluttajamarkkinoinnin sääntöjä, sanoo kuluttaja-asiamies - Talous | HS.fi

JVG:n ja Unibetin yhteistyö rikkoi useita kuluttaja­markkinoinnin sääntöjä, sanoo kuluttaja-asiamies

Kuluttaja-asiamies näki ongelmia yhtyeen Instagram-päivityksistä ja musiikkivideosta.

Kuluttaja-asiamiehen mukaan JVG:n eli Jare Brandtin (vasemmalla) ja Ville Gallen yhteistyö rahapeliyhtiö Unibetin kanssa rikkoi kuluttajamarkkinoinnin sääntöjä.

2.12.2021 11:52

Rahapeliyhtiö Unibetin ja JVG-yhtyeen kaupallinen yhteistyö rikkoi useita kuluttajamarkkinoinnin sääntöjä, sanoo kuluttaja-asiamies.

Kuluttaja-asiamiehen tiedotteen mukaan markkinoinnin tunnistettavuuden ongelmia oli ainakin yhtyeen Instagram-julkaisuissa sekä Frisbee-kappaleen musiikkivideossa. Yhtyeen katsottiin myös markkinoineen Unibetia Suomeen, vaikka ulkomaisten rahapeliyhtiöiden markkinointi on Suomessa kielletty.

”Yrityksillä on aina vastuu markkinoinnistaan, mutta myös vaikuttajien ja julkisuuden henkilöiden vastuu ja valveutuneisuus korostuu entisestään, kun sosiaalinen media tuo yhä uusia mahdollisuuksia toteuttaa markkinointiyhteistyötä. Piilomainonta ei ole hyväksyttävää missään tilanteessa", kuluttaja-asiamies Katri Väänänen sanoo tiedotteessa.

JVG:n Instagram-julkaisuissa käytettiin tekstin loppupuolella aihetunnistetta #teamunibet, mutta muuten julkaisuista ei käynyt ilmi, että kyse oli kaupallisesta yhteistyöstä.

Kuluttaja-asiamiehen mukaan markkinoinnin tunnistettavuutta luo esimerkiksi merkintä mainoksesta tai kaupallisesta yhteistyöstä heti julkaisun alussa.

Frisbee-musiikkivideolla JVG pukeutui kilpa-autoilijan ajovarusteisiin, joiden ainoina mainosmerkkeinä näkyi Unibet. Kuluttaja-asiamiehen mukaan video julkaistiin myöhemmin uudelleen, ja Unibetin logot oli sumennettu.

Musiikkivideo julkaistiin alun perin Unibetin Youtube-kanavalla. Kuluttaja-asiamiehen mukaan tämän perusteella on selvää, että se oli osa JVG:n ja Unibetin kaupallista yhteistyötä, mutta tätä ei tuotu selvästi esiin.

Kuluttaja-asiamies huomauttaa, että vaikka kaupallinen yhteistyö olisi käynyt ilmi Unibetin Youtube-kanavalta videota katsoneelle henkilölle, voidaan videoita jakaa myös sosiaalisessa mediassa, jolloin julkaisukanava ei ilmene yhtä selvästi.

Veikkauksella on Suomessa yksinoikeus rahapelien järjestämiseen ja markkinointiin.

Kuluttaja-asiamiehen mukaan JVG:n ja Unibetin yhteistyössä ulkomaisten rahapelien markkinointi oli suunnattu Suomeen ja siksi Poliisihallitus totesi markkinoinnin arpajaislain vastaiseksi.

Tiedotteen mukaan myös kuluttaja-asiamies otti asiaan kantaa, koska laiton markkinointi on ristiriidassa yleisesti hyväksyttyjen yhteiskunnallisten arvojen kanssa ja siksi se on myös kuluttajansuojalain mukaan hyvän tavan vastaista.

Kuluttaja-asiamies katsoo artistien toimineen asiassa ammattimaisina vaikuttajina, eli markkinoinnissa oli kyse elinkeinon harjoittamisesta.

JVG:n levy-yhtiö on kuluttaja-asiamiehen mukaan ilmoittanut, ettei se ollut millään tavalla osallisena markkinointiyhteistyössä.

Artikkeliin liittyviä aiheita