Autojätti Volkswagen saattaa tuottaa ensi vuonna entistä vähemmän autoja, sanoo saksalaislehti - Talous | HS.fi

Autojätti Volkswagen saattaa tuottaa ensi vuonna entistä vähemmän autoja, sanoo saksalaislehti

Manager Magazinin tietojen mukaan yhtiön autotoimitukset voisivat pahimmassa tapauksessa vähentyä tästä vuodesta jopa miljoonalla autolla.

Volkswagen kärsii muiden autoyhtiöiden tavoin kansainvälisestä sirupulasta.

16.12.2021 16:13

Autovalmistaja Volkswagen ennakoi valmistavansa ensi vuonna vielä vähemmän autoja kuin tänä vuonna, kertoo Reuters saksalaislehti Manager Magazinin tietoihin vedoten.

Lehden mukaan valmistusmäärien lasku johtuu maailmanlaajuisesta sirupulasta, joka on häirinnyt kansainvälistä autoteollisuutta merkittävästi koronapandemian aikana.

Reutersin mukaan yhtiö laski viime viikolla ennustettaan tämän vuoden autotoimituksista 9,3 miljoonasta 9 miljoonaan.

Saksalaislehden tietojen mukaan Volkswagen valmistautuu mahdollisuuteen sirupulan jatkumisesta ainakin vuoden 2023 alkupuolelle asti.

Huonoimmassa tapauksessa autotoimitukset voisivat pudota ensi vuonna kahdeksaan miljoonaan autoon, mutta jopa verrattain hyvässä skenaariossa toimitukset saattaisivat jäädä hieman tämän vuoden alle.

Volkswagen ei kommentoinut saksalaislehden tietoja. Yhtiö kertoi odottavansa toimitustilanteen paranevan hieman ensi vuonna, mutta kuvasi ensi vuoden ensimmäisen puolikkaan olevan edelleen hyvin epävakaa.

Kansainvälinen sirupula on vaikuttanut koronapandemian aikana autojen tuotantoon ympäri maailmaa. Elokuussa tutkimusyhtiö IHS Markit arvioi sirupulan vähentävän autojen tuotantoa tänä vuonna 6,3–7,1 miljoonalla ajoneuvolla.

Sirupula on muun muassa pakottanut yhtiöt keskeyttämään joidenkin autotehtaidensa toiminnan hetkellisesti.

Siruista on tällä hetkellä puolaa lähes kaikkialla, mutta autoteollisuus on kärsinyt komponenttien puutteesta erityisen kovasti.

Autonvalmistajat pienensivät sirutilauksiaan, kun pandemian vaikutukset iskivät maailmantalouteen.

Sirunvalmistajat taas siirsivät toimituksiaan kuluttaja­elektroniikkaan, jonka kysyntä kasvoi, kun ihmiset hankkivat uusia laitteita sekä työ- että vapaa-ajan käyttöön.

Kun autojen kysyntä alkoi palautua, siruja ei ollutkaan enää saatavilla riittävästi autoteollisuuden tarpeisiin.

Autoteollisuuden edustajat ovat aiemmin varoittaneet, että sirupula voi jatkua vielä pitkään.